Probleem met SC-80 voorversterker

Gestart door PSCD80, oktober 25, 2015, 17:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PSCD80

Heb een SC/SM80 combinatie. Deze heeft de onder beschreven problemen.
Aangezien dit zich zowel manifesteert via de luidsprekers en de hoofdtelefoon, sluit ik uit de eindversterker uit als veroorzaker.

Vandaag heb ik 'm nog eens aan gehad.
Alle storende geluiden zijn volledig onafhankelijk van de stand van de volumeregelaar, bronkeuze of source direct in-, dan wel uitgeschakeld.
Als de voorversterker net is ingeschakeld hoor je zowel in linker als rechter kanaal veel ploppen.
Na 5-6 minuten zwakt dit wat af.
Na 15 minuten is het probleem verdwenen.
Heb 'm aan laten staan. Moto GP opgezet  8-).
Ca. 2 uur verder, weer geluisterd.
In het rechter kanaal heeft zich nu een sterke ruis ontwikkeld. Zwelt aan en zwakt weer af, etc. Klinkt een beetje alsof je aan de oceaan zit.

Vervolgens heb ik de voorversterker ongeveer 2 uur laten afkoelen.
Bij het inschakelen, meteen vooral in het rechter kanaal veel geruis.
Het "ploppen" komt deze keer praktisch niet voor.

Na 5 minuten is het geruis al minder.
Na 15-20 minuten is het weer stil.

Enig idee waar ik dit moet zoeken?

Alvast bedankt.
Peter
SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

marked

Die grote print heeft waarschijnlijk aardig wat gebarsten soldeereilandjes, zou daar beginnen. Visueel kan je elco's checken, maar hier sisten Chemicons die er goed uitzagen bij doorvloeien contacten, 4 of vijf waren er echt lek, volgens mij allemaal 270uF's, maar 100uF's waren eerder al een keer door iemand anders vervangen. Het is wel een voorversterker waar je niet heel enthousiast alle elco's vervangt hihi, die Chemicon's zitten met weerhaakjes lijkt wel en oei oei wat is die print teer.

HAL9000

Deze versterkers hebben een reputatie  dat ze  lekkende  elko's hebben.  Die lekkages  die  ze veroorzaken  zijn heel erg slecht voor de  print bindingen.  Ik heb al een paar van deze versterkers  gehad.  heb 1 Sm80 niet kunnen redden en 1 sc80 ook niet, mooie  gouden maarja de printen waren rot.

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PSCD80

Voor- en eindversterker staan inmiddels bij SB_Marantz.
Afwachten wat zijn bevinding is.
SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

SB_Marantz

Bevindingen: prutswerk, 4 n-fets stuk en een bult lekkende elco's.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Dit word  een hoop hoofdpijn.   Die  silmic  shit  elko's  maken  heel het print  kapot. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

marked

Chemicon SXF zijn de lekkende elco's, ook 4 in eind sm80 en 1 hele slechte. In tegenstelling tot PM68 van goed aantal jaren jonger meette alle Elna's die ik aantrof goed, geen Silmics, twee Cerafines en maar een paar van die bruine zonder type aanduiding. Circa 25jaar oud en 220V -> ~235V was voor eindversterker Chemicons uiteindelijk te veel, ook heel krap gekozen voltageratings in 1990. Eindversterker was geheel origineel, ongerepareerd, misschien dat latere geproduceerden meer Elna's hadden ???

HAL9000

silmics  en  cerafine  zijn de  slechtste.  Ineens  zakken  ze  drastisch in  waarde  en dan  trekt  de weerstand  omhoog.  Met  alle  gevolgen van dien. 

Is  zonde  want de sc80 en sm80   is  een hartstikke leuk set!. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

marked

Geen van de 'problemen" in PM68 die ik zag had iets te maken met Silmic of Cerafines. Geen van de "problemen" in sc/sm80 die ik zag had iets te maken met de twee Cerafines die erin zaten, Silmics zaten er geheel niet in. Heeft SB Marantz ze wel gezien?

SB_Marantz

Ik heb nippon's zien zitten......ik zeg zien omdat die tot het verleden behoren en in de prullenbak liggen ..lek als een mandje.
Pcb's zijn slecht maar heb ze kunnen herstellen en de storing kunnen verhelpen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Daar zou ik met niet al teveel vertrouwen over praten.  Mijn gouden sm80 dacht ik ook heel Goed te hebben gerepareerd \ gereviseerd. Echter na 2 dagen begon het gezeik weer. Heeeeeeel goed testen!!!!!  Voordat je zeker bent.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PSCD80

Citaat van: HAL9000 op november 04, 2015, 22:11:38
Daar zou ik met niet al teveel vertrouwen over praten.  Mijn gouden sm80 dacht ik ook heel Goed te hebben gerepareerd \ gereviseerd. Echter na 2 dagen begon het gezeik weer. Heeeeeeel goed testen!!!!!  Voordat je zeker bent.
Geen zorg. SB_Marantz heeft hem nog de nodige dagen aan staan.
Vrijdag ga ik de versterker ophalen.
SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

PSCD80

Voor- en eindversterker weer terug. Ze spelen al vanaf deze morgen zonder enig probleem.
Ben er zeer blij mee!   :yes:
SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

Vinyl_Fuchs

Geniet ervan. Weer een vintage marantz-set gered van de verdoemenis.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.