Pm15s1 en Kef R700 probleem combinatie?

Gestart door jero, november 26, 2015, 21:10:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jero

Ik heb een erg vreemde situatie met mijn nieuwe speakers, hopelijk weet iemand de oorzaak en oplossing. Eerst maar even de aanleiding

Na vele jaren met plezier luisteren met de pm15s1 en Kef Q5 de versterker eindelijk de verdiende speaker upgrade gegeven. Keuze ging met name tussen B&W CM10s2 en de Kef R 700. Mijn eerste luistersessie met de R700 was met de pm15s1 waarbij de speakers indruk maakte maar met een ietwat terughoudende hoogweergave. Vervolgens op een pm14s1 de R500 naast de B&W's gehoord waarbij beide een prima performance gaven en waarbij de B&W's een lichte voorkeur hadden. De R500 klonk in zijn geheel niet terughoudend in het hoog en gaf de B&W ondanks het grote prijsverschil naar mijn mening prima partij.

Natuurlijk toch benieuwd naar direct vergelijk tussen de R700 en de B&W en deze vervolgens gehoord op een high end versterker (merk ben ik kwijt). Beide klonken zeer goed, nu echter met lichte voorkeur voor de R700. Ik liep vervolgens tegen een zeer mooie aanbieding aan voor een demo Kef R900 en deze heb ik toen ook uiteindelijk in huis gehad. Het geluid was werkelijk fantastisch, echter, de speakers waren toch wel een heel stuk groter dan verwacht en deze dus omgeruild voor de R700.

Wat wil nu het geval; de combinatie met mijn pm15 klinkt zeer teruggehouden in het hoog met ook nog veel onbalans in het midden.

Mijn enthousiasme over de upgrade is niet zo heel groot meer, en ik heb sterk het idee dat de versterker er de oorzaak van is. Iemand eenzelfde ervaring met deze combinatie?

Ik ben Marantz fan en zou graag bij het merk blijven (heb ook een SA15s1), kan iemand adviseren welke versterker uit het recente verleden of nu te koop beter zou passen bij de Kef's

xander32

#1
... een 15s1 schijnt een stukje donkerder te klinken als diens opvolger(s).
Dus wellicht eens een 15s2, 11s2 of een 14s1 uitproberen i.c.m. de R700's.

Daarnaast kan het ook de opstelling en/of akoestiek van jouw luisterruimte zijn die roet in het eten gooit. Maar een overmatige absorptie van het hoog kom ik niet vaak tegen  :roll:.

Echter, twee jaar terug had de R700 ook mijn interesse en heb ik over die ls. het nodige gelezen; juist een terughoudend hoog kwam ik toen vaak tegen in de diverse artikelen ... Dat maakte dat mijn interesse over was en ik nooit tot beluisteren over ben gegaan.


radekker

CiteerMijn enthousiasme over de upgrade is niet zo heel groot meer, en ik heb sterk het idee dat de versterker er de oorzaak van is. Iemand eenzelfde ervaring met deze combinatie?

Hieronder mijn ervaringen met Marantz en KEF.

In de R700 en de R900 worden dezelfde gecombineerde midden/hoog units gebruikt, dus daarin zou niet zoveel verschil mogen zitten.
Het verschil zit meer in het laag, dat in de R900, door het gebruik van grotere bass units, wat prominenter aanwezig is en wat dieper doorloopt.
Al met al zijn de R700 en de R900 zeer neutrale speakers.

Ikzelf heb de R900's op zowel een PM-15S2 als een PM-11S3 in huis gehad.
Tussen beide versterkers zit een wereld van verschil.
Ik vond de PM-11S3 veel te fel in het hoog klinken.
De 15S2 gaf juist een veel rustiger en gebalanceerder geluidsbeeld, en is wat mij betreft dan ook een gouden combinatie met de KEF's.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

xander32

PM11s3 fel in het hoog  :-o. Onherkenbaar. Maar het betreft jouw ervaren, daarmee ook jouw waarheid  :yes:.

jero

CiteerIn de R700 en de R900 worden dezelfde gecombineerde midden/hoog units gebruikt, dus daarin zou niet zoveel verschil mogen zitten.

Die gedachtengang volg ik helemaal, des te raadselachtiger dat de R900 fantastisch klinkt met de pm15s1 en de R700 dus helemaal niet (en de R500 met een pm14s1 dus blijkbaar ook wel).

