Impedantie luidsprekers

Gestart door Harm, december 14, 2015, 23:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harm

Hoi muziekvrienden,

Techniekvraag van de leek.

Als je luidsprekers hebt met een impedantie van 4 Ohm, moet je versterker dan 2x zoveel stroom leveren als bij een luidspreker met een impedantie van 8 Ohm om het zelfde volume te produceren?

Zo ja, wat zijn de gevolgen voor de versterker? Heeft deze het dan 'zwaarder'. Slijt hij sneller? Kan hij de luidsprekers moeilijker onder controle houden bij hoge volumes?

En is er een voorkeursluidsprekerimpedantie voor versterkers? (Ik heb een SR-14.)

Groet, Harm.

thanatos

Een luidspreker met een nominale impedantie van 4 Ohm kan tijdens gebruik van 2-20 Ohm belasting geven.

Zie voorbeeld :



Wet van Ohm : U = I X R. I = U / R Halveer je R wordt U 2x zo groot. Dus de hoeveelheid stroom een versterker moet leveren.

Daar knelt inderdaad vaak de kous. Als een versterker niet niet genoeg stroom kan leveren bij lage belasting krijg je gekke dingen als vervorming of een rokende versterker.

Nu zijn de meeste versterkers wel berekend op normale belasting en zijn de meeste luidsprekers vrij vriendelijk. Uitzonderingen daargelaten.

Ik zelf zie het liefst een versterker als een ideale spanningsbron. Halvering belasting verdubbeling vermogen en dit tot 2 Ohm.

Een versterker zal bij stevig gebruik warmer worden en warmte is een killer voor alle electronica.

Zep

Citaat van: thanatos op december 15, 2015, 09:07:05
Ik zelf zie het liefst een versterker als een ideale spanningsbron. Halvering belasting verdubbeling vermogen en dit tot 2 Ohm.

Er zijn maar weinig versterkers die dit doen, bij bv de huidige Marantz lijn momenteel alleen de PM-11S3.
Maar zelfs in het hogere segment versterkers moet je goed zoeken voor verdubbeling in vermogen.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op december 15, 2015, 09:07:05
Een luidspreker met een nominale impedantie van 4 Ohm kan tijdens gebruik van 2-20 Ohm belasting geven.

Zie voorbeeld :



Wet van Ohm : U = I X R. I = U / R Halveer je R wordt U 2x zo groot. Dus de hoeveelheid stroom een versterker moet leveren.

Daar knelt inderdaad vaak de kous. Als een versterker niet niet genoeg stroom kan leveren bij lage belasting krijg je gekke dingen als vervorming of een rokende versterker.

Nu zijn de meeste versterkers wel berekend op normale belasting en zijn de meeste luidsprekers vrij vriendelijk. Uitzonderingen daargelaten.

Ik zelf zie het liefst een versterker als een ideale spanningsbron. Halvering belasting verdubbeling vermogen en dit tot 2 Ohm.

Een versterker zal bij stevig gebruik warmer worden en warmte is een killer voor alle electronica.

Reeds tot in den treure uitgelegd maar............. :gp:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Sommige vragen komen inderdaad vaak terug.. maar heej.. weer iemand blij  hello

thanatos

Citaat van: Zep op december 15, 2015, 10:17:21
Er zijn maar weinig versterkers die dit doen, bij bv de huidige Marantz lijn momenteel alleen de PM-11S3.
Maar zelfs in het hogere segment versterkers moet je goed zoeken voor verdubbeling in vermogen.

Klopt. Je komt al snel uit op dikke eindtrappen.

BrunoD

Ik zou gezegd hebben: elektrisch vermogen = R x I². Elektrisch vermogen is evenredig met akoestisch vermogen. Dus als R --> R/2, zal I --> I*sqrt(2) moeten stijgen om hetzelfde vermogen te geven.

Harm

Dat is een glashelder antwoord. Hartelijk dank daarvoor thanatos. Zeker omdat ik begrijp dat het een frequent voorkomend topic is vind ik het erg attent dat je zo uitgebreid antwoordt op mijn vragen.

Ik zal mijn best doen een vraag te posten die uniek is  :-)