Tja, waarom geen terugroepactie... Ik begrijp dat in dergelijke gevallen ook niet, zeker niet als het probleem bekend is. Misschien is dat wel niet te doen, maar ik begrijp niet dat de verkoop van een dergelijk product dan gewoon doorgaat. Marantz lost het naar mijn ervaring altijd wel heel goed op, maar ik heb wel goede contacten met ze en misschien scheelt dat wel wat. Het hangt natuurlijk ook van de inzet van je dealer af, hoe goed de nazorg is. Maar het is niet het enige apparaat waar problemen mee zijn en dat is natuurlijk gewoon erg jammer en geen echt goede reclame. Een kleine greep van eerdere problemen: bepaalde serie van de PM 17 die overhit raakte, SA 8400 die onder spanning stond, verschillende SR 5300 receivers die steeds in de beveiliging sprongen, de loopwerken van de DV 4300 en bepaalde oplagen van de DV 6200 die al spoedig de geest gaven en zo zijn er nog wel een paar te noemen. De DV 7600 maakte het wel erg bont en gelukkig is die van mij weg en heb ik daar een DV 7001 voor terug gekregen. Die gebruik ik niet zo veel maar lijkt wel veel beter te zijn als de 7600 met al zijn problemen... Desondanks ben ik zeer gecharmeerd van Marantz en troost me er maar mee, dat andere merken vaak ook dezelfde problemen hebben. Koop eens een NAD, staat ook meer bij de reparateur als bij je thuis als het tegen zit. De duurdere DVD spelers van Denon zijn ook een ramp en de loopwerken lijken niet meer gemaakt voor jaren, want die stoppen er soms al na enkele maanden mee. Zeker voor de prijs van bovengenoemde apparatuur mag je meer verwachten. Oké, het mag dan goed klinken, het is ook wel leuk als je er langer dan een jaar plezier van hebt. Toen ik destijds nog werkzaam was bij Philips, werd alles zeer serieus getest en alle functies zorgvuldig uitgeprobeerd. Alles moest daarna nog 72 uur achtereen spelen, alvorens het is de doos belandde. Tegenwoordig is veel apparatuur, vooral het surroundgebeuren, zeer geavanceerd, en schijnt het te duur alles uitgebreid te testen. En wellicht kan dat ook niet meer, maar als je dan weet, dat een product manco's vertoond, stop dan de verkoop daarvan en los het eerst op. Bij surround-receivers is het dan ook meestal niet raadzaam deze op de 2e hands markt te kopen, of je moet al een goed adres hebben, want veel mensen worden achteraf toch teleurgesteld, eenvoudigweg omdat je bij de aanschaf vaak niet alles test, omdat er teveel mogelijkheden zijn. Ik heb mijn 2e SR 7300 en deze is kwa ''pieptoon'' meteen weer gemodificeerd, maar ondanks dat het een van de laatste apparaten was die Marantz nog had staan, zijn ook de andere ''problemen'' nog aanwezig. Ik zet dat even tussen aanhalingstekens, omdat het voor mij niet echt een probleem is en hij verder uitstekend werkt, maar voor de prijs van destijds, bijna 1100 Euro, zou het eigenlijk niet voor mogen komen. Ik hoop dus dat anderen nog wat aan deze info hebben en dus meteen de boodschap meekrijgen goed op te letten na een aankoop en terug gaan als iets niet functioneert zoals het zou moeten. Zeker voor zulke bedragen mag je dat zeker eisen.
Groet, Willem-A