pc aansluiten op sr6004

Gestart door sjaakie7770, augustus 13, 2014, 18:50:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Lion of Judah

Citaat van: lemon op augustus 18, 2014, 12:52:04
Ja Lion ik ga er dan natuurlijk vanuit dat je op de NAS een mediaserver draait.....

Waarschijnlijk heb ik nog niet duidelijk uitgelegd waarom je beter deze optie kunt gebruiken in plaats van je materiaal eerst op de pc 'uit te pakken' en als PCM naar de receiver te sturen.

Er zijn 2 manieren waarop je geluid naar de receiver kunt sturen:

1) Als databestand (FLAC bijvoorbeeld )
2) Als geluidsbestand (PCM)

Als je het bestand eerst op je pc omzet dan wordt het geluid in Pulse Code (PCM) verstuurd. Dat moet met zeer nauwkeurige tijdsintervallen gebeuren. Iedere puls stelt immers een 0 of een 1 voor. De nul als er geen puls is, de 1 als er een puls gestuurd wordt. Als je twee nullen achter elkaar hebt, dan moet de ontvanger weten op welk moment de eerste nul begint en eindigt. Zo ook voor de tweede. Dus als de pc een puls verstuurd moet de receiver precies weten wanneer die puls eindigt en begint. Anders kan hij 2 pulsen aanzien voor een enkele of het signaal zelfs helemaal verkeerd ontvangen. Een nul wordt dan een 1.....

Dit alles wordt geregeld door de 'klok'. Als beide apparaten ieder een aparte klok hebben, wat meestal het geval is in consumenten electronica, dan krijg je onherroepelijk problemen. Net als met gewone klokken lopen ze namelijk nooit gelijk omdat ze niet automatisch synchroniseren. Daarom kun je in de meeste professionele electronica zelf kiezen welke klok het apparaat gebruikt. Die van de ontvangen of verzender. Op die manier wordt het signaal nauwkeuriger uitgelezen.

Als je het bestand als FLAC verstuurd, gebruik je altijd de klok van de receiver. Immers er is geen PCM signaal.

Sommige duurdere Marantz apparaten hebben overigens een zogenaamde re-clock functie. Daarmee voorkom je de door mij beschreven ellende. Maar volgens mij zit dat nog niet in de SR6004.


Daarom mijn advies om bestanden als data bestand naar de receiver te sturen. Wat dus niet nodig zou zijn als je apparaat zelf kan re-clocken.

Dat begrijp ik wel maar wat ik niet begrijp is "hoe" dat pad van versturen hardwarematig loopt gezien in jouw geval.  Hoe komt het databestand van de NAS bij de receiver? Via welke aansluiting?

Volgens mij is de meest voor de hand liggende hardwarematige optie optie: de bronbestanden vanaf de PC/of NAS (in dit geval gebruik je ook de bronbestanden van de PC) bedraad via de NA7004 streamer naar de SR6004 receiver.
Een andere optie is in het geval er geen streamer aanwezig zou zijn is: Bronbestanden PC via USB naar USB-/SPDIF converter via coax naar receiver of ipv de converter een USB dac en dan analoog naar de receiver. Zo doe ik het ook nu. Alleen dan laptop ipv PC.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

sjaakie7770

Nou bedankt heren voor de vele tips, ik ga hier eens goed voor zitten en testen, nou heb ik nog één vraag, kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik mijn pc met mijn NA7004 verbind?

ik heb hem via de usb aan de achterzijde verbonden. maar geeft aan: music server empty!
moet ik eerst software downloaden of instellingen in mijn pc veranderen?

Lion of Judah

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 18, 2014, 22:44:53
Nou bedankt heren voor de vele tips, ik ga hier eens goed voor zitten en testen, nou heb ik nog één vraag, kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik mijn pc met mijn NA7004 verbind?

ik heb hem via de usb aan de achterzijde verbonden. maar geeft aan: music server empty!
moet ik eerst software downloaden of instellingen in mijn pc veranderen?

Je NA7004 met een netwerkkabel koppelen aan je modem net als je PC. Die gaat dan onderdeel uitmaken van je netwerk.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

lemon

Citaat van: Lion of Judah op augustus 18, 2014, 15:00:08
Dat begrijp ik wel maar wat ik niet begrijp is "hoe" dat pad van versturen hardwarematig loopt gezien in jouw geval.  Hoe komt het databestand van de NAS bij de receiver? Via welke aansluiting?

Volgens mij is de meest voor de hand liggende hardwarematige optie optie: de bronbestanden vanaf de PC/of NAS (in dit geval gebruik je ook de bronbestanden van de PC) bedraad via de NA7004 streamer naar de SR6004 receiver.
Een andere optie is in het geval er geen streamer aanwezig zou zijn is: Bronbestanden PC via USB naar USB-/SPDIF converter via coax naar receiver of ipv de converter een USB dac en dan analoog naar de receiver. Zo doe ik het ook nu. Alleen dan laptop ipv PC.

Als je het bestand via Ethernet streamt, dus via je netwerk, dan komt het als databestand de receiver binnen. Dat is de beste oplossing als je geen last wilt hebben van jitter.

De tweede mogelijkheid met goed resultaat is via HDMI je krijgt dan wel een PCM signaal binnen met kans op jitter, tenzij je een heel moderne verbinding kunt maken die via HDMI ook data kan versturen. ( Je receiver moet dit dan ook als data via HDMI kunnen ontvangen! )

De derde mogelijkheid met nog steeds redelijk resultaat is USB of SPDIF met een coax kabel. Dit levert een PCM signaal en kans op jitter.

De vierde mogelijkheid met meestal teleurstellend resultaat is een optische verbinding. Dit levert ook een PCM signaal.

lemon

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 18, 2014, 22:44:53
Nou bedankt heren voor de vele tips, ik ga hier eens goed voor zitten en testen, nou heb ik nog één vraag, kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik mijn pc met mijn NA7004 verbind?

ik heb hem via de usb aan de achterzijde verbonden. maar geeft aan: music server empty!
moet ik eerst software downloaden of instellingen in mijn pc veranderen?

Ja dat wil niet! Volg het advies van Lion op en maak een netwerkverbinding. Je moet dan wel toegang tot je pc toestaan via het netwerk.

Als alternatief zou je kunnen proberen om de muziekbestanden op een usb-drive te zetten. Probeer het eens uit en kijk of je op die manier ook je muziek kunt benaderen. Dat zou een alternatief kunnen zijn voor een NAS.

sjaakie7770

Heren, het is gelukt, nou valt me op als ik een flac van nils lofgren speel geeft  jriver 1411kbps aan. Echter als ik op mijn display van de streamer kijk staat er mp3 320 kps aan. Moet dit dan niet hetzelfde zijn? Of is dit een domme vraag?

lemon

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 19, 2014, 22:15:09
Heren, het is gelukt, nou valt me op als ik een flac van nils lofgren speel geeft  jriver 1411kbps aan. Echter als ik op mijn display van de streamer kijk staat er mp3 320 kps aan. Moet dit dan niet hetzelfde zijn? Of is dit een domme vraag?

Nee dat lijkt me niet juist. een mp3 is geen flac. en 1411kbps is cd kwaliteit en dat is een mp3 niet. Op de een of andere manier wordt het signaal dus omgezet in mp3 als het de streamer bereikt. Hoe heb je het nu precies aangesloten?

polleke_cgc

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 19, 2014, 22:15:09
Heren, het is gelukt, nou valt me op als ik een flac van nils lofgren speel geeft  jriver 1411kbps aan. Echter als ik op mijn display van de streamer kijk staat er mp3 320 kps aan. Moet dit dan niet hetzelfde zijn? Of is dit een domme vraag?

Toevallig niet aangegeven in je streamer-software dat hij "audioconversie" mag toepassen ? Dat is een truuck die gebruikt wordt om te zorgen dat een toestel dat geen flac kan afspelen, maar bv. wel MP3 of WAV, die "flac" toch kan gebruiken. Dan wordt de flac eerst omgezet naar MP3 of WAV en dan pas doorgestuurd.
Maar meestal wil je dat uiteraard niet.
Mijn bestanden staan op een Synology NAS, en daar kan je dat instellen. Misschien is dat bij jou ook het geval.

sjaakie7770

Goedenavond, het is allemaal gelukt dankzij jullie hulp. Bedankt hiervoor. Het klinkt hier nu als nooit te voren! Wat een verschil zeg.

Mijn dank is groot, en lang leven flac.

Lion of Judah

Citaat van: sjaakie7770 op augustus 21, 2014, 22:32:20
Goedenavond, het is allemaal gelukt dankzij jullie hulp. Bedankt hiervoor. Het klinkt hier nu als nooit te voren! Wat een verschil zeg.

Mijn dank is groot, en lang leven flac.

Top, nu genieten!
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC