SR6008 , SR7008, NR1604

Gestart door John123, augustus 27, 2014, 08:51:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John123

Hi,

Ik ga dezer dagen kiezen uit deze 3 receivers: SR6008, SR7008 of toch de NR1604.
Ik wil goede stereo kwaliteit behouden (gelijkwaardig aan de PM7004), maar over naar surround i.v.m. betere filmbeleving. Huidige situatie:
- Fronstspeakers (Quadral vloerstaanders 8ohm/140 watt)
- Ik zal stapsgewijs uitbreiden naar 5.1 (te starten met sub en front)
- Woonkamergrootte ca 6 x 6 (rechthoek)
- incl. Apple TV en Sonos, dus de netwerkmogelijkheden van de AV receiever ga ik niet gebruiken.
- Budget tussen 500 en 1.000,-

Eerste idee was direct de SR7008 te halen om goede stereo te behouden en de eerste periode enkel de fronstspeakers aan te laten sturen, totdat er (over ca 3 maanden) een sub en center bijkomt. Maar de SR7008 is de duurste van de 3. En omdat ik nooit 9 kanalen ga, is dit wellicht overkill? 

Daarom downgraden naar SR6008 als optie overwogen, maar gaat dat ten koste van de stereo sound? Daarbij vind ik de afwerking op de SR6008 stukken minder / voorzijde rommeliger (SR7008 heeft dat mooi achter het klepje weggewerkt en groter schermpje.)

En als laatste de NR1604, wellicht is dit een leuk compromise om te starten met HT? Mijn ruimte is immers toch niet zo groot. Zal dit als instapper voldoende kunnen zijn, of gaat dat toch tegenvallen. 

Ik ben al dagen aan lezen op deze site en heb dus al veel kunnen leren. Zijn er forumleden die hier nog wat ervaringen of idee'n over willen delen? bvd

Groet,
John





QuattroNL

Het verschil tussen de 1604 en de rest is best wel fors. Ik denk dat je dan teveel laat liggen.
Er schijnt ook best een verschil tussen de 6- en 7-serie te zijn. De 7 is dan natuurlijk beter  clown1

Wil je 1 apparaat, dan zou ik zoeken naar een 2e hands 7008. Staat op MP al vanaf 749,-

Is stereo ook (erg) belangrijk voor je, dan is het een optie om een 'simpele' SR te nemen (bijv die 1604) en later een stereoversterker erbij te nemen met HT passthrough zodat je ook in stereo een erg goed geluid hebt.
(ik heb ook een relatief simpele SR met daarnaast een erg mooie PM omdat ik meer waarde hecht aan stereo maar op z'n tijd film ook leuk vind).

O, als je persé nieuw wilt, check Marcel van H&C hifi in Oostrum. Die heeft altijd ERG mooie prijzen.

Succes met de keuzes  8-)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jeffkef

ik raad dan de 7008 aan
Voldoende in stereo en top in surround :)

heb zelf de 7008 en de 6007 gehad en merkte vooral dat de 7008 wat meer put had en het laag veel beter aanstuurde
'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

robertko

Hoezo ga je de netwerkfunctionaliteit van de receiver niet gebruken? Ik neem aan dat de Sonos niet dezelfde kwaliteit kan produceren als je receiver (tenzij je de Sonos hebt laten modificeren).
Als ik naar je budget kijk, dan zou ik voor die SR7008 gaan. Aangezien ik van het weekend ook bezig was met het rondneuzen...Ik zag 'm bij Foka voor €799 staan.
Succes in ieder geval!  :-)

John123

Ja, de sr7008 wordt inderdaad flink gedumpt. Maar scheelt toch weer 200,- meer tov de sr6008...die kan ik ook besteden als bijdrage voor een betere sub ofzo.

Dat met die netwerkkaart begrijp ik niet. Ik sluit de sonos aan op de receiver, waarom zou de netwerkkaart van de reeiver leiden tot betere muziekkwaliteit?

robertko

Even over die Sonos, ik neem aan dat je de Sonos Connect bedoelt? Ik heb hier en daar wat gelezen waardoor ik al vrij snel afhaakte om een Sonos Connect aan te schaffen. Op Hifi.nl staat bijvoorbeeld een review van de Sonos Connect met modificatie van Magna Hifi. Ook op thehbproject.com staat een mooie review.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast, ik ben geen kenner  :-)

John123

Ik heb inderdaad de Connect op de receiever aangeloten. En als je de digitale input gebruikt, loopt die gewoon over de DAC van de receiever, dus dat werkt helemaal top.

Overigens: ik heb uiteindelijk voor de SR6008 gekozen. Komende dagen aansluiten. Echter nu nog enkel stereo-setup, want de zoektocht naar een geschikte center, sub en achterspeakers gaat nu pas beginnen.