Marantz 2216 bromgeluid in rechterkanaal

Gestart door Mister Bellamy, april 24, 2015, 22:52:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister Bellamy

Hallo allemaal,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum en dit is mijn eerste post pompom

Nu heb ik een probleem met mijn Marantz 2216 die ik al een paar jaar in gebruik heb op mijn studentenkamer en gelukkig heb ik er eigenlijk nooit grote problemen gehad. Wel heb ik alle buislampjes vervangen en alle potmeters met contact spray ingespoten 8-)

Het enige wat wel af en toe voor komt is dat het linker en rechter kanaal af en toe uitvalt, maar dit kan ik oplossen door aan de selector knop te draaien van bijvoorbeeld aux naar fm en weer terug (wat niet echt een ideale oplossing is natuurlijk :roll:). Ik zou graag willen weten wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Maar sinds kort is er een constante brom geluid in het rechter kanaal gekomen, die constant blijft qua volume (zelfs met de volume knop uit), zowel op de headphone uitgang als op de speakers en ook op alle functies (AM, FM, phono & aux). Hiervoor afgaand deed het geluid in het rechter kanaal het niet goed, laag volume en krakend/vervormd geluid en daarnaast rook de versterker alsof er iets binnenin kapot gegaan was. Als ik überhaupt de cover van de versterker af haal ruikt het naar oude componenten, ook al voor dit probleem. Zou het kunnen zijn dat sommige elektrolytische condensatoren het begeven hebben? HLP

Op internet wordt ook aangeraden om alle elco's te 'recappen', zoals hier ook beschreven is:
http://www.reddit.com/r/audiophile/comments/2cfnyl/a_quick_and_simple_walk_through_of_a_basic/
http://imgur.com/a/I17dL (met plaatjes clown1)

Helaas heb ik geen ervaring met 'recappen' van receivers en is mijn kennis in elektrotechniek niet echt hoog genoeg om alle begrippen te bevatten die worden omschreven in de handleidingen...

Toch lijkt het me leuk om het zelf te proberen, een vriend van mij die zelf elektrotechniek studeert wilde mij wel helpen al had hij ook geen ervaring met recappen shutup. Vinden jullie verstandig of is het toch beter om het te laten doen door iemand die er meer ervaring mee heeft? Wat kost het trouwens als ik zelf alle elco's wil vervangen en wat kost het wanneer ik het recappen bij een ervaren persoon laat doen?

In ieder geval bedankt voor jullie tijd :-D

willem50

Ik zou het laten doen bij een van de marantztechneuten hier, ik denk dat je rond 100 euro een complete revisie voor de 2216 hebt. kun je weer jaren vooruit en klinkt beter/frisser. Zelf gaan doen is misschien goedkoper maar  weet je goed wat je doet en waar je vooral op moet letten? De techneuten hier hebben heeel veeel ervaring met het reviseren.

HAL9000

Dat  brommen  kan  een  elko  zijn maar ik  vermoed  eerder  een  tor,  deze  eindversterkers  zijn nu  een  beetje  versleten. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!