Kan het zijn dat er gewoon een mismatch is tussen de versterker en de speaker? En dat dit dan net wel weer goed uitpakt bij de R900?

Hier een soortgelijke ervaring

http://lexicommultimedia.nl/review/vergelijkende-test-van-twee-luidsprekers-uit-een-populaire-prijsklasse-de-bw-cm8-s2-en-de-kef-r500/

xander32

De R900 kan heel goed een andere sounding hebben dan de R700 ondanks dat deze dezelfde mid en hoog drivers bezitten. Doordat de 900 grotere bass drivers bezit, zal deze waarschijnlijk een stukje lager gaan, meer druk leveren, meer bass geven waardoor een andere tonaliteit.

Crooijmaster

Misschien dat je met andere luidsprekerkabels kunt compenseren wat je nu mist in het hoog.

FWIW,
ik heb net zelf de indeling van mijn huiskamer omgegooid om mijn speakers beter te kunnen plaatsen, maar daarmee zijn ook de kabels die ik gebruikte te kort. Dat waren verzilverde koperen kabels. (van den Huls, weet verder de naam niet)

Nu heb ik, tijdelijk, weer langere 'gewoon' koperen kabels aangesloten en daarmee klinkt het hoog niet meer zo open/sprankelend als voorheen.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

radekker

#7
CiteerPM11s3 fel in het hoog  :-o. Onherkenbaar.

Alles is subjectief, en niets is zo persoonlijk als de beleving van "mooi geluid".

Maar toch...
http://www.hifi-forum.de/viewthread-108-16710.html

Ik vraag me af hoe de PM-14S1 klinkt ten opzichte van de 15S2 en de 11S3.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

xander32

 notworthy je hebt diep in de krochten van een Deutsch forum één medestander gevonden :wink:.


Citaat van: radekker op december 02, 2015, 20:09:37
Alles is subjectief, en niets is zo persoonlijk als de beleving van "mooi geluid".

Maar toch...
http://www.hifi-forum.de/viewthread-108-16710.html

Zep

Citaat van: xander32 op december 02, 2015, 20:21:49
notworthy je hebt diep in de krochten van een Deutsch forum één medestander gevonden :wink:.

Gewoon niks waard die PM11s3 Xander.....zal hem van je overnemen ben jij er van af  pompom :evil:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

AkTeVox

Citaat van: Zep op december 03, 2015, 10:33:57
Gewoon niks waard die PM11s3 Xander.....zal hem van je overnemen voor een prikje ben jij er van af pompom :evil:

LOL  :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

xander32

Ach, mijn opmerking was wel erg flauw ... Radekker heeft gelijk; het is een kwestie van smaak, van voorkeur. Daarnaast speelt ook het referentiekader mee; wat heeft iemand al gezien, beluisterd, in zijn/haar bezit gehad.

xander32

#12
Xander says; NO !  8-)


Citaat van: Zep op december 03, 2015, 10:33:57
Gewoon niks waard die PM11s3 Xander.....zal hem van je overnemen ben jij er van af  pompom :evil:

jero

Update:

Kabels e.d. gewisseld zonder resultaat. Wat wel uitmaakte en natuurlijk altijd een verschil maakt is de opname kwaliteit van de bron. Even ge googled naar de klassiekers en daar zijn grote verschillen te horen waarbij er soms helemaal geen sprake meer was van het afwezig zijn van hoge helderheid.

De doorbraak kwam echter toen ik de mogelijkheid kreeg tijdelijk een pm14s2se aan te sluiten. Hoge tonen blijven ietwat "zacht", helderheid en transparantie echter volledig terug! Net als fantastische stemmen weergave die nu veel beter in balans zijn, het midden weer naadloos overloopt in hoog. Zit weer te genieten dus!

Laatste issue is dat ik echter wel op zoek ben naar een zilveren exemplaar, en die zijn helaas nu niet te koop (11s3 buiten budget) dus fingers crossed dat er een 15s2 of misschien 11s2 beschikbaar komt en het probleem daarmee ook wordt opgelost.

Ergo; combinatie versterker / speaker maakt groot verschil, zelfs binnen de serie (r700/r900)

xander32

Ben benieuwd wat het gaat worden en wat het gaat brengen :yes:.