Rendement luidsprekers

Gestart door Janver, juli 01, 2011, 22:42:15

Vorige topic - Volgende topic

Janver

De ene speaker is makkelijker aan te sturen dan andere.

Meestal wordt daarbij het rendement als maatstaf genoemd.

Rendement:
Het volume van de speaker in decibel op 1 meter afstand wanneer deze belast/aangestuurd wordt met 1 watt vermogen.

Een B&W 802 schijnt erg moeilijk aangestuurd te worden, zelfs met een rendement van 91 dB.
85 dB speakers zijn relatief moeilijk aan te sturen

Hoe relevant is het rendement die vermeld staat brochures van speakers?

Kun je het ene rendement vergelijken met het andere?

Het lijkt me dat het rendement van een tweeter hoger ligt dan dat van een woofer?!?

Hoge tonen zijn makkelijker aan te sturen dan lage tonen.

Kan iemand het duidelijk uitleggen waarom we nog rendement gebruiken als ijkpunt?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groeten,

Jan

Hier kan uw reclame staan!

Maurice

Rendement is een indicator die aangeeft hoe efficient een speaker is om een ingangsenergie  om te zetten in een uitgangsenergie.
De eenheid is volgens mij de geluidsdruk die je krijgt als je 1 watt energie toevoegt en beluisterd op 1m afstand.
Elke toename van 3dB wordt ervaren als een verdubbeling in geluidsdruk. Om een toename van 10dB te krijgen, moet een 10voud aan energie worden toegevoegd.

Maar waar een versterker zelf last van heeft, is de hoeveelheid stroom die deze moet leveren.
Vermogen = stroom in het kwadraat x weerstand
Indien de impedantie (weerstand) halveert, dan moet de versterker bij gelijk vermogen dus een veel hogere stroom gaan leveren.
Rekenvoorbeeld±
Vermogen is 100 watt
Impedantie is 8 ohm
Stroom wordt dan wortel van (vermogen/weerstand) = 3,5 ampere

Heb je nu een impedantie van 4 ohm, dan is er een stroom nodig van 5 ampere.
Of een versterker dit kan leveren hangt van het ontwerp en voeding af. Gaat ook om het snel kunnen leveren, aangezien het een dynamische belasting is.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

10 x zoveel vermogen betekend 2 x zo luidt. :wink:

Een geluidsdruk toename van 3 dB is merkbaar maar niet 2 x zo hard.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op juli 01, 2011, 23:00:00
10 x zoveel vermogen betekend 2 x zo luidt. :wink:

Een geluidsdruk toename van 3 dB is merkbaar maar niet 2 x zo hard.
Toch wel hoor, zie bijvoorbeeld deze discussie: http://forum.techzine.nl/algemeen-en-actualiteit/104612/verwarring-toename-db-en-maal-harder.html

Een toename van 3db komt overeen met een 10x zo groot vermogen.
Rev. Maurice

SB_Marantz

Het zou kunnen dat ik me vergis in de dB tabel.....

Maar je hebt wel factor 10 nodig om het te bewerkstelligen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op juli 01, 2011, 23:08:53

3 dB winst in geluidsdruk krijg je met het verdubbelen van het vermogen:

1 Watt 90 dB
2 Watt 93
4 Watt 96

etc
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op juli 01, 2011, 23:18:57
Citaat van: Maurice op juli 01, 2011, 23:08:53

3 dB winst in geluidsdruk krijg je met het verdubbelen van het vermogen:

1 Watt 90 dB
2 Watt 93
4 Watt 96

etc
Net opgezocht, dit klopt.
En elke 3db wordt ervaren als een verdubbeling in geluidsdruk. Dus beiden een beetje gelijk ;)
Rev. Maurice

TurboMarco

Een laag rendement wil zeker niet zeggen dat het moeilijk aan te sturen is ,impedantie-verloop is bijna altijd de doorslaggevende factor .
Neem bv mijn Seas EX4 luidsprekers die hebben een rendement van 83 db 1Watt/1mtr maar die komen niet onder 4 Ohm ,daarnaast hebben deze luidsprekers een vrij lineair impedantie-verloop .
Wat je wel snel merkt met dergelijke speakers is dat je eerder de grens vd versterker ontdekt doordat een lichte versterker eerder zal clippen waarbij de amp met bv 100Watt de grens aanzienlijk verder ligt .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Vlearmoes

Hoe goed/slecht is het voor een versterker in HT als je fronts 4ohm de center 6 Ohm en rears 8 Ohm  zijn  ??
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Maurice

Citaat van: Vlearmoes op juli 02, 2011, 06:08:54
Hoe goed/slecht is het voor een versterker in HT als je fronts 4ohm de center 6 Ohm en rears 8 Ohm  zijn  ??
Ik vermoed dat het impedantieverloop belangrijker is dan de nominale impedantie an sich. Een impedantieverloop vraagt ook om fluctuerende stroomlevering.
Rev. Maurice

JohnWx

Marco zou zeggen koop een 1007 en gaan  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

bas focal marantz

Ik zie een paar misverstanden.
Het verhaal van maurice klopt bijna ,,,  het dubbele aan geluidsdruk is namelijk 6db .

citaat     3 dB winst in geluidsdruk krijg je met het verdubbelen van het vermogen:

1 Watt 90 dB
              2 Watt 93
              4 Watt 96
Dat vul ik aan met een mooi grafiekje , kan je mooi op zien wat voor gigantische vermogens er soms nodig zijn .
Of juist niet als je een hoog rendements speaker hebt , net als mijn focal mid/hoog met 95 db die op mijn 2226 heb aangestuurd.
gr Bas 

Musicman

Citaat van: Janver op juli 01, 2011, 22:42:15
De ene speaker is makkelijker aan te sturen dan andere.

Meestal wordt daarbij het rendement als maatstaf genoemd.

Rendement:
Het volume van de speaker in decibel op 1 meter afstand wanneer deze belast/aangestuurd wordt met 1 watt vermogen.

Een B&W 802 schijnt erg moeilijk aangestuurd te worden, zelfs met een rendement van 91 dB.
85 dB speakers zijn relatief moeilijk aan te sturen

Hoe relevant is het rendement die vermeld staat brochures van speakers?

* Persoonlijk let ik niet zo op het rendement van speakers.
   Het zegt heel weinig over de kwaliteit en klank van de speakers, maar bij hoger rendements speakers   
   hoeft de versterker minder "te werken" voor aansturing van de units (tov een lager rendements   
   luidspreker)

Kun je het ene rendement vergelijken met het andere?

* Dit ligt aan de gebruikte units, het concept en de kastopbouw.

Het lijkt me dat het rendement van een tweeter hoger ligt dan dat van een woofer?!?

* Ja....daarom wordt deze ook vaak op het filter verzwakt met weerstanden, om een zo vloeiend mogelijke
   overgang te krijgen, tussen de laag, midden en hoogunits

Hoge tonen zijn makkelijker aan te sturen dan lage tonen.

* Als dit als vraag bedoeld is, dan is het antwoord ja.
   Deze signalen zijn makkelijker aan te sturen dan lage tonen.
   Hoe lager de tonen zijn, hoe moeilijker het voor een versterker wordt om deze signalen duidelijk te
   weergeven. (een paukslag vraagt meer van de amp , dan een bekkenslag)

Kan iemand het duidelijk uitleggen waarom we nog rendement gebruiken als ijkpunt?

*Het is voor de speakerbouwers van belang, omdat je een indicator hebt als je een bepaald concept wil
  ontwikkelen..........dit ivm het wisselfilter.
  Voor mij heeft dit geen (echte) meerwaarde......nogmaals, het zegt NIETS over de kwaliteit van het concept!!

Gr, Pat

Musical Fidelity Tri-Vista 300
Marantz SA7
Dali Helicon 400SE
Harmonic Technology Pro 9+
Harmonic Magic Link 2
Supra "Sword" en "Lorad" kabels

Janver

Super! Iedereen bedankt!

Ik ben nu weer een stuk wijzer sinds gisteravond 22:30 en dat is toch mooi meegenomen!

Het verband met rendement en vermogen snap ik nu! En dus waarom het rendement wel van belang is maar zeer zeker niet doorslaggevend is.

Groeten,

Jan

Andere bijdragen blijven natuurlijk welkom!
Hier kan uw reclame staan!

bas focal marantz

Citaat van: Janver op juli 02, 2011, 15:09:11
Super! Iedereen bedankt!

Ik ben nu weer een stuk wijzer sinds gisteravond 22:30 en dat is toch mooi meegenomen!

Het verband met rendement en vermogen snap ik nu! En dus waarom het rendement wel van belang is maar zeer zeker niet doorslaggevend is.

Groeten,

Jan

Andere bijdragen blijven natuurlijk welkom!
juistem ,  hello