Bi-Wired middels Front/Rear aansluitingen???????

Gestart door SMarcel, januari 06, 2012, 07:50:42

Vorige topic - Volgende topic

SMarcel

Beste Forummers,

Ik zit met een creatieve aansluitmogelijkheid in mijn hoofd en wil deze even brainstormen met jullie mede forummers.

Ik wil mijn speakers Bi-Wired aansluiten, maar dan niet de conventionele manier middels de A en B uitgangen van de versterker, maar in mijn situatie middels de Front en Rear uitgangen van mijn AV-receiver.

Ik heb bovengenoemde optie nog niet in de praktijk getoetst omdat ik dit eerst even wil horen/weten of er eens iemand is die dit heeft uitgeprobeerd en wat zijn/haar bevindingen zijn.

In principe lijkt het mij wel een mooie aansluit optie omdat je veel meer instel mogelijkheden tot je beschikking hebt welke je per speaker kunt regelen.
En als ik mij niet vergis is het uitgangsvermogen van de receiver voor zowel de Front speakers als Rear speakers gelijk. In mijn geval zou dat 105 Watt bij 8 Ohm zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel

Vlearmoes

Je bedoeld bi-amped ??

dit kan alleen als je AV daarin voorziet middels een schakelaar of menu optie  :wink:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

SMarcel

Citaat van: Vlearmoes op januari 06, 2012, 09:09:45
Je bedoeld bi-amped ??

dit kan alleen als je AV daarin voorziet middels een schakelaar of menu optie  :wink:

Bij mijn weten is Bi-Amped meer iets van externe aansturing middels een losse voorversterker en twee eindversterkers die elk een sectie in de speaker voor zijn/haar rekening neemt.

Als je de interne eindversterker voor Front en Rear in de receiver ziet als een aparte, dan zou je gelijk hebben. Dan stuur ik bijvoorbeeld met mijn Front uitgangen de woofers aan op mijn speaker en met de Rear uitgangen stuur ik dan de midrange en tweeters aan.

Daarom heb ik dit topic geopend, omdat ik hier duidelijkheid in wil hebben.

Groeten,

Marcel

Stadium III

Bij de 7002 en 8002 was het zo dat je op de surround back kanalen een schakelaar kon omzetten zodat die hetzelfde signiaal gaven als wat er op speaker A of B komt

Dit is net zoals Theo al aangaf een BIAMPING mogenlijkheid want je hebt 2x een versterking van hetzelfde signiaal

Als je wil weten als dit lukt met jou reciever zul je dat in de handleiding moeten terug vinden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Met de nieuwere AV`s van oa Marantz, Integra, Onkyo enz  is er de mogelijkheid om de niet gebruikte back-rear of front-wide kanalen te schakelen middels schakelaar of menu naar bi-amp!

bi-wire doe je eigenlijk zoals jij zegt; A&B  maar normaal is per speaker-uitgang 2x1(voor hoog en laag) speakerkabels naar een luidspreker (kan dus naar elke 5)

om ipv bovenstaande je rear uitgangen te gebruiken kan niet!!   :no:   nonono
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

SMarcel

Ik heb op mijn Yamaha wel een OUT uitgang voor de rear speakers. Deze is dus bij  mijn weten te gebruiken naar een eindversterker?

Oorspronkelijk is deze receiver een 5-1 maar middels de Pre-Out voor de surround back is deze uit te breiden tot 7-1. Dus is deze pre-out denk ik ook te gebruiken t.b.v. Bi-Ampen.
Zie, nu heb ik het ook al over Bi-Ampen i.p.v. Bi-Wiren.

Groeten,

Marcel

Vlearmoes

Dan kan het nog niet !!

naar de rears gaat een ander signaal als naar je fronts
en je kunt niet van de 1 het hoog en van de ander het laag pakken !!

SMarcel

Kijk, nu heb ik een duidelijk antwoord.

je merkt natuurlijk wel dat ik eigenlijk nog steeds stereo minded ben en de weg op het Home Cinema gebied nog niet echt ken.
Daarom wil ik mijn stereo kennis ook mixen met het Home cinema gebeuren.

Dank voor het meedenken.

Groeten,

Marcel