plaatsing van Marantz SR5005

Gestart door Pieter85, mei 10, 2011, 13:25:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter85

Hallo,

Ik ben van plan om of de Marantz SR5005 of de Denon AVR-1911 te kopen.
Nu heb ik een TV meubel waar de versterker in moet passen: http://media3.vindelgransele.se/2009/11/Liatorp.001.jpg.

De receiver moet dan in het middelste vak boven de la komen te zitten.
Als ik nu de SR5005 neem zijn de afmetingen: B440mm X H161mm X 389mm.
Het vak waar de versterker in moet is: B441mm X H175mm X 450mm.

Zoals jullie zien gaat dit net passen.
Nu weet ik dat de SR5005 moet kunnen ventileren aan de bovenkant en zijkant en dat de achterkant ook open moet zijn.

De achterkant van de TV meubel kan ik wel open maken door wat gaten te boren in het hardboard van de achterkant.
Omdat de receiver op deze manier te strak in het meubel zit om te kunnen ventileren heb ik eventueel een oplossing.
Ik kan de la onder het middelste vak eruit halen + de plank boven de la zodat de receiver op de plak van de la komt te staan. Dit betekent dat de receiver op deze manier aan de bovenkant een ventilatie ruimte heeft van 175 mm (in totaal is de hoogte van dit vak dan 350 mm, en de receiver is 175 mm hoog).

Het enige probleem wat ik niet kan oplossen is dat de ventilatiegaten aan de zijkant van de receiver dichtblijven.
Nu is mijn vraag, is dit een probleem? Moeten ook deze gaten persee open blijven als de receiver aan de bovenkant, voorkant en achterkant genoeg ventilatieruimte heeft?

In de handleiding van de SR5005 kan ik helaas verder niets vinden over hoeveel ruimte de receiver nodig heeft voor ventilatie.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Alvast bedankt!
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Marvin

Ik weet niet hoe die van binnen eruit ziet, maar de kans is groot dat juist aan de zijkant de ventilator zit.

Stadium III

Volgens mijn mag het geen probleem zijn
Mijn Sr 7005 staat boven in vrij klem en ook geen problemen

Anders een Fan op 12v erachter voor gefoceerde luchtstroming
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

receivers zijn doorgaans passief gekoeld via heatsink, de warmte wordt dus afgegeven aan de omgevingstemperatuur
is of wordt die temp te hoog kan de koeling aanzienlijk verminderen, vandaar wordt vrije ruimte rondom aanbevolen..

of dat ook problemen oplevert is nog maar de vraag..
hoe warm je het stookt hangt oa af v/d belasting (speakerload) & het gewenste volume

denk dat je vooral flow van lucht moet mogelijk maken
de voorkant is haast nooit afgesloten, is de achterkant ook vrij kan de hitte zo vrij makkelijk weg

mss kan je bij de opbouw van dat kastje de rugzijde wat aanpassen of gedeeltelijk weglaten

Citaat van: Stadium III op mei 10, 2011, 20:03:56
Anders een Fan op 12v erachter voor gefoceerde luchtstroming

als het zaakje echt krap behuisd zit
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Pieter85

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.
Het hardboard wat aan de achterkant zit wil ik geheel verwijderen voor een optimale koeling. Zoals al verteld zal er aan de bovenkant ook genoeg ruimte zijn. Alleen de zijkanten van de receiver zijn zo goed als geheel afgesloten.
Is dan een ventilator nog nodig?
Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver RX6 - Silver RX1 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Libratone Classic Zipp - New Zipp

Marantz 81

belangrijkste is dat er wat ruimte boven de versterker zit  :-) warmte stijgt en bovenzijde is ook open

als er een koelfan inzit zit die meestal aan de achterkant  byebye