Probleem met mijn Model 2015

Gestart door marknijland, augustus 15, 2014, 21:27:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marknijland

Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem.

Mijn kleine Model 2015 heeft de geest gegeven. Na drie weken vakantie kwam ik gisteren weer thuis en zette ik de versterker weer aan. De eerste seconden speelde mijn setje muziek zonder problemen, maar daarna kwam er een langzame "fade out". Het geluid is sindsdien niet weer teruggekeerd. Het probleem doet zich voor bij alle inputs en outputs. Toch kan het kleine versterkertje nog een (minuscuul) beetje geluid produceren. Dit is wanneer ik geluid helemaal opendraai. De versterker zat tijdens de vakantie gewoon in het stopcontact. Zover ik weet zijn er geen stroomstoringen oid geweest.

Kunnen jullie op basis van dit verhaal een oorzaak achterhalen? Alvast erg bedankt!

Mark

HAL9000

Ik  denk  dat  er  ergens  een  centrale  elko's  het  begeven heeft.   kan voorversterker  zijn  of  eindversterker.
Misschien  is  de  voeding  gesprongen.   Dit  is  allemaal  mogelijk.  Ik weet  van  deze  mini  receivers  dat  ze  vrij  oudbollig  zijn ontworpen  (uit  de  jaren 60).   Waar  In NL  zit  je ,  Ik kan er  naar kijken maar ik woon in Rotterdam.

heb je  alle  knoppen en  draaiknoppen  even gedraaid  goed  heen en weer. 
Zie je  de  tuner  FM  stereo  ontvangen?  of  is  de  naald  links  dood?  op  FM  stand

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#2
Zijn leuke receivertjes uit de 70's.
Ik heb er ook eentje voor de fun.

Wat betreft je probleem....meten is weten.
Heeft het apparaat een reparatie verleden?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

marknijland

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het versterkertje zo'n 6 jaar geleden gekocht via Marktplaats. De mensen waar ik het van kocht wisten niet echt wat ze ermee moesten, dus ik verwacht niet dat het veel onderhoud heeft gehad. Aan de binnenkant zie ik ook geen tekenen van vervangen onderdelen (ben een leek op dit gebied maar heb een beetje gegoogled en de elko's (?) lijken me de oude. Zelf heb ik de lampjes ooit vervangen, maar that's it.

De FM tuner zie ik geen stereo ontvangen, maar dat kan komen doordat ik hier in huis (Amsterdam) altijd enorm slechte FM ontvangst heb. Ten tweede heb ik geen fatsoenlijke ontvanger.

Ik probeer te bevatten waar in de lijn van het signaal het probleem zit. Voor een leek zonder meetgereedschap lijkt dat echter lastig. Ik ben wel handig, maar heb geen ervaring op dit gebied.

Met het volume op max hoor ik een klein beetje geluid op alle standen die ik geprobeerd heb: AM, FM en Tape 2. Alle knoppen heb ik uitgebreid heen en weer bewogen en ingedrukt.

Is het wijs om zelf aan de slag te gaan, of hebben jullie betere suggesties? Alvast erg bedankt!

SB_Marantz

Een leek zonder gereedschap....euh...is een no go.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

marknijland

Ik kan dingen leren. Moet alleen wel ergens beginnen :-)

Iemand suggesties wat ik wel met mijn Marantz kan doen? Ik neem er liever geen afscheid van.

Rob46

Hmmm mijn advies, ondanks jouw gretigheid om te leren  :wink: , leer bij een van de Forum techneuten.....Mark, dit is echt te specifiek en technisch van aard om dat in een Forum/LOI vorm te gieten. Pak twee vliegen, indien mogelijk, in een klap. Kijk of de Marantz gerepareerd kan worden en probeer gelijk wat op te steken van de techniek.

SB_Marantz

Bijna alles kan (nog) gerepareerd worden en ik schrijf ''nog'' omdat ik niet weet of bepaalde componenten over een paar jaar nog te leveren zijn.
Het wordt langzaam aan steeds lastiger.
IC's zijn reeds jaren al een drama.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WilliamB

Citaat van: Rob46 op augustus 22, 2014, 21:05:10
Hmmm mijn advies, ondanks jouw gretigheid om te leren  :wink: , leer bij een van de Forum techneuten.....Mark, dit is echt te specifiek en technisch van aard om dat in een Forum/LOI vorm te gieten. Pak twee vliegen, indien mogelijk, in een klap. Kijk of de Marantz gerepareerd kan worden en probeer gelijk wat op te steken van de techniek.
Goed advies. Stuur even een PM naar een van de techneuten, en laat deze door hem repareren.
In de meeste geval krijg je een mooi verslag, en krijg te tips betreft reparaties.

Veel succes  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3