Dilemma: Marantz NA 7004 streamer of Marantz SA Pearl Lite SACD

Gestart door Robino, juli 06, 2012, 23:14:56

Vorige topic - Volgende topic

Robino

IK zit nog steeds te dubben wat het beste is. Ik kan een nieuwe Marantz pearl lite sacd speler kopen voor 777,--. Past ook mooi bij mijn pearl lite versterker. Maar het gemak van streaming lijkt ook wel aantrekkelijk en misschien meer van deze tijd. Dan moet er ook nog wel een NAS server bijkomen en smartphone/ipad voor de bediening. Maar moet wel paar honderd cd's rippen :-( IK hou van een "ouderwetse" warme klank ondanks dat ik de nodige symfonische metal draai en veel ouder rock. En is de NA 7004 niet aan de "bright"kant. Wil geen logitech.

jowa

Als je opziet tegen het rippen en het investeren in een NAS en een smartphone, gewoon kiezen voor de SA Pearl Lite, zeker voor die prijs, blijft een hele mooie speler.

Grootste nadeel van de NA 7004 is dat deze geen gapless playback doet. Erg storend bij muziek die doorloopt, zoals veel live concerten,  klassiek en symfonische rock.

Even je weerzin tegen Logitech opzij  zetten. en start gewoon lekker met een Logitech Touch er bij voor het streamen en luisteren naar internet radio, werkt goed en kost minder dan de helft van een NA 7004.

Cornelis1921

Citaat van: Robino op juli 06, 2012, 23:14:56
IK zit nog steeds te dubben wat het beste is. Ik kan een nieuwe Marantz pearl lite sacd speler kopen voor 777,--. Past ook mooi bij mijn pearl lite versterker. Maar het gemak van streaming lijkt ook wel aantrekkelijk en misschien meer van deze tijd. Dan moet er ook nog wel een NAS server bijkomen en smartphone/ipad voor de bediening. Maar moet wel paar honderd cd's rippen :-( IK hou van een "ouderwetse" warme klank ondanks dat ik de nodige symfonische metal draai en veel ouder rock. En is de NA 7004 niet aan de "bright"kant. Wil geen logitech.
Stoor je niet aan wat "meer van deze tijd" is, gemak(zucht) is van alle tijden evenals de behoefte aan kwaliteit.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Ik vind "gemak" niet echt samen gaan met het moeten rippen van een paar honderd CD's. Daar moet je je eerst ook goed in verdiepen, en vervolgens ben je wel efkes bezig. Koop lekker de CD-speler, en geniet van je schijfjes.
En koop er idd een Logitech bij, of een Apple Airport Express voor een paar tientjes en begin 's langzaamaan van muziek op een HD te zetten of te downloaden, kijken hoe het bevalt.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

benga

Dat de NA7004 bright zou klinken vind ik absoluut NIET het geval. De geluidskwaliteit maakt zeer veel goed aan dit apparaat met trage interface / zwakke upnp en dlna integratie. Airplay daarentegen werkt zeer stabiel en snel. Nadeel is dat je met Airplay onmogelijk een FLAC collectie kan afspelen.

Dus grote minpunt voor mij van de NA7004: het was een duur apparaat en scrollen door een grote muziekcollectie loopt niet altijd goed af. Ik kan ook zo goed als NOOIT verder of terug spoelen in een FLAC of mp3. (mp3's via Airplay dan weer wel)

Conclusie: de hardware vanbinnen is zeer goed, ik hou echt van die klank. De software / firmware is veel te weing in geïnvesteerd dat is duidelijk. Had ik dit op voorhand geweten ik had nu een Pioneer N50 die mss minder mooi klinkt maar wel gebruikt kan worden door newbies zoals mijn vriendin.

Jammer Marantz, de NA7004 is onafgewerkt op de markt verschenen. Veel toeters en bellen, maar de essentie van gebruiksgemak / stream-fun loopt fout.

pameijer

Citaat van: benga op juli 07, 2012, 10:49:32
Airplay daarentegen werkt zeer stabiel en snel. Nadeel is dat je met Airplay onmogelijk een FLAC collectie kan afspelen.

