Dolby atmos

Gestart door RHK, september 21, 2014, 18:57:14

Vorige topic - Volgende topic

RHK

notworthy Jaco, absoluut uitgebreid en mooie uitleg, jij bent er wel grondig mee bezig zeg. Ik moet het 2x lezen wil ik het hele verband zien haha, maar dat ligt aan mijzelf. Hoop dat je het topic van nieuws blijft voorzien.  HB Ikzelf ben nog niet zover, heb nou eenmaal net de 7008 6 maanden in mn bezit.   8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Jaco

Ik heb nu dus Atmos 7.1.4 geconfigureerd.
Dat zijn 7.1 kanalen normaal (links, center, rechts, rechts surround, rechts back surround, links back surround, links surround en sub)
De hoogte speakers zij Front Heigh en Top Mid.
Die Top Mid heeft met de ruimte te maken. Als ik Top Rear of Rear Heigh had willen doen had ik meer ruimte achter de bank nodig gehad ( mijn plafond is daar lager)

Dit klinkt prima in Atmos. De upsampler (DSU) is ook goed voor zover ik het getest heb (weinig)

Auro 3d is nu 7.1 (Links, Center, rechts, rechts surround, links surround, Sub, FH left, FH right)
De missende hoogte kanalen bij auro3d playback vallen terug op de basis kanalen.
Dus de surround hoogte kanalen komen terecht op de basis laag surround luidsprekers.

Er zijn allerlij smaken Auro: 8.0, 9.1, 11.1, 13.1
Die spelen allemaal af, en zoals boven beschreven komen missende kanalen meestal terecht op de basis speakers.
Dus bij 11.1 krijg je dan wel de  center heigh verdeeld over de links en rechts heigh. De vog komt op meerdere speakers terecht, dat kon ik niet pinpointen.

RHK

notworthy nou nog voldoende aanbod in het materiaal. voorlopig heb jij de pilot.  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

WilliamB

Auro 3D, is dat te vergelijken met 7.1 plus front-high ?
Helaas moet ik schakelen tussen high en back, want 7.1 plus high is niet mogelijk met mijn SR-7005.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Jaco

Auro3d kan alleen bij de laatste generatie van Marantz: SR7009 en de AV7702

Qua materiaal is het voor beide systemen nog niet echt geweldig.
Atmos heeft een aantal films:
Transformers: Age of Extinction,
Step Up: All In,
Teenage Mutant Ninja Turtles
The Expendables 3.

Auro3d heeft voor het meerendeel muziek titels:

Lichtmond 3: Days of Eternity (2014) Blu-ray 3D Auro 3D 9.1
Mando Diao: Ælita (2014) [Limited Edition] Auro-3D 9.1
REMOTE GALAXY by Flint Juventino Beppe 9.1 Auro-3D
MAGNIFICAT 9.1 Auro-3D
SOUVENIR Part I+II 9.1 Auro-3D

Wel 1 film:
Red Tails (11.1)

Ik verwacht ook dat Auro3d meer voor muziek gebruikt gaat worden, en Atmos meer voor films. Maar daar kan ik volkomen naast zitten.

AndreC

Als ik alles zo lees hou ik het nog maar even bij 4.1 hier.

Als je de makers gelooft blijf je kopen, en daarbij lijkt het me het verstandigste om zo wie zo te wachten totdat er voldoende aanbod is waar je ook van het geluid kunt genieten.

Maar goed, dat is mijn mening.
Wel een keurige uitleg, complimenten.  :lol:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Jaco

Al je bestaande materiaal wordt bij Atmos met de Dolby Surround Upsampler (DSU) ook over de hoogte kanalen weergegeven.
Bij Auro3d heet die functie Auro-Matic, en die is er in 2D en 3D waarbij de 3D de height en vog speakers kan gebruiken en de 2D voor 2.0 naar 5.1/7.1 bedoeld is.