NR1501 doet helemaal niks

Gestart door Gerben, oktober 21, 2013, 02:19:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerben

Een uur of iets geleden liep mijn Marantz NR1501 vast. Hij stond al een tijdje niks te doen en ik besloot het volume niveau te checken alvorens de muziek aan te zetten. Helaas weigerde de versterker iets te doen. Evenals het wijzigen van kanalen deed niks veranderen aan het display.

Ik heb toen de versterker uitgezet, alleen gaat hij nu niet meer aan.

Wat ik geprobeerd heb;
- aan/ uit zetten
- alle kabels eruit, 30 min wachten, alleen stroom er in steken, aanzetten
- ander net snoer
- "aanzetten" en menu+pijl onder in houden

Niks hiervan gaf echt resultaat behalve het af en toe heel kort aan schieten van het standby ledje, wat mij meer doet denken aan een opgeladen condensator door het in en uitsteken van het net-snoer.

Kan iemand mij misschien vertellen wat er mis is gegaan in de versterker en of hier een oplossing voor is?

Gerben

UPDATE:

Ik ben er achter gekomen dat mijn center speaker een 4ohm speaker is. wat onder het impedantie bereik zit van de NR1501. (6 - 8 ohm) mijn front speakers zijn 8 ohm en de achter speaker zijn 6 ohm.

Is het mogelijk dat dit probleem hierdoor veroorzaakt is? ondanks dat de versterker nooit in safemode is gesprongen?

HAL9000

Nee  lijkt mij niet,  ik denk dat het  probleem  met een  productie  fout  bezig houd.
als  het impedantie verloop niet goed is,  slaat  de  versterker  onmiddellijk uit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Gerben

Okay bedankt voor de reactie.

Inmiddels is hij op reparatie geweest bij het door Marantz aangegeven bedrijf. Echter 4 dagen muziek luisteren later loopt hij nu weer vast op precies dezelfde manier.

Reparatie opgave:
Besturing hersteld
Preventief soldeer verbinding door gesoldeerd
HDMI subvoeding hersteld
1 IC 1 x C vervangen
software patch en factory reset.

Aangezien het nu dus weer gebeurt is (nog onbekend of het zelfde onderdeel kapot is, maar de sympthomen zijn exact gelijk) vraag ik me toch af of met de bovenstaande informatie bepaald kan worden of ik iets verkeerd doe. (misschien defecte HDMi kabel?) Of dat de reparatie slecht uitgevoerd is.


Ik zit uiteraard nog binnen de reparatie garantie, maar het zou toch fijn zijn als ik fouten van mijn kant kan wegstrepen.

Groetjes,
Gerben