Weinig of geen bas laag volume maranntz sr5005 met Teufel Columa 900 sub

Gestart door JWAPeters, april 15, 2011, 10:19:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWAPeters

Ik ben hier nieuw en hoop dat iemand mij kan helpen

Ik gebruik een Marantz SR5005 in combinatie met een teufel columa 900 http://www.teufelaudio.nl/home-cinema-luidsprekers/columa-900.html?partner_id=google_nl.keyword.lautsprecher surround set met een gigantische active sub. Nu krijg ik het niet voor mekaar om bij een laag volume voldoende bas uit de sub te laten klinken.
Ik heb al met verschillende settings gespeeld en heb zowel de bas vol open staan als het instellen van de sub op +12db maar krijg veel te weinig laag uit de sub. Sub is aangeloten met enkele composit kabel.
Deze versterker moet toch in staat zijn om gigantisch veel laag uit te sturen naar de sub?

Alvast bedankt voor de reacties

still life

denk dat je niet meteen in termen als gigantisch mag denken over deze set speakers
maar de sub moet wel meedoen natuurlijk, uit die zuiltjes zal alvast niet veel laag komen

kun je eens oplijsten hoe alles aangesloten & ingesteld is op de SR? zal je wat helpen:
de sub moet je via pre-out aansluiten op je SR
alle zuilen moeten vrij hoog afgefilterd worden: zeker alles beneden 120Hz
audyssey doet deze settings voor je, als je laat inmeten..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

Hoi & welkom ,
Veelal is het een kwestie van instellingen in het menu van de receiver ,maar daar krijg je hoogstwaarschijnlijk nog wel een uitleg over van de HT boys  8-) ,wat je wel als eerste kan checken zijn de instellingen op de sub .

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JWAPeters

Hallo still life,

Ik heb de sub inderdaad aangesloten op de Av versterker op de daarvoor bestemde su aansluiting.
Ik heb nog niet met de audyssey ingemeten en wil dit in dit weekend gaan uitvoeren. Zal eens proberen om de zuilen benden 120 hz in te regelen.

Bedankt voor de reactie

JWAPeters

Hallo Marco,

Ik hoop dat ik wat meer instellings info krijg om wat meer bas uit deze sub te kunnen krijgen.
Ga wel de audyssey gebruiken om de speakers in te regelen. Hoop dat dit wat verbetering opleverd.

Grtz J

JWAPeters

Ik heb ook nog bericht gekregen van Teufel zelf, zie onder

Ten eerste is het héél belangrijk de speakerset professioneel in te meten. Ook Marantz biedt automatische inmeting. Gelieve dat zorgvuldig precies naar aanleiding in de gebruiksaanwijzing te voltooien. Geen enkele home cinema van een beetje kwaliteit speelt zonder het goed in te hebben gemeten goed. Daarom hebben allen fabrikanten van av-receivers een automatische inmeting ontwikkeld, omdat het uitermate belangrijk is en het zelf te doen best ingewikkeld is.

Bovendien zijn het splinternieuwe luidsprekers. Ze hebben dus een goed aantal uurtjes goed inspelen nodig om "warm" te worden en te tonen wat ze kunnen. Daarbij beter niet kritisch ernaar luisteren maar gewoon laten spelen (graag ook een tijdje wat harder zetten).

Het kan ook zijn dat de subwoofer verkeerd is geplaatst. Geluid is golfvormig. Deze golven weerkaatsen aan de wand die dezelfde golven weer terug gooit. Wat er dan gebeurd is dat op een bepaalde plek van de kamer minder tot helemaal geen bas te horen is. Loop dus ook even gebukt door de hele kamer (zodat je oren op zithoogte zijn) en luister of op een bepaalde plek de bas goed te horen is. Dat zou dan de beste plek ter plaatsing van de subwoofer zijn omdat je hem dan op je zitplaats prima zult horen. Toevallig is dat meestal ergens midden in de kamer wat er dan niet zo leuk uitziet.
Algemeen hoort een subwoofer nooit direct tegen de wand worden geplaatst en al helemaal niet in een hoek. Eén meter afstand tot de muur is écht het minimum!

Marvin


Stadium III

Ik heb ff snel naar de speakers gekeken en je zult zeker de crossover van de reciever op een 120 hz moeten zetten omdat daar je sat's ophouden

Verder moet de subwoofer het van de sat's overnemen en zul je denk ik tot een 35 a 30 hz gaan en dan is het wel op

Verder zoals je al gepost hebt ff de tijd nemen om alles los te laten komen en hou er ook rekening mee dat hoe hoger de crossover van de sub des te gevoeliger en plaatsbaarder hij is in je ruimte/muziek

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

#8
Citaat van: JWAPeters op april 15, 2011, 10:19:55
Ik ben hier nieuw en hoop dat iemand mij kan helpen

Ik gebruik een Marantz SR5005 in combinatie met een teufel columa 900 http://www.teufelaudio.nl/home-cinema-luidsprekers/columa-900.html?partner_id=google_nl.keyword.lautsprecher surround set met een gigantische active sub. Nu krijg ik het niet voor mekaar om bij een laag volume voldoende bas uit de sub te laten klinken.
Ik heb al met verschillende settings gespeeld en heb zowel de bas vol open staan als het instellen van de sub op +12db maar krijg veel te weinig laag uit de sub. Sub is aangeloten met enkele composit kabel.
Deze versterker moet toch in staat zijn om gigantisch veel laag uit te sturen naar de sub?

Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb er maar een plaatje bij gedaan. Controleer de rode cirkels op je sub.
Brand het lampje (1)?

Staat de sub aan in je AVR?

Wat is een "enkele composit kabel"?

Het lijken onnozele vragen, maar we hebben ervaring met beginnende AVR-gebruikers.
Vaak wordt er te weinig tijd genomen om de zaak aan te sluiten en in te stellen. Er moet eerst saai leeswerk verricht worden......

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Dan zou die in dat geval ook met een splitter naar de sub moeten gaan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JWAPeters

Hallo mensen,

Het is gelukt om de versterker in te regelen met de automatische setup. Hij heeft hierdoor de speakers zo afgesteld dat ook de subwoofer nu voldoende tot teveel uitstuurd.

Bedankt voor de hulp

Vlearmoes

Citaat van: JWAPeters op april 21, 2011, 12:57:03
Hallo mensen,

Het is gelukt om de versterker in te regelen met de automatische setup. Hij heeft hierdoor de speakers zo afgesteld dat ook de subwoofer nu voldoende tot teveel uitstuurd.

Bedankt voor de hulp


Mooi voor jou  :yes:



maar het wil toch zeggen dat je in den beginne (manuele) iets niet goed hebt afgsteld  shutup
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v