Marantz NR1501 Receiver - Geen geluid als HDMI out apparaat uitgeschakeld is.

Gestart door RutgerH, december 20, 2012, 12:41:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RutgerH

Hallo!

Sinds kort ondervind ik problemen met mijn Marantz NR1501 receiver en ik hoop dat er hier iemand te vinden is die mij verder kan helpen.
De afgelopen tijd heb ik niets aan mijn opstelling of apparaten veranderd, wat het in mijn ogen opmerkelijk maakt.

Probleem:
Het audiosignaal van mijn PC komt alleen bij mijn speakers terecht als mijn TV aan staat. Voorheen kon ik mijn TV gewoon uitzetten terwijl het geluid bleef afspelen. Nu moet de TV aan blijven staan om dat voor elkaar te krijgen.

Opstelling:
Video en audio van mijn PC zijn middels een HDMI kabel aangesloten om de BluRay ingang van mijn NR1501. Het audiosignaal gaat vervolgens naar de speakers en het videosignaal is vervolgens via HDMI out doorgelust naar mijn LCD TV via een HDMI kabel.

Wat ik al geprobeerd heb:
- herstellen van de fabrieksinstellingen van de NR 1501
- herstellen van de fabrieksinstellingen van mijn Samsung LCD TV
- HDMI-out op OFF gezet
- HDMI kabels vervangen

Als jullie ideeën hebben, dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt.

Groeten,
Rutger.

sattie


RutgerH

Citaat van: sattie op december 20, 2012, 19:42:19
Je moet Audio HDMI op AMP zetten, deze staat nu op TV.

Bedankt voor je reactie sattie. Deze instelling kan ik echter nergens in het menu vinden. In de handleiding staat wel een korte referentie naar HDMI Mode, maar dit is niet in het menu van mijn receiver te vinden.

Citaat van: Marantz NR1501 handleiding
HDMI mode:
HDMI mode can be selected only when an HDMI
input has been assigned as an input source.
When "HDMI AUDIO" under PREFERENCE of the
SETUP MENU is set to "THROUGH", the HDMI
mode cannot be selected.



De enige HDMI instellingen die te vinden zijn:
- HDMI AUDIO OUT (heb ik op OFF staan, anders gaat het geluid alleen naar mn TV)
- Onder de input settings van mijn PC: AUDIO MODE (heb ik op HDMI staan, geen andere opties mogelijk. De opties ANALOG en AUTO zijn wel mogelijk bij het DVD kanaal, maar ook dit maakt geen verschil)

Gisteren kwam ik erachter dat het niet uitmaakt of de TV het video signaal van de receiver weergeeft of een ander input signaal. Het enige wat uit lijkt te maken is of de tv met een hdmi kabel aan de receiver hangt en dat hij aan staat.

sattie

Ik bedoel inderdaad die HDMI audio out, zie pagina 19 van de handleiding.
Als deze op uit staat, wordt het geluid naar de speakers gestuurd en niet naar de TV.

RutgerH

Citaat van: sattie op december 21, 2012, 20:02:54
Ik bedoel inderdaad die HDMI audio out, zie pagina 19 van de handleiding.
Als deze op uit staat, wordt het geluid naar de speakers gestuurd en niet naar de TV.

Ah ok. Als ik deze op ON zet wordt het geluid door mijn TV zelf afgespeeld. Wanneer ik hem op OFF zet gaat het geluid over mijn speakers. De TV moet echter nog steeds aan staan, anders hoor je niks over de speakers.


JW


sattie


RutgerH

Het probleem is opgelost!

Tijdens mijn vakantie heeft zuslief het een en ander geprobeerd voor elkaar te krijgen met als resultaat dat ze een extra niet bestaand beeldscherm op mijn pc heeft toegevoegd, waardoor de boel dus niet meer functioneerde zoals het hoorde...

Excuus en bedankt in ieder geval voor jullie reacties op oplossingen!

sattie