Gevraagd: Tips bij luxeprobleem Sonos Connect of Airport Express (Apple)

Gestart door Zeekabouter, augustus 17, 2012, 22:41:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeekabouter

Goedenavond Marantzforum-leden,

Na een tijdje gespaard te hebben sta ik als kleine digibeet voor een klein vraagstuk. Noem het maar een luxeprobleem hoor, want het is echt geen zaak van leven & dood  :lol:
Wij zijn in het bezit van een hele mooie stereoset van Marantz (PM7001-KI Versterker, ST7001 Tuner en CD5001 CD-Speler) in combinatie van 2 mooie stereoboxen (Dali Ikon 6 SE). Daar zijn we al een aantal jaren superblij mee. Nu gaat de tijd ook vooruit en zijn er op dit moment allerlei mooie gimmicks en apparaten die via de digitale weg ons ook de ultieme muziek aanreiken. We zijn in het bezit van een Ipad2 en ik sta op het punt op een Iphone aan te schaffen.

Nu is onze vraag of we bijvoorbeeld Sonos Connect op de stereotoren kunnen aansluiten en daarmee met zowel de Ipad als de Iphone muziek kunnen afspelen op de Marantz-set? Of dat een Airport Express van Apple daarmee voldoende zou zijn. We hebben de mogelijkheid om een vaste internetverbinding op de Sonos Connect aan te sluiten. Tevens zou het voor ons mooi zijn als we bij onze muziekvoorraad op onze WD Book kunnen komen, maar daar zal dan wel iets voor moeten komen als een NAS-server of zo? Dan hoeft ook de PC niet continue aan te staan.

Ons budget staat een aanschaf van een Sonos Connect en een NAS-server toe. We zijn echter alleen op zoek naar de ultieme tip, want we zien daar de bomen het bos niet meer, hahaha. We houden van muziek, muziekkwaliteit en toch ook wel een soort van gemak, want een klein beetje digibeet zijn we wel. We zijn echte bedieners en geen puzzelaars, hahaha.

Wat misschien ook wel interessant zou zijn is iets met een Spotify abonnement per maand. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

We horen het heel graag van u,

Met vriendelijke groet,

Paul & Cynthia

kdt

Je kunt prima de Sonos aansluiten op de Marantz, en een NAS koppelen aan de Sonos. Bediening kan met zowel de iPad, iPhone als de Sonos controller.
Wel zou ik een aparte DAC tussen de Sonos en de Marantz aansluiten, de DAC van de Sonos is aardig om mee te beginnen, gezien je gehele set kan het beter (met een losse DAC, bv. De DACMagicvan Cambridge maar er zijn meerdere mogelijkheden mogelijk).
Succes :-D
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Janver

Een andere optie is nog Squeezebox.

Je kunt overigens de Sonos gewoon direct op de versterker aansluiten, dan komt er gewoon een heel mooi geluid uit. Een externe DAC Geeft wel iets extra's maar kan ook heel makkelijk later gedaan worden als upgrade.

Bij mij heeft 1.5 jaar geleden de gebruiksvriendelijkheid van Sonos overtuigd om Sonos te nemen. Ik vind het in ieder geval een heerlijk systeem!

Een NAS is wel een pre bij Sonos, bij Squeezebox niet. Iets om wel rekening mee te houden. Andere mensen kunnen wel vertellen het aansluiten van een harde schijf op de Squeezebox. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor daar wel verschillende dingen over.
Hier kan uw reclame staan!

Janver

Hier kan uw reclame staan!

Slashhead

#4
Omat je een iPAD hebt is de Squeezebox Touch interessant omdat je dan de Squeezepad APP (8 euro APPstore) kunt gebruiken. Dit is een hele fraaie APP om de Squeezebox te besturen.

Muzikaal gaat mijn voorkeur uit naar de Sonos Connect en een losse DAC. Ik heb beide Squeezebox Touch en Sonos Connect, beide op dezelfde externe DAC, maar gebruik alleen de Sonos Connect omdat ik die een stuk beter vind klinken.

Wat NAS betreft, let wel op dat je de juiste koopt. Squeezebox Touch moet een media server applicatie op de NAS kunnen draaien, niet alle NAS kunnen dat. Netgear Ready NAS Duo V2 (snelle processor Marvel 1,6GHz + 256MB geheugen) kan dat en is ook een hele goede NAS voor de Sonos Connect. Een langzamere met minder geheugen NAS wil nog wel eens problemen geven met streamen van ongecomprimeerde FLAC.

Spotify Premium account werkt voor Sonos Connect en Logitech Squeezebox Touch.


Janver

Oh ja, ik luister nu al 1.5 jaar Spotify Premium en dat werkt perfect. Bij Ziggo een tijdje wat stotteringen gehad, maar momenteel is het weer super!

