Marantz 2385 reviseren

Gestart door jenssen, december 11, 2013, 22:14:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jenssen

Hallo,

Laat ik me even kort voorstellen, ik ben een muziekliefhebber met een interesse in techniek. In het verleden heb ik tevens zelf een elektronica opleiding op MBO/HBO niveau gevogd. Nu ben ik erover aan het denken om een oude versterker/receiver te kopen, voorbeeld een Marantz 2385. Ik vind ze persoonlijk prachtig om te zien en tevens klinken ze nog goed. Echter weet ik dat deze apparaten van eind jaren 70 op het moment dat je ze nu koopt rijp zijn voor een revisie. Hierbij denk ik aan het volgende:

- schoonmaken
- lampen vervangen (door gewone lampen niet door LEDs)
- solderingen nalopen  / desolderen / hersolderen
- ELCO's (preventief) vervangen (welk type/merk?)
- nameten / afregelen

Nu kan ik wel solderen, dit heb ik in het verleden vaak gedaan, maar ik heb verder geen ervaring met het reviseren/afregelen van een versterker. Ik zit er aan te denken om dit zelf te doen of om dit uit te besteden door iemand met veel ervaring.

Wat is jullie advies hierin? Wellicht dat iemand mij op weg kan helpen. Heeft iemand enig idee met welke kosten ik rekening moet houden bij het reviseren van de versterker (wanneer iemand anders dit doet)? Kunnen jullie iemand adviseren? Ik woon in het zuiden-oosten van het land, maar vind het geen probleem om hiervoor een stuk rijden.

Ik hoor het graag van jullie.

Mvg

P.S. wat is een schappelijk bedrag van een dergelijke receiver?



thanatos

Zou lekker zelf er een project van maken als je een technische achtergrond hebt. Er komen nog zat koude winteravonden aan waarbij het heerlijk binnen sleutelen is  :-D

Anders zit SB Marantz in regio Nijmegen. Je kan hem eens een PM sturen voor wat info.


SB_Marantz

Een 2385 zal nog kostbaarder in aanschaf zijn dan de latere B versie.
En inderdaad, ze zijn gewoon aan de beurt.

Maar je moet er nog eentje zien te vinden lees ik. ( en dan de daadwerkelijke staat maar afwachten!)
Als het zover is mag je me ten alle tijde benaderen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

zijn erg  zeldzaam in europa,  ik heb zeld  een 2500  in mijn collectie.  Zijn niet meest  ingewikkelde  receivers maar  de  tuner moet het wel  doen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jenssen

Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Hoe denken jullie persoonlijk over de 2385 qua sound/geluid/specs? Ik zoek namelijk eigenlijk alleen een goede stereoversterker en zou wellicht ook kunnen gaan voor een 1250 of een 1300DC. Echter vind ik de 2385 er ook wel erg mooi uitzien, met de tuner. Heb ook nog wel gekeken voor een 2500 of 2600, maar volgens mij zijn deze nauwelijks te vinden en gaat de 2600 al snel richting enkele duizenden eurootjes....Scoop bij tuner blijft natuurlijk fantastisch. Ik neem trouwens aan dat de ventilator bij een 2500/2600 alleen aangaat bij zware belasting? Andere belangrijke verschillen (m.u.v. vermogen) van deze twee units met de 2385?

Een 250+ met voorsterker zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn, vraag me af of het allemaal veel uitmaakt qua sound. Ik heb nu nog relatief "lichte" bookshelf speakers, maar wil deze op termijn vervangen door nieuwe staanders.

Alvast bedankt.

Mvg







SB_Marantz

#5
De 2500/2600 hebben een geforceerde koeling. (fan) en deze draait altijd.
Zodra de temp boven de 60 graden komt schakelen 2 thermische weerstanden en draait de fan op volle toeren.

De aanschafprijs voor deze modellen is inderdaad aan de hoge kant maar ze zijn dan ook redelijk zeldzaam.

Een 1250 is beter dan de latere 1300dc............in kwalitatief opzicht.

Qua geluid maakt het niet uit.
Versterkers versterken kaarsrecht aan een reactieve belasting, de speaker dus.

Je akoestiek en je speakers bepalen dat.
En de kwaliteit van de opname natuurlijk.

Akoestiek fungeert als een soort van equalizer in samenwerking met je speakers en kan wel tot 10 dB en zeldzaam nog wel meer boost geven........roomgain.
Bovendien luister je meer dan reflecties dan je zou denken.
Zet je speakers maar eens in een dode kamer.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jenssen

Hoor je deze fan niet standaard van de 2500/2600, bij zeer laag volume? Bij een PC hoort je dit soort ventilatoren ook vaker.

Ok, qua sound/geluid ontlopen de 1250/2385/2500/2600 elkaar dus niet veel. Wat zou een goede reden kunnen zijn voor de aanschaf van een 2500/2600 boven de 2385? Vermogen is groter, wat nodig kan zijn bij aansturing van bepaalde speakers? Meeste speaker specs worden opgegeven op 8 ohm en dan bijvoorbeeld tussen 100-300W. Haalt een 2500/2600 dan nog meer uit zo'n speaker dan de 2385?

Qua verschil in prijs tussen 2500/2600 en de 2385 neig ik nog steeds richting de 2385 en het verschilbedrag stop ik denk ik liever in de speakers, zoals je aangeeft in de akoestiek, omdat dit denk ik meer geluidskwaliteitverschil oplevert?

Mvg









SB_Marantz

Mijn 2600 die ik helaas niet meer bezit hoorde je absoluut niet.
Die in de 510 zijn veel luidruchtiger, mede door het chassis.
Die in de SM-700 / 800 en 1000 zijn ook stil.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM