STK 3102III module PM80

Gestart door Charlie, november 01, 2016, 13:06:54

Vorige topic - Volgende topic

Charlie

Beste allemaal, ik moet de STK 3102III module van mijn PM80 vervangen. Nou heb ik geen elektrotechniek gedaan maar ben wel redelijk handig.
Is dit goed te doen voor een amateur die een soldeerbout kan vasthouden? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Is er een andere module (STK 3152III) die beter is? Hoe zet ik de versterker op 240 volt?
Enfin, een newbie met veel vragen, kan iemand mij verder helpen?

Grt Charlie

Charlie

Oeps! Verkeerde plek gepost, tnx voor het verplaatsen Marantzforum team!

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

NB

Fijne versterker. Milestone in mijn hifi gebeuren!
Heb er jaren spijt van gehad dat ik 'm verkocht heb.
Succes
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Charlie

Goedemorgen allen,

Ik heb gisteren het hele forum doorgespit en alle PM 80 topics bekeken. Veel (deskundig) advies werd gegeven door SB_Marantz en HAL9000.
In vrijwel alle gevallen ging het om de zelfde oplossing: STK en elco's vervangen.
Ik heb nog een paar vragen: Wat is die witte 'goo' tussen het koelplaatje en de stk, is dat een soort contactpasta?
Is het beter om de STK 3102III te vervangen door een STK 3152III?
Ik neem aan dat de elco's het groepje (6) condensatoren is voor de STK?
Wat is een goede, betaalbare leverancier voor dit soort spulletjes?
Ik heb ergens gelezen dat het ingangsvoltage is verhoogd naar 230v en dat de boel daarom zo warm wordt. Het schijnt mogelijk te zijn de versterker op 240v te zetten, zodat je daar minder last van hebt. Hoe doe je dat?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Vr.gr. Charlie

HAL9000

Beste Charlie,

Ja ik zou inderdaad de zwaardere 3152MKIII nemen.  En alle elko's in de voeding en om de STK module zelf  even vervangen.  Liefst hoogwaardige  elko's  van panasonic of dergelijk 105 graden serie van een ander merk.

Je moet ook even een spuit koelpasta  tussen het koellichaam en de module smeren. Schrap die oude meuk wel weg eerst.  De module kan je bij Siem elektro Andijk bestellen zie link
http://www.electro-andijk.nl/index.php/winkel-2/electronica/ic/ic-en-ic-voetjes/stk3152-iii-ic-sanyo-detail
De elko's  zou ik bij conrad halen, Echter kan Siem ook 105 graden liefst panasonic NHG of  wurth elektronik  elko's

Ik weet niets van 230/240vac modificatie. 

Mocht je het niet aandurven zou ik het ook kunnen doen, of S.b marantz  als hij dichterbij woont.

Succes!

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Of deze inderdaad te converteren valt weet ik zo ook niet maar ik dacht van niet....

Volgens mij heb ik nog wel ergens een schema rondslingeren.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Charlie

Heren, superbedankt voor jullie antwoord. Ik ga er mee aan de slag en laat nog wel even weten of het gelukt is!

Grt Charlie