Airplay staat helemaal los van de af te spelen bestandsformaten. De beperking zit hem in de players zoals iTunes, maar daar ben je totaal niet aan gebonden. Ik speel mijn FLAC's prima af op mijn iPhone, en dan weer via Airplay naar de hifiset, kwestie van de juiste app gebruiken.
Op mijn Macbook hetzelfde verhaal. Ik gebruik Songbird icm met Airfoil en stream al mijn Flac's, APE's enz. naar de Airport Express, die weer digitaal aangesloten is op de SR6004. 
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Robino

Ik heb de knoop doorgehakt en mijn gevoel gevolgd en de Pearl lite besteld. Volgens mij kan ik de dac hierin eventueel ook gebruiken voor streaming apparaat. Dus ga dan misschien tzt toch met zo'n logitech pielen. Kan ik rustig bekijken of het wat voor mij is en begiinen met de cd's die nu haast niet meer de kast uitkomen.

benga

Citaat van: pameijer op juli 07, 2012, 11:24:04
Ik speel mijn FLAC's prima af op mijn iPhone, en dan weer via Airplay naar de hifiset, kwestie van de juiste app gebruiken.

Ok ik begrijp je, maar dan stream je toch gewoon via het upnp/dlna protocol en juist niet via Airplay? Dit is juist het zwakke punt van de NA7004 volgens mij... Jouw Airport express gaat hier duidelijk veel beter met om.

AirPlay and DLNA use different communication protocols for address auto-configuration, device discovery, network protocol and content access. To simplify, DLNA technology mainly relies on an international standard: Universal Plug and Play (UPnP, network protocol)  and UPnP AV (UPnP-based audio and video protocols). On the other side, AirPlay uses Apple proprietary technologies: iOS Bonjour communication (network protocol) and Remote Audio Output Protocol (RAOP) as well as Digital Audio Access Protocol (DAAP) for the audio protocols, protected by an Advanced Encryption Standard (AES) key managed by Apple.

Slashhead

Je kunt ook een Sonos Connect kopen, ook een stuk goedkoper dan NA7004. Kun je met je PC bedienen en je kunt de bestanden vanaf die zelfde PC streamen. Dus investeren in NAS en Tablet is niet direct nodig. Voor het prijs verschil kun je natuurlijk makkelijk een NAS kopen.

WimPeu

Citaat van: pameijer op juli 07, 2012, 07:25:48
Ik vind "gemak" niet echt samen gaan met het moeten rippen van een paar honderd CD's. Daar moet je je eerst ook goed in verdiepen, en vervolgens ben je wel efkes bezig. Koop lekker de CD-speler, en geniet van je schijfjes.
En koop er idd een Logitech bij, of een Apple Airport Express voor een paar tientjes en begin 's langzaamaan van muziek op een HD te zetten of te downloaden, kijken hoe het bevalt.

Citaat van: pameijer op juli 07, 2012, 11:24:04
Airplay staat helemaal los van de af te spelen bestandsformaten. De beperking zit hem in de players zoals iTunes, maar daar ben je totaal niet aan gebonden. Ik speel mijn FLAC's prima af op mijn iPhone, en dan weer via Airplay naar de hifiset, kwestie van de juiste app gebruiken.
Op mijn Macbook hetzelfde verhaal. Ik gebruik Songbird icm met Airfoil en stream al mijn Flac's, APE's enz. naar de Airport Express, die weer digitaal aangesloten is op de SR6004. 

Sorry Paul, maar ik snap het niet helemaal.

Hoe zet je die flac's op je I-Phone? Ik neem aan dat je ze ook eerst moet rippen en dan naar je telefoon (beperkte opslag mogelijkheid) en dan met je telefoon en een airplay ondersteunend apparaat naar je set) Ook niet echt optimaal allemaal lijkt me.

