Crossover vraagje

Gestart door jackflash, januari 06, 2013, 21:27:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Hallo,
Tja, ik ben mij weer eens aan het verdiepen in mijn installatie, vandaar dat jullie nu een aantal vragen van mij op dit forum tegenkomen. Ben er sinds dat Stadium III bij mij alles ingeregeld heeft, nooit meer aan de instellingen gekomen. Maar vind het nu toch wel leuk om er wat meer over te weten te komen.

De vraag die ik nu concreet heb gaat over de instellingen van de Subwoofer. Ik weet het, er zijn handleidingen te vinden en allerlei richtlijnen. Maar toch vind ik veel nog onduidelijk. Laat ik mijn vraag gewoon even hier deponeren. Mocht het antwoord al in een posting staan, sorry daarvoor. Ik heb een REL Quake subwoofer, die aangesloten is via de neutrik (high) en de LFE (Low). Versterker is een SR8002. De volumeknop voor muziek kan ik regelen via de high en volume voor films/dvd's via de low. Ik heb een speaker set van Tannoy (revolution signature DC6-T). De fronts hebben een Frequency respons van 34Hz - 35kHz en een crossover frequency van 1,7KHZ. Waardes die mij als leek niet zoveel zeggen.

De Receiver is ingesteld op crossover van 80, speakers front op LARGE en Subwoofer op ''mix''. Zo heeft Stadium III het ingesteld en volgens mij is dat prima. Dan nu mijn vraag: kun je op basis van deze waardes de crossover op de Sub instellen? Ik lees wel eens dat de sub crossover ingesteld moet worden op de ''afval'' van de fronts.

Ik luister tegenwoordig voornamelijk muziek via de installatie en liefst SACD's. Ik zou de sub dus het liefst voor muziek afgesteld willen hebben.

Concreet:
- hoe verhoudt zich de waarde ''80'' ingesteld op de receiver als crossover met de waarde die ik kan instellen op de sub?
- Welke technische waardes van de speakers (genoemd hierboven) zijn van belang voor het instellen van de crossover van de sub? Zou het zo kunnen zijn dat de 34-35kHz waardes precies het crossover punt aangeven dat ik op de sub moet instellen?
- Kan iemand mij aangeven wat op basis van bovengenoemde info, mijn crossover waarde op de sub moet zijn? Of moet je daar echt met een geluidsmeter voor aan de slag?

Michel


Marvin

Wie houdt je tegen om wat aan die knop te draaien.
80 is voor muziek wel aan de hoge kant icm die Tannoy's, waarschijnlijk heeft Rob het volume daar ook wat zachter voor gezet??

Zet hem eens op 50hz en laat hem eens lekker een avondje staan, misschien het volume wat hoger.
Hoor je vanzelf.
Lekker draaien aan die knoppen!
Even onthouden wat Rob ingesteld heeft, dan kan je altijd weer terug.

Harm

Hoi,

Ik heb ook een Rel. En die is ook 'hoog' en 'laag' aangesloten op. im dit geval op mijn sr14.
Wat ik doe:
Voor film 5.1 zet ik het hoge subvolume op nul, de crossover op de sub op vol ( de versterker kiest nl de frequenties die hij naar de sub stuurt) en ik speel met de lage subvolumeknop tot ik het mooi vind klinken.
Muziek luister ik altijd in scource direct. Dan gaat de lage subvolumeknop op nul en stel ik de hoogvolumeknop op de sub naar wens in. Uit ervaring weet ik inmiddels waar ik de crossover op de sub dan moet instellen. Bij mij klinkt het het best als de sub alleen de allerlaagste frequenties weergeeft.

Al met al gewoon pielen en ervaring opdoen. Leuk voor jou en voor de buren :-)

JW

Harm, dat ljikt me uiterst irritant om steeds aan de knoppen te moeten draaien als je switcht tussen muziek en film.

Ik heb ook een Rel sub(Q108) Hi en Low-level aangesloten.

Voor muziek gebruik je de Hi-level.
Reciever: op source direct(pure direct),
Rel: RollOff op ca. 47Hz, en dan het volume van de sub op gehoor afstellen met de volumeknop Hi-level

Voor Film gebruik je de Low-level.
Reciever: niet op source direct, cross-over instellen op bv.80Hz,
Sub: volume afstellen met low-level volumeknop(geloof het beste met een DB-meter)

Mode-knop van de Rel op 2 of 4

Weet niet welke sub er gebruikt wordt, maar zo heb ik het gedaan.

