Marantz 1090 en "laag vermogen" speaker?

Gestart door Ayreon, augustus 04, 2011, 19:11:46

Vorige topic - Volgende topic

Ayreon

Dag Marantzofielen  :wink:

Ik zit met een vraag waar ik niet meer uit kom naarmate ik er meer over lees en zoek vandaar dat ik hier de guru's maar ga vragen.

Binnenkort krijg ik van een collega een oude goed werkende Marantz 1090, ben helemaal happy want hier komt nog best een leuk geluidje uit als ik sommige ervaringen lees en ik vind de uitstraling van het apparaat gewoon super  :-P

Nu ben ik absoluut een grote no-no op audio gebied maar ik wil me hier toch wel serieus in gaan verdiepen.
De grote vraag is dan ook wat voor merk en soort speakers kan dit oude beestje aansturen?
Ik neem aan dat ik niet lukraak een grote staander erop aan kan sluiten met een willekeurig hoog vermogen?

Ik lees veel over KEF, Focal en Dali op het forum wat goed samengaat met waarschijnlijk de nieuwe modellen.

Kunnen er uberhaupt nog nieuwe speakers op worden aangesloten of zit ik vast aan de 2de hands vintage speakers?

Let wel jullie zijn de eerste waar ik het aan vraag, ben nog niet in de gelegenheid geweest om wat winkels te bezoeken (wellicht morgen).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat voor "slimme" vragen kan ik gaan stellen aan de verkoper zonder dat ik met een niet goed afgestemde speaker de deur uit loop?   clown1

Groeten,

Ayreon

JeroenLeeuwarden

Welke speaker je het beste kunt nemen hangt af van welk geluid je wilt. Je versterker heeft, volgens mij, een vermogen van 2x 45 watt. Daar kun je prima een speaker mee aansturen.
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

Ayreon

Ja ik zal zeker van te voren gaan luisteren hoe de speaker klinkt met mijn muzieksmaak (metal en prog rock).

Het gaat mij er nu alleen even om of ik zomaar laten we zeggen een 100 watt speaker op de 2x 45 watt versterker kan aansluiten zonder dat dit problemen veroorzaakt?

JohnWx

100 watt speakers bestaan niet 

met 2 x 45 watt (daarom type aanduiding 90) kan je bijna elke speaker op een goed en luid volume muziek in de kamer maken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JeroenLeeuwarden

Volgens mij kun je gewoon lekker gaan uitzoeken.

Je hebt hoogstens een probleem met heel lastig aan te sturen speakers die echt meer vermogen dan 45 watt nodig hebben. Die zijn eenvoudig te herkennen aan getalletje wat voor db staat. 90 is gangbaar [http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker]. Zodra je wat rond de 86db komt kan het zijn dat je deze speaker minder goed aan gaat sturen; geluid komt er altijd wel uit en kan ook dan nog best genietbaar zijn.

Ik zou persoonlijk voor een leuke vintage speaker gaan versus een nieuwe. Puur dan om de prijs/kwaliteit verhouding. Je hebt hele leuke B&W speakers op markplaats die voor een prikje te koop zijn en prima klinken.
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

still life

welcome hier Ayreon (lucassen ?  :-D)

vintage marantz is prima spul, alleen moet je dat soms eens laten nakijken/reviseren
daarna ben je (bedrijfs)zeker & klaar om te knallen..

in combi met metal => adviseer ik neutrale speakers, (mids) open & breed + lekker fundament
voor het betere gitaar- & slagwerk..  HB
als het goed zit krijg je daar i/d hoogte de symbals overheen als slagroom op de taart  :kwijl:

hoe kom je daar achter: veel gaan luisteren & de speakers die eruit springen qua laag & hoog links laten
die kunnen je thuis op volume snel gaan irriteren, maar persoonlijk allemaal..

CiteerIk lees veel over KEF, Focal en Dali op het forum wat goed samengaat met waarschijnlijk de nieuwe modellen.

als het lekker aansluit op elkaar gaat het altijd goed samen
van deze namen beslist eens de grote KEF-zuilen checken..  :angel:

hoe je dit alles thuis te horen krijgt is sterk afhankelijk van je akoestiek, kun je hier ook zat over nalezen..

alvast veel plezier met de zoektocht..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Ayreon

Dankjewel voor de replies!

