problemen installeren AV surround receiver SR5007. (ook zonder tv te gebruiken?)

Gestart door Marieke76, september 21, 2013, 19:10:43

Vorige topic - Volgende topic

Marieke76

Hallo, ik ben totaal niet technisch dus ik stel vast hele domme vragen... :yes:
Toch hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen!
Ik heb zojuist een AV surround receiver aangeschaft via Marktplaats, de SR5007, en ik wil hem eigenlijk alleen gebruiken voor audio. Het leek me handig dat ik met dat ding muziek af kon luisteren vanaf mijn laptop en iphone (wifi en/of airplay) en via internetradio. Bovendien vind ik het geluid erg mooi van Marantz installaties. Nu krijg ik hem alleen niet geinstalleerd want dat moet via je tv en op de een of andere manier kan ik geen HDMI kanaal vinden.
Vraag 1: kan je hem ook installeren vanaf iets anders dan je tv? (laptop, ipad, iphone)
Vraag 2: Is het uberhaubt mogelijk om hem te gebruiken zonder hem aan te moeten hebben gesloten op je tv?
Mijn tv staat namelijk ergens anders dan mijn audio en ik wil mijn tv niet via de receiver laten lopen.
Vraag 3, maar die heeft niet te maken met de installatie: Maakt het uit of je je muziek via Wifi of via Airplay af laat spelen? (zo ja: wat is het verschil?)
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, alvast dank voor het meedenken!

Okke

Dag Marieke. Welkom op het forum! Mooie receiver, en komt helemaal goed.

Bij de installatie is het toch wel handig om een TV aan te sluiten. Vanaf de SR sluit je op de monitor uitgang dan tijdelijk een HDMI kabel aan op een HDMI input op je TV, welke je dan selecteert. Volgt dan de setup van Marantz. Zorg wel dat je een internet kabel hebt aangesloten op je SR, dit moet bedraad (SR heeft geen Wifi/ draadloos).

Ik neem aan dat je ook namelijk maar 2 luidsprekers aansluit, kan je meteen ook goed instellen. Als dit allemaal is gedaan, download via de appstore de Marantz remote app. Daarmee kan je ook je internet radio bedienen, heb je daar geen TV voor nodig.

Ariplay werkt heel gemakkelijk. Als je muziek met je Iphone afspeelt, kan je met het icoontje kiezen of je over de luidspreker of je SR muziek wilt afspelen.

Succes met de installatie!

SR-7007

Marieke76

Hi Okke,

Dank voor je reactie! Dat aansluiten van de HDMI kabel had ik al geprobeerd maar op de een of andere manier kan ik geen HDMI kanaal vinden op mijn tv. Na met iemand gesproken te hebben die er meer van snapt dan ik (dat is zo ongeveer de rest van de bevolking), kwamen we erachter dat het waarschijnlijk ligt aan mijn afstandsbediening. Volgens de familie Telfort kon ik de afstandsbediening van mijn TV weggooien want met die van hun kon alles. Leek me ideaal dus zo gezegd zo gedaan. Maar nu blijkt dat ik kennelijk niet in het menu van mijn TV kan komen met die Telfort afstandsbediening. Ik ga hen hier morgen over bellen en waarschijnlijk moet ik dan een universele afstandsbediening kopen.

Ik wil 4 luidsprekers aansluiten op de receiver en ik heb zo'n audyssey. Nu hangen er 2 luidsprekers in een andere kamer. Ik vermoed dat je dan niks hebt aan die Audyssey?