Inbouw speakers

Gestart door Karlosax, september 25, 2014, 00:17:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Karlosax

Heeft iemand van dit forum ervaring met inbouw speakers?

Ik bedoel niet die ronde dingen in het plafond van de supermarkt,
maar THX gecertificeerde systemen van Kef  of iets soortgelijks .

Ik heb nu het flatscreen aan de muur (gips-houtwand) hangen en kan op deze manier ruimte in de kamer
winnen door de speakers naast het scherm in de wand te monteren.

Ik vraag me af of het geluid echt net zo goed kan zijn als mijn vloerstaanders van 25 jaar oud.
Ik wil niet inleveren op kwaliteit van het geluid.

WilliamB

Ik heb zelf twee inbouwluidsprekers van Audio Monitor type "Bronze" Het geluid is goed, maar mis wel een beetje het laag.
Voordeel is, dat deze in alle kleuren kan spuiten. Kijk eens een keer op de site van "Audio Monitor", want daar zie je meer modellen.
Of het geluid beter is dan ?..  Ga eens luisteren bij een hi fi zaak, dan kan je het zelf beoordelen.

Vorig jaar was ik bij Stassen, en die verkoopt inbouwluidsprekers die geheel verdwijnen achter het stukwerk.
Hoe dat kan/werkt of klinken weet ik niet, want ik heb ze niet beluisterd, maar het is wel apart.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Karlosax

Het gemis aan laag kan ik me voorstellen volgens de specs van Audio Monitor  gaan deze speakers tot 52Hz.

Mijn vloerstaanders lopen door tot 30Hz, zover gaan zelfs die muurspeakers van Kef niet.
Je zou er nog subwoofer units bij kunnen plaatsen.

De achter het stucwerk ingebouwde exemplaren lijken me moeilijk in het hoog te presteren, het is ook niet noodzakelijk dat ze volkomen onzichtbaar worden er kan gerust een mooi frontje op de wand.

Ik heb wel het idee dat kant en klare inbouw-systemen duurder uitvallen dan reguliere boxen, de markt hiervoor
is natuurlijk veel kleiner.

Marantz 81

Dat ligt eraan wat je bedoelt met geluid net zo goed

het zal prima klinken die inbouw speakers , de kwalitiet van gebruikte drivers is het belangrijkste maar je heb nu eenmaal een goede klankkast nodig voor een goed geluid  :wink:

Karlosax

Net zo goed, daar wil ik mee aangeven dat de kwaliteit van het geluid net zo natuurlijk en sprankelend moet klinken zoals ik dat van deze vloerstaanders gewend ben.

In theorie zou een woofer die in de wand gemonteerd wordt geen "klank"kast nodig hebben.
De acoustische kortsluiting is niet aanwezig daar de wand in ,mijn geval, grenst aan de garage.

Is het wel gewenst een zeker volume voor de  grootste speaker te reserveren dan is de situatie hier in mijn houtskeletbouw woning de volgende; tussen de staanders bedekt met gipsplaten is per compartiment een ruimte van ongeveer 80 liter gevuld met glaswol, bij een inbouw diepte van 8,8 cm.

In Canada en USA komt deze manier van bouwen veel voor en worden speakers meer ingebouwd dan hier te lande.

Voor ik ga zagen wil ik wat informatie inwinnen , liefst van ervaringsdeskundigen ,en luisteren bij wederverkopers.

Marantz 81

wist niet dat je het zo proffesioneel wilde aanpakken ,kan ik je niet mee helpen succes  byebye