PM7200 temperatuur; uitleg graag.

Gestart door Wintertje, april 12, 2013, 15:35:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wintertje

Ik speel inmiddels tot tevredenheid met een PM7200 (ex-RoGek).

Wanneer hij in klasse A speelt en de hele dag aanstaat op laag volume wordt hij redelijk warm. Als ik iets harder speel wordt hij toch wel goed warm. Boven de amp heb ik voldoende ruimte voor koeling.

Als hij niet in klasse A speelt en de hele dag aanstaat wordt hij lauw/warm. Als ik iets harder speel wordt hij zeker niet zo warm als in 'standje klasse A'.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat die klasse A stand doet, behalve dat ik het gevoel heb dat hij dan iets relaxter, voller, beter stereobeeld :| heeft. Vooral bij lagere volumes.

Graag jullie reactie.


JohnWx

Welkom


dit komt van een site in Jip en Janneke taal www.breem.nl




Klasse A, AB, B, enz.
Het gaat hier om de ruststroom instelling van een eindversterker. De termen komen uit de buizentechnologie, maar zijn ook van toepassing op transistor schakelingen.
We spreken van klasse A als de ruststroom in de eindtransistoren groter is dan de piekstromen van het signaal. Klasse A komt voort uit enkelvoudige eindtrappen, dus met 1 buis of transistor. Deze schakeling heeft een zeer slecht rendement. De versterker neemt altijd even veel stroom op, dus juist als je zacht speelt wordt 'ie heet.
Klasse A kan ook in een balansschakeling uitgevoerd worden.
De klassen AB en B kunnen alleen met balans schakelingen uitgevoerd worden. Bij de zuivere B klasse levert de ene helft van de balans de positieve delen van het signaal, en de andere helft de negatieve delen.
Klasse AB is een tussenvorm, waarbij voor kleine signalen beide helften van de balans werken, en voor grotere signalen de B-situatie ontstaat.
Vrijwel alle in de handel verkrijgbare (eind)versterkers zijn klasse B, waarbij altijd een klein beetje AB aanwezig is voor een goede overgang.
Als de ruststroom te klein is treedt de zeer hinderlijke cross-over vervorming op (ned: overneem vervorming), vooral te horen bij een zeer zacht signaal.
Bij de klasse C worden de balans-elementen slechts in de pieken gebruikt. Deze klasse wordt wel bij radio/TV zenders gebruikt en is ongeschikt voor audio toepassingen.

Bij klasse D versterkers wordt de uitgang snel (150+ kHz) heen en weer geschakeld tussen de meest positieve en de meest negatieve voedingsspanning. De tijd voor positief of negatief wordt gevarieerd door het audio signaal. Het is een z.g. pulsduur modulatie, en het uiteindelijke audiosignaal is de gemidddelde pulsduur. Het voordeel van klasse D versterkers is dat ze een hoog rendement hebben, en er dus erg weinig warmte ontstaat in de versterker zelf. Dat is vooral van belang voor hoogvermogen versterkers in de PA sector (zijn kleiner, minder gesjouw met podium apparatuur), voor apparaten met veel eindtrappen die klein moeten zijn (denk aan de 7.1 surround versterkers voor de huiskamer) en voor accu-gevoede apparaten (mobile telefoons e.d.) waar de accu het lang moet uithouden.

Voor de klassieke 2 kanalen stereo weergave in de huiskamer bieden klasse D versterkers naar mijn mening geen wezenlijke voordelen. De vervorming die zulke versterkers inherent produceren moet met niet echt simpele middelen bestreden worden, en het voordeel van het hoge rendement en het kleine kastje telt eigenlijk nauwelijs. Daarbij moeten er stevige EMC filters gebruikt worden om geen stoorzender in huis te hebben.

Klasse D audio versterkers worden ook wel "digitale" versterkers genoemd. Er moeten echter 2 hoofdcategoriƫn onderscheiden worden, n.l. die waarbij een analoog ingangssignal omgezet wordt in de pulsduur modulatie, en die waarbij het gehele traject vanaf de digitale signaalbron (CD, SACD, DVD, digitale radio, etc) tot bijna aan de luidspreker digitaal gehouden wordt. Deze laatste techniek wordt bij mijn weten nog slechts bij mobiele telefoons en Ipod's e.d. gebruikt.

De klasse H wordt wel eens gebruikt voor dubbele- of stereo versterkers die de mogelijkheid hebben om de twee eindversterkers tegenfasig aan te sturen en waarbij dan de luidspreker aangesloten wordt tussen de beide "hete" uitgangen van de versterkers. We noemen dat een "H-brug" schakeling. In beginsel bereik je daar een 4-voudig uitgansvermogen mee, maar voor stereo heb je twee van zulke dubbele versterkers nodig.. Dit principe wordt veelvuldig toegepast bij versterkers die met een beperkte voedingsspanning moeten werken, zoals auto-radio's. En om echt grote vermogens te maken in de PA sector.   
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Wintertje

Bedankt voor de uitleg John.

Zou de levensduur van de versterker erg worden verkort wanneer altijd in klasse A wordt gespeeld?
Die klasse A mogelijkheid zit er niet voor niets op toch?....

JohnWx

Citaat van: Wintertje op april 13, 2013, 17:47:45
Bedankt voor de uitleg John.

Zou de levensduur van de versterker erg worden verkort wanneer altijd in klasse A wordt gespeeld?
Die klasse A mogelijkheid zit er niet voor niets op toch?....

Het is niet echte klassa A

Ze halen een truukje uit met de bias word hij warm

Voor meer info even een berichtje naar SBMarantz
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject