Marantz Sr6005 icm PM7004 of ma500

Gestart door frankv, november 25, 2014, 21:48:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankv

Hallo allemaal, ben nieuw hier op het forum.

Ik ben aan het twijfelen over een upgrade van mijn set. Ik ben niet geheel tevreden over het stereo geluid en ben daarom op zoek naar een beter stereo geluid. Nu zal ik kunnen kiezen voor mijn sr6005 icm pm7003/4, of mijn sr6005 icm een losse eindversterker.

Ik mag graag naar vinyl luisteren en mis daarvoor een phono ingang op mijn surround receiver(heb een losse Riaa versterker erbij tussen).
Andere muziek stream ik via Spotify.

Een aantal vragen zoals: waar zal ik meer stereo "winst" mee krijgen, losse stereo versterker (bv pm7003/4) of eindversterker(2x ma500 of mm7025)
Ik mag graag films kijken met surround dus wil de surround set niet weg doen.

Mijn opstelling :

Marantz Sr6005
Fronts : Kef Q5
Center : Kef Q9c
Rears : Kef iQ5

Technics SL D3 icm losse Riaa voorversterker

Zou graag van jullie je mening/ervaring  horen.

Alvast bedankt voor de reactie.

Gr

QuattroNL

Welkom hier  pompom

Met alleen 2 losse MA's win je weinig, en al helemaal niet op de gebieden die je aanhaald.
Het geluid wordt bepaald door de voorversterker en niet door een (dikke) eindversterker (tenzij je hele lastige speakers hebt).

Je kan wel veel winnen door het toevoegen van een stereo amp met power amp direct functie, zoals idd de PM7003/4.
Je stereobronnen (en platendraaiert) sluit je daar op aan, en met surround kan je 'm dmv die power amp direct schakeling als eindversterker voor je fronts gebruiken.
Ik vermoed dat je er in stereo op vooruit zult gaan, al hangt dat van meer factoren dan alleen de amp af: je sound wordt voor het grootste deel bepaald door je speakers en de akoestiek van de ruimte.

Ik heb mijn PM ook op dezelfde manier geschakeld met mijn SR.
In stereo klinkt de PM vele malen mooier dan de SR.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

frankv

Hoi,bedankt voor je reactie.

Waar zit het verschil dan in? Zit het in de dac, is de dac ook deel van de voorversterker?  Is die van de sr minder dan die van de pm versterkers?

Mijn eerste optie is ook een pm versterker totdat ik bij een hifi winkel in de buurt met de verkoper aan het praten kwam en hij begin over evt een eindversterker als optie... wat zal het bereik van een eindversterker zijn, echt meer "power" naar de speakers? Een pm stuurt 2x70 rms uit en een mm 140 watt per kanaal?

Wat zijn trouwens reeele prijzen voor 2e hands pm versterkers? Zag dat de nieuwprijs destijds rond de 400 lag voor een pm7003?? Als je de prijzen voor een 7004 nu bekijkt lijken die dingen in waarde te stijgen??

QuattroNL

In de SR zit een DAC. Die zit idd in de VV (voorversterker).
Een PM heeft geen DAC, da's allemaal analoog.

Staar je niet blind op vermogens.
Mijn SR heeft 7x110W maar wordt, in stereo, weggespeeld door mijn PM die 2x90W heeft. Zegt helemaal niks over de kwaliteit.
Mijns inziens heeft het toevoegen van aparte monoblokken alleen meerwaarde als je erg moeilijk aanstuurbare speakers hebt. Die dingen lusten veel vermogen en dat kunnen monoblokken leveren.
Ik heb ook een keer 2 MA500's aangesloten op mijn SR (had toen de PM nog niet); ik hoorde geen verschil in kwaliteit, wat ook logisch was.

Een PM toevoegen heeft als groot voordeel dat je alle stereobronnen aansluit op de PM en niet op de SR. Je gebruikt dan dus ook de betere VV van de PM zodat je stereogeluid zeker verbeterd wordt. Een PM is in stereo eigenlijk altijd beter dan een SR.

Zoek op MP eens een tijdje naar PM7003 en 4's en hou de prijzen in de gaten. Voor 250-300,- moet je zeker iets kunnen vinden.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB