Sr5006 door audyssey te veel hoge tonen

Gestart door NielsNiels, juli 29, 2012, 23:50:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NielsNiels

Goeie avond,

Sinds enige tijd heb ik een SR5006 in combinatie met twee Infinity Reference MKII zuilluidsprekers.
Nu ben ik al enige tijd bezig om m'n versterker goed af te stellen, maar het lijkt me maar niet te lukken.

Als ik hem afstel met de bijgeleverde microfoon dan klinken de hoge tonen te hoog, haast schel. Dat klopt ook, want bij de audyssey parameter check zie ik dat sommige hoge frequenties tot wel 6 db worden versterkt.

Als ik audyssey uitzet dan klinken de hoge tonen normaler, maar wordt ook automatisch de optie 'Dynamic EQ' uitgezet, waardoor ik weer het warme en volle geluid mis.

Ik kan ook MultiEQ XT op de optie 'manual' zetten, maar dan nog kan ik niet de optie 'Dynamic EQ' aanzetten.

Wat heb ik reeds gedaan:
* Op meerdere plaatsen metingen uitgevoerd; van acht plaatsen tot slechts één. Bij alle metingen versterkte audyssey de hoge tonen. Bij de een wat meer dan bij de ander.

Mijn vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat ik 'Dynamic Eq' aan kan zetten, zodat ik dat het volle en warme geluid krijg zonder dat audyssey m'n hoge tonen aantast.

Groet,
Niels.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Perfect_audio

Citaat van: WimPeu op juli 30, 2012, 00:55:58
Ron......kom er maar in.

Het is al zo laat........, ik wilde net naar bed.

Daar gaat tie dan.

Je moet je afvragen, waarom is er veel hoog (of te weinig mid/laag), maar in ieder geval niet in balans.
Meestal is de meting niet goed gedaan. In sommige gevallen kan er een technisch mankement zijn, zoals ik gisteren heb meegemaakt bij Paddyboy: mijn microfoonkabel die niet deugde @#$%^&*.
Uiteindelijk is alles zeer goed gekomen, maar daarover later meer.

Als er te veel hoog wordt weergegeven, is er te weinig hoog tijdens de meting door de microfoon waargenomen. Daardoor is de correctie te groot.
Nu is het de kunst na te gaan hoe dat kan.

Vraag 1: heb je volgens de regels gemeten?
Vraag 2: zijn er tijdens de meting onregelmatigheden geweest?
Vraag 3: waren er foutmeldingen?

Het kan natuurlijk zijn, dat je voorheen gewend was aan een dof geluid en dan kan het nu schel klinken.
Zo vanachter de computer is het zoals altijd moeilijk te beoordelen.

Eerst maar nadere info, voordat ik verder iets zinnigs kan zeggen.

ron

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Maus

Ik weet niet alles van metingen maar staan de speakers niet uit fase? Dan krijg je weinig laag.
Ook kun je de speakers iets minder 'indraaien', dus niet recht naar de luisterpositie draaien maar iets er langs.

Hoe klinkt het geluid verder? Of heb je alleen gemeten?
Als je gordijnen hebt kun je die nog dicht doen :)

NielsNiels

Ik heb gisteravond met een andere microfoon gemeten. Het vreemde is dat de bijgeleverde microfoon van de Marantz zegt dat beide speakers uit fase staan, maar die andere microfoon van een Yamaha-versterker zegt dat de boxen gewoon goed zijn aangesloten. En dat zijn ze ook; het is bij m'n kabels eenvoudig te zien of rood wel op rood is aangesloten.

De nieuwe meting (met de Yamaha-microfoon) gisteravond gaf gelukkig betere waardes. In plaats van de hoge frequenties te verhogen, verlaagde die ze juist. Sommige hoge frequenties zijn van +4db naar -1,5db gegaan. Het geluid is gelukkig nu stukken beter, maar ik ben er nog niet. Vanochtend een nieuwe meting gedaan, maar merkte veel omgevingsgeluid, waardoor het geluid nu weer iets minder is. Vanavond als het rustig maar even opnieuw proberen.

In ieder geval bedankt voor de hulp zover en ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet.

Perfect_audio

Citaat van: NielsNiels op juli 31, 2012, 09:45:29
Ik heb gisteravond met een andere microfoon gemeten. Het vreemde is dat de bijgeleverde microfoon van de Marantz zegt dat beide speakers uit fase staan, maar die andere microfoon van een Yamaha-versterker zegt dat de boxen gewoon goed zijn aangesloten. En dat zijn ze ook; het is bij m'n kabels eenvoudig te zien of rood wel op rood is aangesloten.