Ik ben steeds weer meer van het CDtjes draaien. Koop de laatste tijd meer CD's dan goed voor mij is. Al het gebrande spul is reeds naar de kliko verhuisd. Van streamen (en ik doe het al jaren) wordt ik soms gewoon onrustig. En maar skippen switchen en randommen  :-o.... Een CD in de speler draai ik altijd van A tot Z en dan van luiheid nog weer eens van A tot Z. Dan pas leer je de muziek kennen en al dan niet waarderen. Net als in het LP tijdperk. Ik lees soms dat mensen duizenden CD's op hen HD hebben staan. Je maakt mij niet wijs dat je die allemaal van achter tot voor kent en ze op hun werkelijke waarde weet in te schatten. Grijpen om het grijpen. Ik begin steeds meer in te zien dat het ware muziek genieten voor mij niet op die manier werkt. Zoals ik al zei, ik ben een streamer van het eerste uur en blijf het zeker doen (zowel films als muziek) maar ga steeds meer terug naar de basics. Ik DL ook erg weinig meer. Nieuwe muziek via een betaalde Spotify account en wat me bevalt veelal kopen.

Ik heb onlangs een docu gezien over mijn huidige held Steven Wilson (Porcupine Tree & Blackfield zanger/gitarist en vooral componist) en daarin gaat hij uitvoerig in over zijn visie over muziek en het beleven daar van. Die komt beangstigend dicht bij mijn beleving. Docu staat op SN heet Steven Wilson - Insurgentes 2010.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

benga

Citaat van: WimPeu op juli 08, 2012, 10:20:11

Hoe zet je die flac's op je I-Phone? Ik neem aan dat je ze ook eerst moet rippen en dan naar je telefoon (beperkte opslag mogelijkheid) en dan met je telefoon en een airplay ondersteunend apparaat naar je set) Ook niet echt optimaal allemaal lijkt me.

Neen WimPeu, je Iphone / Ipad is enkel een verbindingtunnel. Hij brengt een Bron (NAS, PC, Whatever) samen met een Renderer. (NA7004, Pioneer N50, Logitechspul, ...)

Brengt dit meer duidelijkheid? Er staan dus absoluut geen FLAC files op je telefoon hier in dit voorbeeld.

thepioneer

vindt het wel erg omslachtig, een streamer op het netwerk en gaan met die banaan,
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Cornelis1921

Citaat van: thepioneer op juli 08, 2012, 15:55:25
vindt het wel erg omslachtig, een streamer op het netwerk en gaan met die banaan,
Dat noemen wij hier in het westen 'beinvloeding', al dan niet ongewenst. :lol: clown1 Nu jij weer... :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Citaat van: benga op juli 07, 2012, 12:06:58
Ok ik begrijp je, maar dan stream je toch gewoon via het upnp/dlna protocol en juist niet via Airplay? Dit is juist het zwakke punt van de NA7004 volgens mij... Jouw Airport express gaat hier duidelijk veel beter met om.

Nou, je begrijpt me nog niet helemaal  :?. Airplay is de concurrent van DLNA, en Apple gebruikt per definitie geen DLNA. Dus ik gebruik Airplay om de muziek van mijn iPhone naar de Airport Express te streamen, en dat kan net zo gemakkelijk naar een NA7004.

Citaat van: WimPeu op juli 08, 2012, 10:20:11

De FLAC's staan niet op mijn iPhone maar op een netwerkschijf (een USB-schijf gekoppeld aan mijn router). Ik gebruik op mijn iPhone de app SMB Music òf GoodPlayer om de FLAC's af te spelen. (In de praktijk doe ik het iets anders, ik heb XBMC op m'n Apple TV en die kan ik via mijn iPhone bedienen, maar dat valt even buiten de context hier). Als je je muziek via DLNA kunt streamen, zoals de meesten van jullie, dan adviseer ik de app PlugPlayer, werkt fantastisch! Voor vragen: bel me maar!

jakob

Ik begrijp helemaal de route van airplay, dat combineert het streamen met de vlotte interface van iDevices. Ik airplay meestal van mijn mac naar mijn nr1602.