Aardlus of 50hz tikken/ brom.

Gestart door Vinyl_Fuchs, november 04, 2015, 22:36:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

Hallo technici op het forum,

Ik heb reeds enige tijd last van tikken (50hz brom met een tussenpauze van ong. 2-10 sec.) over de luisterspreker vanuit 1 eindversterker nadat deze ongeveer 1 uur op bedrijfstemperatuur is. Het tikken wordt luider indien ik betreffende ev loskoppel van vv. De andere ev werkt storingsvrij. Aanvankelijk dacht ik dat dit exemplarisch was voor deze ene eindversterker. Echter wanneer ik aan de interlinkplug voel/ kom van de betreffende eindversterker wordt dit minder.

Schets van mijn stroomtoevoer/ gebruikte interlinks: geaarde stekkerdoos aangesloten op niet-geaarde wandcontactdoos en geen dedicated stroomgroep.
Ik gebruik MIT AVT2 digitale interlinks tussen VV en EV's en heb de interlink aan de betreffende zijde vervangen door analoge kabel (Van den Hull) Gevolg: tikken verdwijnt aan betreffende zijde en vindt nu plaats aan andere zijde (die voorheen nog ok was, lees: geen tikken waarneembaar waren) Onderling verwisselen van MIT-kabels heeft geen invloed: dus er is geen probleem met 1 van de kabels. Ik vermoed dat het probleem ontstaat a.g.v. het gebruik van digitale interlinks met ingebouwde filters i.t.t. analoge interlinks. Iemand een idee.

Vraag: kan bovenstaande bevinding kloppen, nl. dat een digitale interlink met ingebouwde filter een dergelijke storing op kan wekken. Of is het mogelijk dat er sprake is van een aardlus (indien dit mogelijk is op een niet-geaarde stroomvoorziening)?

Ik ben nu voornemens om analoge interlinks (colourless) te kopen bij Hay End en hoop dat dan aan het tikken een einde komt. Zo niet dat moet de boel bij mij nog eens flink op stelten gezet worden.

Groetjes Roy
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maurice

Pak een setje dropveters een probeer het nogmaals. Ik dacht dat digitale kabels een andere impedantie hadden dan analoge kabels, dus dat kan en deel van je probleem zijn.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vinyl_Fuchs

Ik zal het eens proberen met 2 analoge kabels i.p.v. slechts 1 analoge en 1 digitale. Helaas was 1 analoge kabel niet lang genoeg, dus moet ik eerst mijn systeemopstelling tijdelijk veranderen.

Gr. Roy
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.