capstan motor

Gestart door sunnyboyfm, mei 19, 2011, 22:38:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunnyboyfm

Ik zoek een capstan motor voor de SD9000. Heb inmiddels alle riemen vervangen, de opto couplers vervangen en constateer dat een stuur transistor al eens vervangen is en weer defect was. Capstan motor draait niet en wil hem vervangen. Gelezen dat VLAS er ooit een nieuwe had. Wellicht nog steeds?
Dank voor de hulp.
Marino

HAL9000

En wat zou volgens jou de stuur transistor zijn?  Typenummer.?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

sunnyboyfm

De transistor die het begeven heeft is Q514 type 2sc2060. Deze wordt verschrikkelijk heet. Niet gek want nameten leert dat er bij 10V al 0.75A loopt naar de motor, zonder beweging. Dat kan deze tor niet lang hebben.
Ik heb via audio Karma al wat hints gekregen en ben al een heel eind (zie ook daar de chat ovv SD7 repair). In iedergeval kan ik weer spoelen, zijn alle voedingsspanningen er (en OK vwb rimpel), heb een aantal C's vervangen etc.
Huiver een beetje om de motor uit elkaar te halen terwijl ik toch vind dat hij niet zwaar loopt. Wel merk ik soms bij trekken aan de as dat hij schuurt en zelfs blokkeert. Ik moet dus iets.
Nu ik zover ben en er weer leven zit in het deck ga ik hem ook heel krijgen!
ingangs impedantie die ik meet naar de motor is 50-80K. Vreemd gezien de stroom...
nog aanvullende hints?

HAL9000

Die 9mm transistoren mogen heel heet worden btw.
Dan is toch het motortje defect.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

sunnyboyfm

enig idee waar ik een vervanger kan bemachtigen?

sunnyboyfm

Allen,
Mijn SD7 werkt weer als vanouds. De meeste hulp ontvangen via audio Karma met goede aanwijzingen.
De Capstan motor zelfs open gehad maar geconcludeerd dat die niet meer te redden was (twee winding paren doorgebrand). Inmiddels een goede bron gevonden waar ik een vervanger heb kunnen bemachtigen.
Het is inderdaad heel erg moeilijk iets te vinden.  In nederland kun je het wel vergeten.
Dank allen voor jullie aanwijzingen en hints en tot wederdienst bereid.
Marino

JohnWx

Citaat van: sunnyboyfm op juni 21, 2011, 14:27:36
Allen,
Mijn SD7 werkt weer als vanouds. De meeste hulp ontvangen via audio Karma met goede aanwijzingen.
De Capstan motor zelfs open gehad maar geconcludeerd dat die niet meer te redden was (twee winding paren doorgebrand). Inmiddels een goede bron gevonden waar ik een vervanger heb kunnen bemachtigen.
Het is inderdaad heel erg moeilijk iets te vinden.  In nederland kun je het wel vergeten.
Dank allen voor jullie aanwijzingen en hints en tot wederdienst bereid.
Marino
TTIWWP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject