Potmeter PM-16

Gestart door Wytze, november 14, 2013, 11:12:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wytze

Hallo,

Mijn mooie PM-16 kampt met een defecte treble-regelaar, de potmeter blijkt overleden volgens de reparateur.
Deze potmeter is volgens deze reparateur niet meer leverbaar, en het typenummer staat er niet op, merk is ALPS.
Ik gebruik de treble eigenlijk nooit, bijna altijd gebruik ik de versterker in ""source direct" mode, maar toch..
Als ik hem ooit zou willen verkopen hoort gewoon alles te werken.  Wie weet raad?
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

JohnWx

Citaat van: Wytze op november 14, 2013, 11:12:07
Hallo,

Mijn mooie PM-16 kampt met een defecte treble-regelaar, de potmeter blijkt overleden volgens de reparateur.
Deze potmeter is volgens deze reparateur niet meer leverbaar, en het typenummer staat er niet op, merk is ALPS.
Ik gebruik de treble eigenlijk nooit, bijna altijd gebruik ik de versterker in ""source direct" mode, maar toch..
Als ik hem ooit zou willen verkopen hoort gewoon alles te werken.  Wie weet raad?

Gewoon weer een Alps erin
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Wytze

Ik weet alleen niet welk type...
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

thanatos

Even een service manual op de kop tikken. Daar staat het type/waarde wel vermeld. Kon zo 123 even geen s.m. vinden.

JohnWx

er is altijd iets vervangend te krijgen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Wytze

#6
Ok, mijn dank.

Hij is ooit eens gerepareerd door een onderhands bedrijfje, het vreemde verschijnsel doet zich voor dat bij naar links draaien de treble toeneemt en naar rechts neemt deze af. Tevens heb ik het gevoel dat de potmeter in de middenstand ook anders klinkt als ik van links draai of van rechts. Rara hoe kan dat?

Bij source direct klinkt hij redelijk mat, maar dat zal wel een normale kleur van de versterker zijn.
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

HAL9000

Citaat van: Wytze op november 14, 2013, 17:02:19
Ok, mijn dank.

Hij is ooit eens gerepareerd door een onderhands bedrijfje, het vreemde verschijnsel doet zich voor dat bij naar links draaien de treble toeneemt en naar rechts neemt deze af. Tevens heb ik het gevoel dat de potmeter in de middenstand ook anders klinkt als ik van links draai of van rechts. Rara hoe kan dat?

Bij source direct klinkt hij redelijk mat, maar dat zal wel een normale kleur van de versterker zijn.

Als  de  koolstofbanen  verlopen  krijg je  soms  hele  vreemde  signaal  verschillen.
ALPS  scheurt meestal  waardoor je  keiharde tikken hoor  bij  het draaien.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Wytze

#8
Intussen de Service Manual aangeschaft, helaas is het bestand te groot om als bijlage te posten,  1,1 MB.
Is er iemand die de service-manual zou willen bekijken en het typenummer van de potmeter op zou willen zoeken? Helaas is mijn kennis van electronica onvoldoende.
Verder is iedereen welkom die een kopie van de service-manual zou willen hebben, stuur maar even een berichtje.

Alvast bedankt.
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!