Multikanaals FLAC

Gestart door rolk, november 25, 2011, 18:39:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rolk

Mijn eerste post op dit forum. Ik hoop veel er veel van op te steken.

Sinds kort hebben we een SR7005 thuis staan. Geweldig apparaat. Goeie techniek en schitterend uiterlijk. We zijn er erg blij mee.

Nu hebben we laatst een poging gedaan om het apparaat eens uit te dagen. Een 6 kanaals FLAC file met 96 kHz sample rate en 24 bit per sample. De kanalen zijn voor links, rechts en center, sub, achter links en rechts. De file hebben we geprobeerd te spelen vanaf USB en vanaf het DLNA netwerk. Na veel gepruts en media servers uitgeprobeerd te hebben vonden we Logitech's squeezebox server, en die werkt ook met FLAC files.

Zowel via USB als via netwerk hebben we hetzelfde: de file start, we horen een paar seconden geluid en dan stottert de versterker zich door de file heen. Op een PC met audacity gecontrolleerd en de file lijkt helemaal in orde. De handleiding van de SR7005 stelt alleem maar dat FLAC 96kHz/24bit wordt ondersteund. Maar daar staat niet bij of dat ook geldt voor multi kanaals FLAC.

Stereo FLAC met dezelfde 96kHz/24 bit gaat prima. Weet iemand de precieze specificaties van de ondersteunde audio formaten?

QuattroNL

Leuk he die snelle reacties...  shutup

Volgens mij kan je die meerkanaals flacs alleen afspelen via de analoge 7.1 ingang. Het is namelijk een SACD formaat en dat werkt alleen via die input (correct me if I'm wrong)
Ik heb ook zo'n bestand maar moet het eerlijk gezegd nog steeds uitproberen (al heb ik geen SR7005).
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

rolk

#2
Ik heb nog wat getest, maar hires (24 bit, 96kHz) 5.1 FLAC files gaan niet (2.0 wel). Ik heb net een zo'n FLAC file gedownload van www.2l.no, en weer hetzelfde: een seconde muziek, en dan stotteren en stilte.

Ik heb met Audacity die FLAC file omgezet in een 24 bit (signed) 96 kHz WAV, en die speelt ook niet! En dat vind ik wel een tegenvaller. Kennelijk kan de USB/NET module in de SR7005 geen 96kHz multichannel FLAC/WAV aan.

Mijn bluray speler  UD5005 ziet de FLAC files niet op de USB stick, maar de WAV file wel, en speelt die ook feilloos af. De versterker heeft geen moeite met de via de HDMI aangeboden audio.

Binnenkort ga ik er eens echt voor zitten, en een hele zwik testfiles maken, met alle mogelijke varianten van parameters. Ik kom dan weer terug met de resultaten.

Marvin

Oh, maar daar heeft mijn HDX1000 geen enkel probleem mee.
Die 9300 uiteraard ook niet...

QuattroNL

Citaat van: rolk op december 13, 2011, 22:09:33Binnenkort ga ik er eens echt voor zitten, en een hele zwik testfiles maken, met alle mogelijke varianten van parameters. Ik kom dan weer terug met de resultaten.
Graag!
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

rolk

#5
Ok, ik heb die serie tests gedaan. Van de 2L website een 5.1 FLAC file gedownload (Mozart: Violin concerto in D major - Allegro). Deze heb ik met Audacity een beetje ingekort tot 40 seconden, en daarna in veel varianten geƫxporteerd:


  • FLAC/WAV
  • 16bit/24bit
  • 22.05kHz/44.1kHz/48kHz/96kHz
  • 2/3/4/5/6 kanalen

Daarna deze 80 files op een stick gezet en uitgeprobeerd. Hier de resultaten:








2 Kanalen
3 Kanalen4 Kanalen5 Kanalen6 Kanalen







FLAC WAV
16 bit24 bit16 bit24 bit
22.05OKFFEOKOK
44.1OKOKOKOK
48OKOKOKOK
96OKOKOKOK







FLAC WAV
16 bit24 bit16 bit24 bit
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE







FLAC WAV
16 bit24 bit16 bit24 bit
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE*
oknokXX







FLAC WAV
16 bit24 bit16 bit24 bit
OKFFEFFEFFE
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE
okXFFEX







FLAC WAV
16 bit24 bit16 bit24 bit
OKOKFFEFFE
OKOKFFEFFE
OKOKFFEX
XXXX


OK=speelt prima
ok=speelt wel, maar display update en controle hapert
nok=speelt een tijdje, maar breekt voortijdig af
FFE="File Format Error" - foutboodschap, file speelt niet
FFE*="File Format Error" - foutboodschap, file speelt wel maar stotterend
X=geen display update, controle hapert en file speelt niet af

Wat valt hier uit op te maken? Wel, het is duidelijk dat multi-channel WAV niet door de versterker wordt ondersteunt (via USB, ik heb NET nog niet geprobeerd, maar dat zal niet veel anders zijn denk ik). Zowat alle WAV files met meer dan 2 kanalen worden door de versterker afgewezen met een "File Format Error". Het eigenaardige is dat de 4 kanaals/24 bit/48kHz WAV file ook die foutmelding oplevert, maar dat de file wel met flink wat gestotter wordt afgespeeld. Bijzonder vreemd, want je zou verwachten dat een file format error aanleiding is om de file helemaal niet verder te spelen. Stereo WAV files spelen allemaal prima af.

Bij FLAC zijn twee resultaten raar: 2 kanaals/24 bit/22.05kHz en 5 kanaals/24 bit/22.05kHz leveren "File Format Error" meldingen op, en de files spelen niet. Dezelfde resolutie en sample rate bij 3, 4 en 6 kanalen gaat wel ?!

Verder kun je merken dat met toenemende kanalen de FLAC decoder steeds meer tijd nodig heeft. Dit is te merken aan het display wat bij een aantal files wat begint te haperen en wat schokkend wordt verversd. Dit is te merken bij 4 en 5 kanaals 16 bit / 96 kHz files.

24 bit / 96 kHz gaat fout voor 4  en meer kanalen. En op 6 kanalen kan 96kHz zelfs helemaal niet worden afgespeeld.

Uit de beschrijving van het FLAC format blijkt dat 88.2 kHz als sample rate ook mogelijk is. Ik zal dat ook nog eens uitproberen.

- edit -

Nou, dat ging vlot. Audacity kan alles (nou ja, alleen dan niet naar Apple Lossless converteren). Zoals beloofd ook nog getest wat er mogelijk is met 88.2kHz sample rate FLAC files. Met het oog op de vorige resultaten (waarbij volgens mij wel uit blijkt dat de decoder in de versterker de rekenpartij soms niet meer bij kan houden) heb ik ook eens uitgeprobeerd of de 'level' parameter van Audacity iets uitmaakt. Het betreft een parameter die de compressie regelt. 0 is snelle compressie - grotere file, 9 is langzamer comprimeren - kleinere file. Standaard staat dat ding op 5.


(6 kanaalslevel 5)(6 kanaalslevel 0)(5 kanaalslevel 0)
16 bit24 bit16 bit24 bit16 bit24 bit
88.2kHznokXoknokOKnok

Het lijkt er op dat 88.2kHz FLAC met 16 bit resolutie mogelijk is, hoewel de 6 kanaals variant wel weer wat gehaper op het display veroorzaakt. De 5 kanaals variant speelt prima.

QuattroNL

Interessting!
Dus een 24bits 48kHz 6-kanaals FLAC speelt nog goed. Da's fijn om te weten.

Bedankt voor het testen  notworthy
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Perfect_audio

Citaat van: rolk op december 14, 2011, 22:39:26
Ok, ik heb die serie tests gedaan. Van de 2L website een 5.1 FLAC file gedownload (Mozart: Violin concerto in D major - Allegro). Deze heb ik met Audacity een beetje ingekort tot 40 seconden, en daarna in veel varianten geƫxporteerd:


  • FLAC/WAV
  • 16bit/24bit
  • 22.05kHz/44.1kHz/48kHz/96kHz
  • 2/3/4/5/6 kanalen

Daarna deze 80 files op een stick gezet en uitgeprobeerd. Hier de resultaten:
knip knip....

Wat een geweldig onderzoek!
Van 2L heb ik ook bestanden opgehaald en vooral FLAC 5.1 surround (24/96).
Maar hoe speel je die af? Uit jouw onderzoek blijkt dat 48kHz de grens is.

Ik gebruik op aanraden van 2L Foobar. Ik heb mijn netbook met HDMI uitgang op 5.1 geconfigureerd en dat werkt, maarrrrrrrrr.... in plaats van de twee li+re surroundkanalen zet hij het geluid op de back kanalen. Onbegrijpelijk. Ook als ik 7.1 kies gaat het fout. Shit!
Mijn AVR geeft dat netjes door, maar ja 'surround' is geen 'back'.

Nu zoek ik een speler die de bestanden wel goed afspeelt, ook de DXD-bestanden van 2L. allemachtig, wat een mooie opnames zijn dat.

Vraag: welk apparaat kan die hoge resolutiebestanden goed weergeven??

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Tvdstarre

Goedendag,

Ik zag in bovenstaande tabel dat het mogelijk moet zijn om 96khz 24 bit wav files af te spelen op een UD5005. Ik heb het zowel via USB als DVD geprobeerd, helaas speelt de UD5005 deze files niet af.
Misschien heeft iemand een suggestie om het werkend te krijgen? alvast bedankt, mvg

JohnWx

Citaat van: Tvdstarre op januari 29, 2013, 14:09:50
Goedendag,

Ik zag in bovenstaande tabel dat het mogelijk moet zijn om 96khz 24 bit wav files af te spelen op een UD5005. Ik heb het zowel via USB als DVD geprobeerd, helaas speelt de UD5005 deze files niet af.
Misschien heeft iemand een suggestie om het werkend te krijgen? alvast bedankt, mvg

HD Audio-uitvoer : Kan worden bekeken door het toepassen van signalen
van hoge kwaliteit zoals Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, of DTS-HD
als de hoge geluidskwaliteit bitstream. Er kan niet naar interactieve of
secundaire audio worden geluisterd.


Dus ik denk alleen bij film
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Bij auteursrechtelijk beveiligde inhoud wordt het audiosignaal voor
uitvoer gedownsampled tot 48 kHz, 16-bits.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.