Nou om maar meteen met de vragen lijst in huis te vallen
Na vele jaren plezier te hebben gehad van mijn sony STR-DA3400ES receiver heb ik besloten om een Marantz aan te schaffen en uiteindelijk is dat de SR6008 geworden.
Deze draait op 2 jamo S606 front speakers, Infinity Center, 2x JBL digital10 Subs en 2 Q-acoustic 2010i Rears.
Natuurlijk de audyssey setup gedaan met de microfoon.
Maar het geluid ten opzichte van mijn Sony valt me eigenlijk wat tegen en ik weet natuurlijk is geluid lastig uit te leggen en vooral persoonlijk.
Alles klinkt met de Marantz een stuk scherper als met de Sony.
Met de Sony draaide ik een Hd concert en meestal was dat goed, nu heb ik bij het ene concert veel te veel bas en bij het andere weer veel te weinig.
De subs hadden een hele mooie vaste bas met muziek nu klinkt het vaak " plopperig "
Subs heb ik kwa volume op de helft staan de crossover rond de 80 Hz
Crossover frequentie van de front speakers staat standaard door de audyssey op 40 Hz als ik deze verhoog naar 80 of bijvoorbeeld 100 Hz dan is dat voor het ene audio nummer perfect voor het andere weer niet.
Films is daar in tegen over het algemeen goed, subs werken perfect, speakers klinken anders als voorheen, maar daar ben ik wel een heel eind tevreden over.
Het zal ongetwijfeld een instelling zijn, maar de Marantz valt me ten opzicht van de Sony wel tegen hoor, hopelijk hebben jullie nog ideeen ik zit nu nog in de 14 dagen bedenktijd periode en de Marantz kan nog terug voor een andere , ander type of wat dan ook.
Met de metingen stonden de subs ook ingesteld op -12
Ik mis nu het ware geluid in mijn Jamo's ( en ja dat is een persoonlijke smaak natuurlijk )
Dan te veel bas dan weer veel te weinig dat had ik bij mijn Sony dus helemaal niet?
Nu moet je zowat bij elk Concert of muziek nummer het e.a bij gaan regelen.
Daar had ik overal een mooie vaste dragende bas, mooi sprankelend hoog en ook in het midden mooi en vriendelijk.
Wel heb ik alles afgesteld op 75Db dus
De jamo's heb ik ingesteld op laagste frequentie x 1,5 dus 42 x 1,5 is 63 dus geprobeerd op 60 en 80 Hz
LFE+Main heb ik gezet op 80
Draai ik om een voorbeeld te noemen( Blu-Ray ) Roy Orbison Black & White Night dan is deze kwa geluid perfect ( DTS HD Master Audio ) ook in Gewoon DTS klink deze Perfect
Draai ik een ander concert ook met DTS track dan is het kort gezegd Ruk,
Net of alle verhoudingen niet meer kloppen.
Hoe kan dit?
Met mijn Sony klonken deze 2 overigens alle 2 geweldig.