Ook heb ik Deezer gebruikt welke ook heel erg goed is, misschien zelfs beter dan Spotify, maar ik had soms moeite wat cd's te vinden. Daarnaast had Deezer leuke features met playlisten die populair waren. Toplijsten van een aantal landen en gewoon de 10 ofzo meest afgespeelde playlisten.
Hier kan uw reclame staan!

kdt

Met slashead eens dat je wel naar een NAS moet kijken die goed met Sonos en streaming overweg kan. Hij noemt de Netgear ReadyNAS, die Gebruik ik ook tot vole tevredenheid, i.c.m. 2 Western Digital Caviar green 2 TB schijven,
Perfecte match. Overigens gaf ik ook aan dat de Sonos direct op de Marantz kan worden aangesloten maar dat je (althans in mijn geval) al snel meer wilt, lees: een betere DAC, vandaar.
En streamen in FLAC bestanden  :-D
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Janver

Sonos kan gewoon overweg met een simpele NAS, niks fancy of supersnel. Er wordt namelijk niks met de NAS gedaan behalve informatie eraf halen. De servewr hoeft alleen DLNA/UPNP aankunnen en alles gaat vanzelf. Dit in tegenstelling tot Squeezebox waarbij dit iets meer voeten in de aarde heeft.
Hier kan uw reclame staan!

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

kdt

ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Zeekabouter

Goedemorgen Kdt, Janver, Slashhead en Cornelis1921,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties en jullie welkom op het Marantz-forum.
Het is harstikke leuk om jullie tips te lezen en te zien hoe ver jullie in deze materie zitten, echt super.
Het is voor ons echt een nieuwe weg die we gaan bewandelen, want de moderne techniek heeft ons een beetje ingehaald, hahaha. Ondanks dat we een Ipad en dergelijke in huis hebben. Dit weekend helaas geen tijd gehad om te reageren op jullie reacties. Zaterdag gewerkt met overwerk tot in de avond en gisteren lekker de hele dag op het strand gelegen met het warme weer. 's Avonds wel heerlijk genoten van 101TV met de afsluitende act van Lowlands -> De Foo Fighters.

Ik vind het grappig dat jullie helemaal niets vermelden over het direct aansluiten van de Airport Express i.c.m. Ipad of Iphone. Ik zat zelf ook op de route van de Sonos, dus wat dat betreft helemaal okay.
Hebben jullie in combinatie met de set een abonnement van Ziggo (Alles in 1 Extra)?
Op dit moment hebben wij Alles in 1 Plus en daar heb ik vooral met streamen van youtube-filmpjes op de Ipad een beetje problemen mee. Hebben jullie ook ervaring met die modem-routers die x4 of x6 alles versterken? Dat werd me een aantal weken geleden bij BCC aanbevolen. Wij hebben sindskort die Ubee modem-router (N) en onze Linksys (G) had daarvoor helemaal geen lag bij het streamen van filmpjes. Misschien moeten we dat ding en het abonnement ook maar aanpassen als we een Nas en Sonos Connect hebben draaien.

Als ik het goed begrijp is in het beginsel het aanschaffen van een aparte DAC naast de Sonos Connect nog geen pré, maar dat je er in de toekomst zeker aan kwaliteit mee zal winnen. Hebben jullie de Sonos Connect ook direct aangesloten op het internet of hebben jullie er nog zo'n kastje van 50 Euro tussen zitten? En naast de NAS zal ik dus onze WD Book harde schijf daarop aan moeten sluiten? Er zit op de NAS dus aparte harde schijf? Sorry hoor, ik ben echt een digibeet, hahaha. Misschien een beetje suf, maar ik ben echt een bediener en een tijdje niet meegegaan met de digitale stroomversnelling. Hebben jullie de Sonos trouwens gewoon gehaald bij BCC of bij een speciaalzaak als Hobo-Hifi of zo?

Groet,
Paul & Cynthia


Janver

Hallo Paul & Cynthia,

Ik heb zelf niet veel ervaring met de Airport Express icm Ipad. Heb weleens gespeeld met een Airport express en dat was indertijd erg makkelijk. Maar buiten dat, het zal goed werken. Je bent alleen afhankelijk van waar je bestanden neerzet(Apple Time Capsule, computer met iTunes) of je streamt direct van de Ipad.

Ik heb zelf met Ziggo All-In-One extra, maar wel mijn eigen draadloze router. De Sonos Connect zit bekabeld op de Router en de Sonos Amp zit draadloos in de slaapkamer. Eigenlijk weinig last van storingen, wel een tijdje storing gehad met Spotify vanwege Ziggo. Maar sinds ongeveer 2 weken is dat verholpen. Of de ziggo modem met draadloos netwerk, goed werkt, weet ik niet. Bij mij werkt Youtube wel op de Ipad en ook gewone HD films vanaf de NAS.

Een NAS= Network Attached Storage, oftwel netwerkschijf. Daar hoort dus van zichzelf een schijf in, maar meestal kan ook een externe schijf aangesloten worden. De NAS is eigenlijk vanaf elke computer/apparaat te benaderen. Je zult zelf moeten moeten bepalen of de WD storage aangesloten moet worden op de NAS.
Hier kan uw reclame staan!

Slashhead

Koop anders even de Computer!Totaal van september 2012 bij de Albert Heijn ofzo. Daar staat e.e.a. in over streaming en geeft waarschijnlijk wel antwoord op je netwerk vragen en hoe e.e.a. aangesloten moet zijn.

Ik gebruik ook een eigen router, ik heb het niet zo met die kabelkasten van Ziggo of wie dan ook. Eigen Router geeft meer controle over je netwerk.


kdt

Ik heb mijn Sonos gekocht bij een hifi vakzaak voor 349 euro, maar ook de media markt verkoopt ze tegenwoordig. NAS gekocht bij de computerboer. De Sonos bekabeld aangesloten op een Cisco router, de NAS configureren en spelen maar. Bediening van de Sonos eerst via hun eigen controller maar nu via iPad (prettig groter scherm).
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215