CD17KI leesprobleem

Gestart door MadVillain, januari 30, 2008, 13:12:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MadVillain

Soms heeft m'n cd17 het probleem dat als ik naar een ander nummer skipt hij er helemaal mee stopt.
Dan moet ik opnieuw op play drukken. Of ik moet dan het nummer indrukken om hem opnieuw te laten starten.
Als ik hem gewoon van begin tot eind laat spelen dan is er niks aan de hand. Hij slaat ook nooit over.
Het gezeur is er alleen maar als ik een nummer skip. En dat doet hij bij zowel bij originele cd's als cdr's....


Is dit simpel op te lossen door eens de lens te reinigen met zo'n reinigings cd?

Of is er iemand hier op het forum die hem eens onder handen zou willen nemen?


alvast bedankt!



mahansz

ik denk dat het een loopwerk probleem is. Je kan m ff schoonmaken, een nieuw loopwerk kost ongeveer €25-€30...
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

henknijl

Goede tip hierboven, zou het alleen bij de laserunit houden.
Heb hetzelfde probleem hiermee verholpen bij mijn CD17.
Hij klonk daarna trouwens ook beter.
Op marktplaats wordt de VAM1204 aangeboden, deze heb je volgens mij nodig.

Wel een tip: de unit zit met 4 "rubbertjes" verbonden aan het loopwerk.Probeer deze erbij te bestellen.
Als er eentje sneuvelt bij het verwijderen of indien ze uitgehard zijn, dan kun je ze meteen vervangen.
Ik heb ze indertijd besteld bij Audio Service (?) in Elst.

Als je wilt, dan kan ik de typenummers van laserunit en rubbertjes ik wel opzoeken.

Mvg,
Henk

MadVillain

Graag!! pompom

Het openschroeven en alles zou niet een al te groot probleem zijn voor mij.
Maar als de kap ervan af is. Is het dan wel goed te doen?




henknijl

Op zich is het demonteren van het loopwerk niet zo'n probleem: 3 schroeven, een flatcable en een voedingskabeltje loshalen.
De laserunit in het loopwerk vervangen was wel wat gepriegel met draadjes en de rubberophanging.
Als je die rubbers heel wilt halen tenminste. Als je nieuwe heb, kun je ze kapot knippen en ben je sneller klaar.

De laserunit die ik heb is een CDM12.1 / VAM1202. Indertijd heb ik ook een CD17ki van de eerste serie geleend waarvan het loopwerk en laserunit identiek was aan die van mij.
Voor de zekerheid kun je jouw laserunit bekijken: op een stickertje op de achterkant staan de technische gegevens/typeaanduiding.
De rubbertjes voor de ophanging hebben "HOUSING PART.#" : 305K056010.
Wellicht kan AudioService uit Elst je aan beide helpen. Ze hebben in elk geval verstand van de apparatuur.
De laserunit heb ik besteld bij http://www.ahg-electronic.de/. Kostte Eur. 40 inclusief verzending.

Succes met de patient!

Willem-A

Je schrijft dat er een klein euvel zou zitten in de CD 17, vanwege het stoppen bij skippen. Dit komt echter veel voor, vooral bij de eerste series en is meestal te wijten aan de afstelling (gevoeligheid) van de laser-pick-up. Bij de KI uitvoeringen is deze nog wat precieser ingeregeld, wat een betere weergave geeft, maar helaas een grotere gevoeligheid. Dit geld tevens voor schokken. Alhoewel de speler daar behoorlijk ongevoelig voor is, is het wel wat erger als bij de standaard-versie. Mijn laatst verkochte CD 6000 OSE le, had bij skippen met kopieën vaak hetzelfde probleempje, maar die startte dan zelfs niet meer op als er opnieuw op play werd gedrukt en moest eerst de CD weer opnieuw laden. Een CD-R word lang niet zo diep gebrand als een ''normale'' CD en dat kan soms tot dergelijke problemen leiden. Het kan ook nog wel eens van invloed zijn op welke snelheid een CD wordt gebrand, of het merk van een gebruikte CD. Bij skippen zal de speler dan stoppen, maar de CD 17 ''weet'' dan nog wel dat er een disc aanwezig is en zal ook direct weer starten als er op play wordt gedrukt. Bij de CD laag van een SACD is het inderdaad ook wel eens zo, maar ook dat is inherent aan de techniek en de gevoeligheid van een speler. Ik heb nu zelf ook een CD 17KI en die heeft precies hetzelfde probleempje, maar ik heb er geen moeite mee, omdat ik zelden kopieën afspeel op deze speler. Hooguit een kopie gemaakt op een Marantz recorder en dat gaat perfect. De eventueel op PC gebrande exemplaren verdwijnen in een andere speler.

Wat betreft eerder genoemde vervanging van de laser: Dit behelst niet alleen de laser, maar is een geheel nieuw loopwerk. De laser van de Vam 1201/2 wordt niet los geleverd, alleen als compleet loopwerk. Er is echter nogal eens verwarring over het feit, wat een loopwerk nu precies is en er word vaak gedacht dat dit tevens het lade-systeem betreft, maar de loopwerkjes, die vaak compleet besteld kunnen worden bestaan uit: Laser, Spindelmotor (aandrijving disc) en laserbesturings-servo +eindschakelaar (ruststand laser). Helaas worden deze nog uitsluitend geleverd zonder bedrading en moet je dus goed overweg kunnen met de soldeerbout om de bestaande bedrading netjes over te kunnen zetten. Het is ook aan te bevelen een zeer kleine hoeveelheid Molykote DX-wit te gebruiken op geleiders, tand/wormwiel en eventuele kunstof delen die over elkaar glijden/schuiven. Dat voorkomt invreten, maar gebruik alleen bovengenoemd type! Vaak is hier al een kleine hoeveelheid van aangebracht op ladesystemen, loopwerken en dergelijke.

MadVillain

#6
Had je mij niet een mailtje gestuurd via hifi.nl:-D

Nog eens bedankt  :-D

Willem-A

Inderdaad. Was ik. Nogmaals graag gedaan. (we hadden elkaar inmiddels al gesproken).