Marantz PM310 wordt heel heet en gaat naar plastic ruiken

Gestart door SmellingMarantz, mei 21, 2014, 17:10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmellingMarantz

Hoi,

Ik ben nieuw op Marantzforum.nl.

Ik heb een versterker van Marantz. Een PM 310 en daaraan hangt een set 2.0 speakers van JVC SP-E300 (40 watt, 8 ohm )(voorheen hing er een Akai aan, maar de domes waren verdroogd en ingedeukt. ).
Helaas begint de Marantz versterker vreselijk te stinken naar plasticachtige geur en het word heel erg heet.
Ik heb de behuizing eruit gehaald en ik zag heel erg weinig mis stof. Maar ik vermoed op de plek waar het heet word dat het de trafo (transformator) is. Ik heb helaas geen vervangende model kunnen vinden.

Ik ben zelf geen grote vent van 40 jaar, wat jullie misschien dachten door de leeftijd van dit apparaat 1984.
Ik ben zelf 10 jaar later geboren en dit versterker was speciaal voor mij bewaard.

Gr SmellingMarantz

PS: er hangen nog een cassettedeck, platenspeler en een tuner aan.
PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

Marvin

Zal het nog een onder de aandacht brengen voor je.
Ik kan je zelf niet verder helpen dan je te wijzen op een aantal techneuten hier op het forum aanwezig.
Hal, Sb Marantz, en ik dacht iets van thatanos.

Spit de rubriek techniek maar na, daar komen ze veelvuldig met reparatie/revisie verslagen.
Die mannen kunnen je wel opweg helpen of dat ding onderhanden nemen.

SmellingMarantz

Citaat van: marvin op mei 23, 2014, 02:09:32
Zal het nog een onder de aandacht brengen voor je.
Ik kan je zelf niet verder helpen dan je te wijzen op een aantal techneuten hier op het forum aanwezig.
Hal, Sb Marantz, en ik dacht iets van thatanos.

Spit de rubriek techniek maar na, daar komen ze veelvuldig met reparatie/revisie verslagen.
Die mannen kunnen je wel opweg helpen of dat ding onderhanden nemen.

Ik heb de behuizing eraf gehaald en ik heb bruine aanslag op de trafo gevonden.
Zijn pics van de Marantz zelf verplicht?
PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SmellingMarantz

#4
Citaat van: SB_Marantz op mei 23, 2014, 17:28:08
Dat is een schellak laag.

Oke, ik heb ook glanzende laag rond de twee grote elco's (filter capacitors?) op de mainboard gezien. En ik duidelijke bruine strepen inop de 2 grote elco's zelf in de vorm van een pringlesbussen of wc-rol (omwikkelde elco?) . Hoort dat ook zo?

Laat maar, het waarschijnlijk lijm.

Ik zie geen schroei of brandplekken op de Marantz. shutup
Wel zag ik tussen de kabelaansluitingen W702 een opgedroogde vlekken te zien.  nopompom
PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

Maus

Word ie ook heet zonder speakers eraan? En hoe hard heb je hem staan?

SmellingMarantz

#6
Citaat van: Maus op mei 24, 2014, 14:29:12
Word ie ook heet zonder speakers eraan? En hoe hard heb je hem staan?

Zonder speakers heb ik het nog niet getest, met speakers gaande helft van de lampjes van de versterker dus links en rechts flikkeren. Dus tussen 20 en 5 (watt?) per speaker.  De max is 40 watt per speaker.


De volume gaat van ∞ of -75 tot 0 dB en ik zet hem altijd op 21 dB (geen geluid is ∞ dB of gewoon -75 dB en volluit is 0 dB).
Ik moet wel zeggen, ik heb de versterker net gekregen. En als je versterker aanzet en de volume op ∞ dB of -75 dB, wordt ie heet en na 10 minuten ruik je het heel erg naar plasticachtige lucht. Geen brandlucht!!!!
PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

Maus

Die 2.1 set, hoe zit de subwoofer precies aangesloten? En met hoe hard, ik doel meer op keihard muziek of zachtjes? Lastig te omschrijven natuurlijk maar als je veel kabaal wilt moet dat ding hard werken en word heet.

SmellingMarantz

#8
Citaat van: Maus op mei 24, 2014, 14:48:48
Die 2.1 set, hoe zit de subwoofer precies aangesloten? En met hoe hard, ik doel meer op keihard muziek of zachtjes? Lastig te omschrijven natuurlijk maar als je veel kabaal wilt moet dat ding hard werken en word heet.

Het is toch een 2.0 set? Ik heb geen aparte subwoofer. Het zijn twee boxen(speakers?) met 3 speakers per box. Dus tweeter, woofer en subwoofer per box.
De boxen zijn aangesloten met gewoon koperdraad (geen banaanplug, DIN enz.)
En verder het geluid klinkt even hard..... laten wel zeggen tussen 80 en 90 dB.  clown1
ojah de draadjes worden geklemd. Dus 4 draden gaan de marantz in. 2x links en 2x rechts.
PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

Maus


SmellingMarantz

#10
Het is de aluminium plaat die zo heet wordt, verder minder stank door ontbreken van speakers.  frusty
Verder begint de stank op oude zolderkamerlucht te worden, met andere worden het stinkt minder.
Ojah de gelijkrichter word ook erg warm. En ik heb ontdekt dat de aluminium plaat (koelblok?) heel erg heet word. Nou heeft zo ding geen koelvinnen zoals de PM350.  :no:

PM 310 wordt heet en stinkt, rechterkanaal doet slecht
PM 8000
ST 310
Sd 1015 riemen kapot en leesknop desmagnetiseerd
TT 2000

SB_Marantz

#11
Waarschijnlijk is het bias circuit stuk.
Dit gaat je je versterker kosten als je deze niet laat repareren.

Niet meer gebruiken daar de schade nu nog beperkt is.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!