SR7001 vs. 8001

Gestart door Proenski, februari 21, 2008, 12:06:44

Vorige topic - Volgende topic

Proenski

Hallo, meestal hang ik hier rond maar omdat ik een specifieke Marantz vraag heb ga ik maar even bij de kenners te raden  :wink:

Ik ben op zoek naar een krachtige HC receiver die ook goed op stereogebied moet presteren. Ik hoef niet perse de laatste HC snufjes en daarom heb ik mijn oog laten vallen op een SR7001.

De vraag is; is er een significant klankverschil tussen de SR7001 en de 8001? En/of zijn er nog andere factoren die de meerprijs rechtvaardigen?

Rob G

Het klankverschil zal niet zo groot zijn.
Receivers met meer vermogen zullen in principe speakers makkelijker aan kunnen sturen, en beter onder controle hebben. Of dit verschil in jouw situatie ook de moeite waard is hangt helemaal van de door jou gebruikte speakers af.

Proenski

dmeerpa

Zelf heb ik vroeger de SR7500 gehad de voorganger van de SR7001. Nu heb ik de SR8002, de opvolger van de SR8001.

Tussen beide zit toch een wereld van verschil. Nu dit is niet direct het vergelijk dat jij wilt maken, maar ik merk vooral dat mijn speakers veel deugd hebben aan het hoger vermogen. Met de SR8002 heb ik 160W omdat mijn speakers 6Ohm zijn, met de SR7500 was dat 135Watt. Nu bleek dat in de praktijk bij belasting dit maar een 90Watt meer was. De troïdale transformator kern die in de SR8002 en de SR8001 steekt zorgt dat de receiver meer power heeft.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Proenski

En wat is/was het verschil tussen de SR7500 en de SR7001?

dmeerpa

Niet zo heel veel, 5 Watt meer vermogen, en HDMI

SR7500                                SR7001
Front L&R ..................................... 8 ohms 105 W / Ch                 8 ohms 110 W / Ch
Center ......................................... 8 ohms 105 W / Ch                 8 ohms 110 W / Ch
Surround L&R ................................ 8 ohms 105 W / Ch                 8 ohms 110 W / Ch
Surround Back L&R ......................... 8 ohms 105 W / Ch                 8 ohms 110 W / Ch
Front L&R ..................................... 6 ohms 135 W / Ch                 8 ohms 140 W / Ch
Center ......................................... 6 ohms 135 W / Ch                 8 ohms 140 W / Ch
Surround L&R ................................ 6 ohms 135 W / Ch                 8 ohms 140 W / Ch
Surround Back L&R ......................... 6 ohms 135 W / Ch                 8 ohms 140 W / Ch
Input Sensitivity/Impedance ............ 168 mV/ 47 Kohms                  168 mV/ 47 Kohms
Signal to Noise Ratio(Analog Input / Pure Direct) ...... 105 dB             105 dB
Frequency Response
(Analog Input / Pure Direct).............. 8 Hz - 100 kHz (± 3 dB)           8 Hz - 100 kHz (± 3 dB)
(Digital Input / 96 kHz PCM).............. 8 Hz - 45 kHz (± 3 dB)            8 Hz - 45 kHz (± 3 dB)

VIDEO
Television Format ........................... NTSC/PAL                             NTSC/PAL
Input Level/Impedance .................... 1 Vp-p/75 ohms                     1 Vp-p/75 ohms
Output Level/Impedance .................. 1 Vp-p/75 ohms                     1 Vp-p/75 ohms
Video Frequency Response ............... 5 Hz to 8 MHz (– 1 dB)            5 Hz to 8 MHz (– 1 dB)
Video Frequency (Component) .......... 5 Hz to 80 MHz (– 1 dB)           5 Hz to 80 MHz (– 1 dB)
S/N ............................................. 60 dB                                    60 dB
HDMI
Version .....................................................................................1.2 [INPUT]
................................................................................................1.1 [OUTPUT]
GENERAL
Power Requirement ......................... AC 230 V 50 Hz                       AC 230 V 50 Hz
Power Consumption ......................... 600 W(SR7500)                      760 W(SR7001)
Weight ......................................... 14.8 Kg (SR7500)                    15.0 kg (SR7001)
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

Proenski

Ik bedoelde klankmatig... de specs had ik allang zelf opgezocht  :wink:

Maurice

Klankmatig denk ik dat je een strakkere bas zult behalen en mogelijk wat sneller/neutraler geluid.
Je hebt Dynaudio als speakers (excellent choice ;) ), en die lusten meestal wel wat vermogen.
Heb ooit de Audience 70 en 80 beluisterd en een PM8000 moest wel zweten!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Citaat van: Proenski op februari 21, 2008, 21:12:38
Ik bedoelde klankmatig... de specs had ik allang zelf opgezocht  :wink:

Inderdaad zoals Maurice zegt is vooral het laag anders, meer aanwezig. Soms voel ik de bas reeds bij lage volumes. Soms is het op het randje, maar dat kan komen door de plaatsing van mijn fronts, zouden iets verder van de muur moeten.
Ook tijdens de luistersessie in de winkel was dit dezelfde vaststelling. Echter in de winkel was het te veel van het goeie op de Focal's.
Ook is het geluid weer iets zuiverder helderder, maar of dit komt door het verschil tussen 2 generatie toestellen of tussen de 700x en 800x.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

Proenski

Vandaag heb ik zeer uitgebreid de 7001 en de 8001 vergeleken en mijn bevindingen zijn als volgt;

Het hoog is absoluut vergelijkbaar, zuiver, fluweelzacht en naar mijn mening zeer fraai.

Het midden bij de 7001 klinkt in eerste instantie meer open maar na een tijdje geluisterd te hebben komt het ietwat kunstmatig over. Niet overdreven en bij de ene opname is het wat nadrukkelijker dan bij de andere en het is zeker geen minpunt maar de 8001 doet het gewoon net even beter en komt iets natuurlijker en wat "compacter" over zonder detailverlies.

Het laag is bij de 8001 ook net even iets beter hetgeen waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat de versterker net dat beetje meer vermogen kan leveren en dat is bij Dynaudio's wel nodig. Heb je minder veeleisende speakers dan zul je wat het laag betreft ook prima met de 7001 uit de voeten kunnen.

Conclusie; de twee zijn zeker aan elkaar gewaagd en dat is logisch want ze komen uit hetzelfde huis en bevinden zich in dezelfde prijsklasse. Het grote verschil zit 'm wat mij betreft in het midden en of dat het prijsverschil waard is mag eenieder voor zich uitmaken. Beide zijn op stereogebied absolute aanraders.

Stadium III

Dus de 8001 gaat het worden !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Proenski

drees62

Ook ik heb sinds 2 weken een SR8001 staan!
Heb al Marantz staan vanaf 2001 en vanaf een SR4200 via een SR5400 (voorlopig?) uitgekomen bij deze prachtbolide.

Ben 'm nog aan het ontdekken voor wat betreft het surroundgedeelte maar kan alvast verklappen dat de stereoweergave subliem is!

wordt vervolgd!