Dit alles 1-malig instellen en spelen maar. HB


@Michel

Probeer idd eens aan de knoppen te draaien.

<Jeffry>

Harm

#4
Hi JW,

Ik snap je werkwijze. Maar als je de sub op mode 2 of 4 laat staan reageert die toch alleen op low-input? Als je dan in source direct muziek speelt doet je sub toch niets? Ik zet de sub dan op mode 3.

Marvin

Geen idee hoe die krengen precies reageren, maar steeds aan die knoppen draaien met een andere film/cd is niet echt de bedoeling.
In source direct speelt hij in ieder geval high level mee...
Je moet een instelling nastreven die gewoon met alles wat je er ook in stopt goed klinkt.

Maar goed, daarom heb ik hier ook 3 subwoofers staan....  clown1

JW

Citaat van: Harm op januari 08, 2013, 00:10:09
Hi JW,

Ik snap je werkwijze. Maar als je de sub op mode 2 of 4 laat staan reageert die toch alleen op low-input? Als je dan in source direct muziek speelt doet je sub toch niets? Ik zet de sub dan op mode 3.

Op 2 en 4 in source direct reageert de sub zowel op hi als low level. Je moet dan alleen wel met de hi-level volumeknop bijstellen.
Op 1 en 3 in source direct reageert alleen de Hi-level.

Probeer het maar eens zoals ik beschreven heb.


Of net zoals Marvin 3 subs :-D


Marvin

Citaat van: JW op januari 08, 2013, 01:16:09
Of net zoals Marvin 3 subs :-D

Onthoud nou maar, alles is goed wat Marvin doet....  clown1

Stadium III

Citaat van: Harm op januari 07, 2013, 23:24:18
Hoi,

Ik heb ook een Rel. En die is ook 'hoog' en 'laag' aangesloten op. im dit geval op mijn sr14.
Wat ik doe:
Voor film 5.1 zet ik het hoge subvolume op nul, de crossover op de sub op vol ( de versterker kiest nl de frequenties die hij naar de sub stuurt) en ik speel met de lage subvolumeknop tot ik het mooi vind klinken.
Muziek luister ik altijd in scource direct. Dan gaat de lage subvolumeknop op nul en stel ik de hoogvolumeknop op de sub naar wens in. Uit ervaring weet ik inmiddels waar ik de crossover op de sub dan moet instellen. Bij mij klinkt het het best als de sub alleen de allerlaagste frequenties weergeeft.

Al met al gewoon pielen en ervaring opdoen. Leuk voor jou en voor de buren :-)
Way is het type nummer van de rel de q108 is de quake II
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

jackflash

Citaat van: JW op januari 07, 2013, 23:53:07
Harm, dat ljikt me uiterst irritant om steeds aan de knoppen te moeten draaien als je switcht tussen muziek en film.

Ik heb ook een Rel sub(Q108) Hi en Low-level aangesloten.

Voor muziek gebruik je de Hi-level.
Reciever: op source direct(pure direct),
Rel: RollOff op ca. 47Hz, en dan het volume van de sub op gehoor afstellen met de volumeknop Hi-level

Voor Film gebruik je de Low-level.
Reciever: niet op source direct, cross-over instellen op bv.80Hz,
Sub: volume afstellen met low-level volumeknop(geloof het beste met een DB-meter)

Mode-knop van de Rel op 2 of 4

Weet niet welke sub er gebruikt wordt, maar zo heb ik het gedaan.

Dit alles 1-malig instellen en spelen maar. HB


@Michel

Probeer idd eens aan de knoppen te draaien.

<Jeffry>



Ja dat is wel mijn doel, dat ik niet steeds op moet staan om alles te wijzigen. Nu kan dat niet altijd, want de ene DVD is de andere niet! En bij de ene CD zit er veel meer bas in de mix dan de andere. Maar er moet wel een mooie standaard set up zijn. Ik heb de rolloff op ongeveer 35 staan geloof ik. Mode staat ook op 4. Klinkt op zich niet verkeerd. Heb een geluidsmeter besteld, toch maar zelf eens aan de knutsel :)

Stadium III

Nooit niks mis mee zelf knutselen  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4