Marantz PM-80 mkII probleempje

Gestart door joramboneo, november 21, 2015, 22:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joramboneo

Dag,

Ik ben nieuw op dit forum, en daarnaast ook een groentje in de hele Hi/Fi wereld.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een 2e hands Marantz pm80 mk2 gekocht. In combinatie met mijn Dali Zensor 3 luidsprekers klinkt deze versterker erg mooi, ik ben er dus zeer tevreden mee.

Alleen er doet zich al langere tijd een probleem voor, of eigenlijk meerdere kleine probleempjes.

Het gekke is dat het niet constant is. Soms heb ik twee weken nergens last van, en soms meerdere keren per dag, wat het niet echt makkelijk maakt voor mij om nou te snappen wat er gaande is. Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen of me kan adviseren.

Zoals bij (volgens mij) meerdere versterkers duurt het 4-5 seconden voordat er een 'klik' te horen is na het aanzetten, zo ook bij die van mij. En deze klik is volgens mij de boosdoener. Soms luister ik uren lang achter elkaar muziek en besluit de versterker ineens te klikken en het geluid daarmee weg te nemen. Vroeger wachten ik gewoon tot de klik weer klonk en daarmee het geluid terug was, maar dit kon soms zo lang duren dat ik er een keer een tikje op gaf, hiermee klikte het geluid terug. Nu ben ik er dus achter dat ik met een klein tikje op de zijkant van de pm80 het geluid weer terug kan krijgen als het uitvalt, maar het probleem is hiermee natuurlijk niet verholpen. Het lijkt soms gewoon alsof er een matige connectie zit bij deze 'klik'. Het kan namelijk ook zomaar zijn dat hij 5x aan en uit klikt binnen 3 seconden, heel snel dus. Kortom, voor mij is er soms geen peil op te trekken.

Sinds een week heb ik nu ook dat soms één van de twee luidsprekers uit kan vallen of heel zacht met ruis/kraken aan kan blijven. Het gekke is dat dit zowel de rechter als de linker luidspreker kan zijn. Als ik de versterker dat bijvoorbeeld uit en aan doe kunnen ze het weer allebei doen, maar soms ook niet.

Met de research die ik tot nu toe heb gedaan lijkt een vervuilde relais mij het meest waarschijnlijk, maar dit is eigenlijk nergens op gebaseerd anders dan vergelijkbare klachten en reacties van andere mensen op internet.

Ik heb het zo helder mogelijk proberen uit te leggen, ik hoop dat iemand weet wat er gaande is. Dan hoor ik het uiteraard graag!  :-)