Ben blij dat ik hier nog nieuwe speakers op kan aansluiten.

Dat wordt dus lekker luisteren in de winkels :-)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Marantz 81

vaak is die oudere apparatuur ook overbemeten gebouwd  :yes: en van goede kwaliteit

zie je ook met elektromotoren bijvoorbeeld uit de jaren 60/70 die zijn bijna onverslijtbaar als je ze blijft onderhouden

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op augustus 05, 2011, 21:58:18
vaak is die oudere apparatuur ook overbemeten gebouwd  :yes: en van goede kwaliteit

zie je ook met elektromotoren bijvoorbeeld uit de jaren 60/70 die zijn bijna onverslijtbaar als je ze blijft onderhouden

ja maar 45 watt blijft 45 watt  :-P

ps: schijnt wel gewild te zijn die SA11s1 je ziet ze haast nooit aangeboden  :wink: topper dat ding
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

ja dat is ook zo maar het zijn maar technische specificatie,s ,opbouw / voeding/ hoe snel die stroom kan leveren / hoe gaat die met lage impedantie,s om  byebye

die bevalt nog steeds prima  :yes:

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op augustus 05, 2011, 22:37:06
ja dat is ook zo maar het zijn maar technische specificatie,s ,opbouw / voeding/ hoe snel die stroom kan leveren / hoe gaat die met lage impedantie,s om  byebye

die bevalt nog steeds prima  :yes:

klopt  :yes:

mountainbiker

Klopt wat je zegt.Hier in Hengelo werden vroeger elektromotoren door Heemaf (Hengelo's eerste electro en machine apparaten fabriek) gebouwd.Dit bedrijf ging in 1980 op in Holec maar vandaag de dag zie overal ter wereld nog Heemaf motoren die nog steeds functioneren.Ook oud Stork materiaal kom je nog overal tegen. Wat betreft die oudere hifi apparatuur zou het dus heel goed kunnen dat deze zwaarder uitgevoerd zijn dan modernere.Ik neem specificaties van modernere apparatuur,met name wattages van versterkers, altijd met een korreltje zout.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op augustus 13, 2011, 22:14:55

Klopt wat je zegt.Hier in Hengelo werden vroeger elektromotoren door Heemaf (Hengelo's eerste electro en machine apparaten fabriek) gebouwd.Dit bedrijf ging in 1980 op in Holec maar vandaag de dag zie overal ter wereld nog Heemaf motoren die nog steeds functioneren.Ook oud Stork materiaal kom je nog overal tegen. Wat betreft die oudere hifi apparatuur zou het dus heel goed kunnen dat deze zwaarder uitgevoerd zijn dan modernere.Ik neem specificaties van modernere apparatuur,met name wattages van versterkers, altijd met een korreltje zout.

wattage blijft het zelfde daar kan je niks aanveranderen 100 watt blijft 100 watt

Marvin

Het maakt een versterker vrij weinig tot niets uit wat voor leeftijd de aangesloten luidsprekers hebben, net zoals een luidspreker het niets uitmaakt hoe oud een versterker is waar deze op aangesloten worden.
Die 45watt is meer dan voldoende om het bloed uit je oren te stuwen, wanneer een luidspreker zijn gevoeligheid onder de 90db komt zal de volumeknop wat verder open moeten om eenzelfde geluidsdruk te krijgen. Hard kan het evengoed wel.
Een luidspreker heeft een maximaal vermogen wat deze kan verwerken, dat is het wattage wat aangegeven is. Dat is eigenlijk iets wat je gelijk kan vergeten.  :-D
Of een combinatie geslaagd is of niet heb je snel genoeg in de gaten, -en de gevarenzone zal je niet snel bereiken.
Helemaal als het niet de bedoeling is om een concert te evenaren voldoet bijna elk apparaat en is het gewoon een kwestie van persoonlijke smaak.
Wil je knetterhard en urenlang rond 110decibel knallen dan zou je weleens in het nauw kunnen komen, maar op normaal huiskamer volume hoef je je volgens mij geen enkele zorg te maken.