Fout! Je kunt uitsluitend gebruik maken van de bijgeleverde microfoon omdat in het apparaat de foutcorrectie van de mic is verwerkt. Wat je wel kunt doen, is een andere mic maar wel van hetzelfde type gebruiken.
Het kan natuurlijk dat jouw microfoon niet goed werkt. Maar in geen geval een ander type microfoon gebruiken.
Wellicht kun je er eentje lenen van de winkel waar je het apparaat hebt gekocht.

Maar je bent goed op weg. Onderzoek alles en corrigeer de fout.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

Citaat van: NielsNiels op juli 29, 2012, 23:50:59
Goeie avond,

Sinds enige tijd heb ik een SR5006 in combinatie met twee Inifnity Reference MKII zuilluidsprekers.
Nu ben ik al enige tijd bezig om m'n versterker goed af te stellen, maar het lijkt me maar niet te lukken.

Als ik hem afstel met de bijgeleverde microfoon dan klinken de hoge tonen te hoog, haast schel. Dat klopt ook, want bij de audyssey parameter check zie ik dat sommige hoge frequenties tot wel 6 db worden versterkt.

dat kan best, vermoedelijk doet hij in het laag i.d.
de kamer (aankleding) & opstelling kan de freq response v/e speaker flink aantasten

daar probeert adsy dan het beste van te maken & als dat enkel slaagt i/h hoog heb je een probleem..  :angel:

CiteerAls ik audyssey uitzet dan klinken de hoge tonen normaler, maar wordt ook automatisch de optie 'Dynamic EQ' uitgezet, waardoor ik weer het warme en volle geluid mis.

zonder d.eq. moet je gewoon een stuk luider draaien voor dezelfde response
het corrigeert het meeste op lagere volumes..


CiteerMijn vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat ik 'Dynamic Eq' aan kan zetten, zodat ik dat het volle en warme geluid krijg zonder dat audyssey m'n hoge tonen aantast.

kijk eens wat d.vol. op de laagste stand voor je kan doen ?

verder zou je kunnen proberen een sub naast je zuilen te integreren,
om te compenseren voor je laagweergave..

ofwel eens omkijken naar andere speakers..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: still life op juli 31, 2012, 17:51:12
......
ofwel eens omkijken naar andere speakers..

Of een andere surround versterker  :-D

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Zoldar

kan iemand mij uitleggen hoe ik de correcties van audysey kan laten zien zoals hier omschreven op een onkyo txnr709?

ik ervaar overigens hetzelfde qua lift in het hoog.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

NielsNiels

Dat de mic niet bij de versterker hoort en daardoor de versterker foutief corrigeert, was ook bij mij opgekomen. Maar niet geschoten is altijd mis.

De ruimte is misschien nog niet helemaal goed aangekleed: ik ben namelijk net verhuisd en er moet nog dingen aan de muur komen, waardoor de woonkamer wat hollig klinkt. Als je bijvoorbeeld in je handen zou klappen, hoor je een lichte echo.

Dynamic volume is niet helemaal mijn smaak. Ik vind het dan te aangepast klinken.

Nu je het over een sub hebt: helemaal vergeten dat ik er wel een subwoofer naast heb staan. Een Mordaunt Short MS-308. Ik ga morgen wat metingen doen met andere instellingen van m'n sub, misschien dat ik daar wat mee win.

Bedankt iig voor het meedenken. I'll keep you posted.

Perfect_audio

Citaat van: NielsNiels op juli 31, 2012, 22:53:25
Nu je het over een sub hebt: helemaal vergeten dat ik er wel een subwoofer naast heb staan. Een Mordaunt Short MS-308. Ik ga morgen wat metingen doen met andere instellingen van m'n sub, misschien dat ik daar wat mee win.

Bedankt iig voor het meedenken. I'll keep you posted.

Subinstellingen:
- zet de auto/on schakelaar op on
- sluit de kabel aan op de lfe-ingang van de sub.
- zet volume op ca 25% (om te beginnen)
Indien geen lfe-aansluiting kies de lijningang (l of r)
- zet de fase op 0
- zet x-over op max (knop helemaal rechtsom draaien)

Zorg voor apparatuur op bedrijfstemperatuur.
Laat audyssey via de metingen de juiste instellingen bepalen: die worden dan in de avr opgeslagen.
Als de sub te zacht klinkt (m.a.w. de meting geeft aan dat tie versterkt moet worden, zet het volume hoger).
En dan weer opnieuw meten.
Audyssey kan corrigeren van -12dB tot +12dB. Een mooie instelling ligt tussen -3dB en +3dB.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.