DSP en andere audio modes ruisen

Gestart door CBdicX, maart 10, 2013, 00:09:33

Vorige topic - Volgende topic

Audiotic

Citaat van: CBdicX op maart 11, 2013, 23:42:39
Precies wat ik ook vond in de 1603 en de voorgangers van Onkyo, allemaal het zelfde.
Word nog erger als je een eindversterker aan de pre-outs hangt, dan word die ruis nog eens versterkt en word het niet leuk meer.
Misschien dat daarom een "echte" voorversterker van die gebalanceerde verbindingen heeft naar een eindversterker ?
De ruis is helemaal van de voorversterker afkomstig. Mijn eindtrappen zijn volledig stil.
Interessant fenomeen: er is ruis op de CD ingang (ook in pure direct) hoewel niet veel, maar de 7.1 ingangen zijn helemaal stil.

De aansluitingen zijn XLR tussen streamer en CD ingang en tussen voor en eind, RCA op de 7.1. Het is dus niet helemaal logisch. Wat evenwel echt buiten kijf staat is dat de DSP echt ruis toevoegt!
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

renes59

Wanneer hoor je de ruis?, als je op de luisterplek zit of als je met je oor zowat in de tweeter zit. Als je op je luisterplek ruis hoort is het niet goed en vervelend, dat stoort. Als je met je oor tegen de tweeter aanstaat en je hoort dan wat ruis dat is normaal.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Audiotic

De ruis is altijd zacht. Bij +12 is het hoorbaar via DSP, niet analoog, dat wil zeggen op de luisterpositie. Dus storend? Nee, niet in mijn set. Maar ik kan me voorstellen dat het bij wat eenvoudiger sets al sneller toch storend of in elk geval hoorbaar wordt.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marvin

Citaat van: Audiotic op maart 12, 2013, 22:20:06
Maar ik kan me voorstellen dat het bij wat eenvoudiger sets al sneller toch storend of in elk geval hoorbaar wordt.

Want?

--Verstuurd zonder netwerk--

renes59

Bij een super set of eenvoudige set als het op normaal luisterniveau hoorbaar is op de luisterplek vind ik dat storend. Vandaar mijn vraag ook aan de TS wanneer is de ruis hoorbaar. Als ik met mijn oor in de tweeter moet om ruis te horen zou ik mij daar niet druk om maken. Er is altijd wel wat ruis, ook bij de super sets.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

CBdicX

In mijn geval zit er aan de pre-out een Luxman versterker en die laat zeker een duidelijke ruis horen bij gebruik van DSP vanaf een volume stand van 60% op de 1603.
De losse Luxman (is alleen analoog) kan helemaal open gezet worden en die is nagenoeg stil, alleen na 90% volume klinkt er iets van ruis maar dan moet ik echt met mijn oor bij de tweeter zitten.
Deze Luxman ruis is geheel niet hoorbaar op de luisterplek zo'n 2-2.5 meter vanaf de speakers.
Dus de ruis die ik hoor als de Luxman aan de 1603 hangt komt duidelijk van de 1603 en alleen bij gebruik DSP.
Bij Direct is de ruis nagenoeg niet hoorbaar en dan alleen als de 1603 en Luxman beide vol open staan.

Ik kan mij niet vinden in de uitspraak dat het bij een eenvoudige set meer zal zijn want ik heb 1.5 jaar terug een Integra 70.2 gebruikt (2700 euro toen) en ook die had last van ruis bij gebruik DSP.
Ik heb een filmpje op YouTube (1.45 minuut) gezet die de zelfde problemen laat horen van DSP modes vergeleken met de Pure instelling op een Onkyo.
(zet het geluid van de laptop maar eens lekker hoog  :wink:)

http://www.youtube.com/watch?v=jexS-kclXdI&feature=youtu.be

Ik heb het geluid van de Onkyo overdreven hard staan omdat de mic van de fotocamera niet erg gevoelig is.
Deze ruis was bij een DSP mode vanaf 50-60 goed hoorbaar op de luisterplek !
Je kunt hier ook goed horen dat de ene DSP mode meer ruis veroorzaakt dan de ander.

Audiotic

Citaat van: marvin op maart 12, 2013, 22:21:32
Want?

--Verstuurd zonder netwerk--
Minder nauwe toleranties van de componenten, mindere componenten, ... Net zoiets als het verschil tussen een Bentley en een Seat. Beide snel, beide brengen je van A naar B. En toch...

Audiotic

Maar inderdaad het hoeft niet!! Een Hyunday anno 2013 hoeft zich niet achter een VW te verstoppen, misschien wel in tegendeel. Dat wat 15 jaar geleden wel anders. Vooruitgang!