versterker in speaker A of A+B mode, enig verschil ?

Gestart door CBdicX, augustus 01, 2014, 09:54:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, levert een versterker, welke dan ook, betere prestaties alleen met de keus speaker A, of blijven de audio prestaties exact gelijk bij gebruik van speaker A + B ?

pameijer

Je bedoelt biwiring? Zo ja, hierover is de afgelopen dagen al veel over geschreven op dit forum, dus wmb hoeft dat niet weer herhaald te worden.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

Wat ik wil weten is of het gebruiken van A+B de prestaties van een versterker beïnvloed, gaan de prestaties naar beneden als het signaal gesplitst word over dubbele uitgangen ?
Niet specifiek of dat voor bi-wire gebruikt gaat worden, je kunt ook 4 speakers willen aansluiten.

polleke_cgc

Die beide uitgangen staan in parallel : dat betekent dus dat je daarmee de impedantie aan je uitgang halveert (toch als beide luidsprekers per "kanaal" dezelfde impedantie hebben).
Als je luidsprekers dus 8 ohm hebben en je sluit er 4 aan, dan heb je per uitgang 4 ohm, en dat moet je versterker aankunnen. Dat kan je aflezen in de specificaties van je versterker.
Nu : een beetje versterker kan dat zeker aan. En zelfs mocht dat niet zo zijn (meestal vind je dan ergens een vermelding : A, B : 8 ohm,  A+B : 16 Ohm : om aan te geven dat je luidsprekers dus 16 ohm moeten hebben, om aan 8 te geraken).
Nu zelfs in dat geval zou ik het nog durven riskeren, alleen moet je dan wel beter in de gaten houden dat je geen vervorming hebt. Heb je die wel, dan moet je je versterker minder luid instellen, want je luidsprekers gaan het niet lang volhouden zo...

SB_Marantz

Die extra belasting voor de versterker geld alleen bij 2 speaker paren.

Bi-wiren heeft geen enkele invloed op de ''belastbaarheid'' van de versterker.

Simpeler kan ik het niet uitleggen, wel moeilijker.  :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op augustus 01, 2014, 14:24:23
Die extra belasting voor de versterker geld alleen bij 2 speaker paren.

Bi-wiren heeft geen enkele invloed op de ''belastbaarheid'' van de versterker.

Simpeler kan ik het niet uitleggen, wel moeilijker.  :-D

Dat klopt uiteraard : als je maar 1 luidsprekerpaar aansluit (of dat nu mono of biwired is) dan blijft de luidsprekerbelasting uiteraard gelijk.
Het enige wat biwiren doet is de impedantie van je luidsprekerkabel halveren (want die zet je dan in parallel), maar die is toch al zo klein, dat dat amper invloed heeft. En "amper" eigenlijk in de betekenis van "geen" ;).