Iets met bomen en bos: welke SR receiver?

Gestart door harryprog, januari 12, 2013, 20:18:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

harryprog

Graag zou ik jullie mening/ervaringen willen horen zodat ik een beslissing kan maken over welke SR receiver ik ga aanschaffen. Want er is zoveel verkrijgbaar, wat is nou wijsheid?

Bijvoorbeeld de keuze tussen een SR5004 en een NR1603. Bij Correct zijn deze qua prijs redelijk vergelijkbaar, maar hoe zit het qua kwaliteit? Ik ben niet iemand die verschillen qua geluid direct hoort, dus dingen als een bepaalde klank zal ik er niet uithalen verwacht ik. Beide zijn Marantzen en ik verwacht op dat gebied dat Marantz haar naam hoog houdt. Een opvallend verschil in de specificaties vond ik het stroomverbruik: de SR5004 verbruikt ongeveer 3x zoveel stroom! En hoe zit het trouwens bij deze systemen, kun je, als je bijvoorbeeld gewoon naar de radio luistert, instellen of alle speakers gebruikt worden of 'maar' 2 (stereo dus)? Is het stroomverbruik dan ook anders? Overdag hebben wij veel de radio aan staan, bijna de hele dag. Alle speakers daarbij gebruiken lijkt me onzin daarbij en als je de hele dag 650Watt aan stroomverbruik hebt, dan is dat best wel veel voor 'slechts' een radio.

De componenten die ik aangesloten ga hebben is uiteraard de tv (Panasonic 42" plasma), Humax5050c ontvanger, een DVDspeler (nu nog een crappy dingetje, maar later up te graden naar een goede, wellicht Blue Ray), en een CDspeler (er vanuit gaande dat deze beter CD's afspeelt dan een Blue Ray speler, als deze überhaupt audio CD's kan afspelen). Wellicht komt er in de toekomst nog een AppleTV bij, maar dat weet ik nog niet zeker.

Ik kijk ook af en toe op Marktplaats bijvoorbeeld voor een gebruikte SR receiver. Is het de moeite waard om bijvoorbeeld een SR6005 van een jaar oud aan te schaffen ipv een SR5004 nieuw? Qua prijs vergelijkbaar, maar wat zijn de voordelen?

Marvin

Het is een maximaal opgenomen vermogen, dus niet als je de knop aanzet 650watt..
Ja je kan instellen welke luidsprekers je gebruikt met radio, dat is stereo dus zal maar over twee luidsprekers en een eventuele subwoofer spelen.
Tenzij je zelf wilt dat hij dit over alle luidsprekers doet, maar dat wil je natuurlijk niet.
Zou me drukker maken om het verbruik van je plasma, als je je al druk wilt maken om verbruikscijfers.

Ik zou dan lekker voor de 6005 van MP gaan.

RoGEK

typische keuze ;)


ik heb ze allebei..

het is net wat je wil..

de sr5004 heeft meer power dan de nr1603 die weer 3d en streaming ondersteund.

beide zijn 7.1 of multi zones.

oja, enige echte irritante aan de nr1603 is dat de afstandsbediening niet programmeerbaar is..

de sr5004 heeft dat wel, ik kan dus in de tuinkamer alles met de afstandsbediening van de sr5004 bedienen ( samsung BD en LCD TV, Humax ziggo hd ontvanger en uiteraard de marantz zelf.

de vraag is dus, wat wil je er mee..

wil je 3d en streamen dan kan je de sr5004 direct laten vallen..

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17