Mordaunt short centerspeaker Keuze

Gestart door MauriceV, januari 24, 2011, 11:33:36

Vorige topic - Volgende topic

MauriceV

Op dit moment heb ik hier een sr 7200 met elac speakers als frontspeakers staan.
Voor de  surround/film een mordaunt short 309 subwoofer en 2 kleine speakertjes.
Bij deze set heb ik nu geen centerspeaker, en weet eigenlijk ook niet hoe dat klinkt of het meerwaarde geeft in het geluid wat ik nu  heb.
Nu kan ik een Mordaunt short Mordaunt Short MS905C Centre Speaker voor niet zo heel veel geld kopen.
Past dit bij een 309 serie als ik er een 905 centerspeaker bij aansluit of is het beter als ik er een uit dezelfde serie 309 op aansluit.

Cadfael

Misschien is het mogelijk om deze center in je set uit te proberen? Dan kun je het het beste bepalen lijkt me.

Verder heb je toch al vanalles door elkaar en zou ik eerder de ELAC speakers met de centerspeaker als 'vraagstuk'/discussiepunt zien dan de sub, want die wordt alleen voor lage tonen gebruikt. De stemmen komen nu vooral uit je frontspeakers en zullen dan meer uit de centerspeaker komen.
en daar zal wel verschil in zitten.

SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

MauriceV

Uitproberen is mischien een goed idee, kan ie altijd weer de deur uit.
Maar foto,s doen meer dan iets vertellen, dus bij deze even een overzichtsfoto.
Helaas kan de opstelling  niet anders of er moet een andere kast komen.  (Groter huis)
De elacs aan de zijde van de tv zetten wordt lastig. 
Er staat een tafel met een pc en een gaskachel tegen de wand van de slaapkamer.   (tis hier niet zo enorm groot) nopompom
De elac speakers staan aan beidde zijden van de stoffen 3 zits bank
zoals je de kleine mordaunt short speaker zie.t hangt er 3,5 meter naar rechts ook zo een op dezelfde hoogte.
De sub lijkt me zo goed te staan maar omdat het hier gehorig is (houtskeletbouw) kan het nooit te hard als de boven buurman thuis is.
Mocht er een centerspeaker komen moet ik die dus netjes onder de tv hangen.
Jullie hoe het hier staat, positieve commentaren zijn altijd welkom ik hoor het vast van jullie

thepioneer

De center speaker is de belangrijkste speaker van allemaal. Als je een film kijkt komt 75% van het geluid uit de center speaker.

Als je iemand hebt met een hele lage stem dan hoor je dat niet uit een kleine luidspreker. En je hoort de stem natuulijk wel maar niet zoals hij werkelijk is.

Als je naar goed stereo luisterd en je gaat veranderen in de set valt vaak op dat de eerste veranderingen in het stemgeluid opvallen. Nu komt er dus heel veel stemgeluid uit de center.

Zoek een center die ook genoeg lage frequenties weergeven kan. Dus vrij grote units erin.

Groeten Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

timo84

ik heb zelf een 905 center speaker en ben er zeer tevreden over. Het is een volwaardige, dus vrij grote luidspreker, maar hij kan dan ook wel wat aan :)

Ik heb dit wel in combinatie met de 906 zuilen. De vraag is natuurlijk welk verschil in klanbeeld je zal krijgen tov je elac speakers.

Het samenvoegen van verschillende luidspreker merken heb ik geen ervaring mee...

MauriceV

De elacs had ik al eerder. De kleine speakertjes + subwoofer van mordaunt short heb ik later gekocht,nadat ik ook had geinformeerd of dit klikte met de elacs
En waarschijnlijk ook hier op het forum gevraagd of het  bij elkaar past. Vandaar uit op de elacs en ms combi gekomen
De 905 center ga ik nu kopen.
De adverteerder had me al een aanbieding gedaan daar heb ik op geregeerd maar nog geen bericht terug maar dat zal wel goed komen.
Wordt vervolgd pompom

Update, Hij word morgen bij mij thuis bezorgd door de eigenaar zgan en dat voor 50 euro :angel:

Cadfael

50 euro is geen geld zeg.

en ik denk dat in jouw situatie een centerspeaker best verschil zal maken omdat de stemmen dan duidelijker van voren komen.

zijn de kleine speakers nu de frontspeakers van je systeem? of zijn dat nu hight speakers geworden?

misschien is te overwegen om voor films de kleine speakers naast de tv te zetten met de center onder je tv (op de grond of hangend onder die plank). en je grote Elac's als surround speakers te gebruiken.
beetje omgekeerde wereld zou je denken maar de plaatsing van je speakers is dan wel idealer.

voor stereomuziek zou je de elac's nog apart kunnen aansluiten zodat die als frontspeakers gebruikt kunnen worden.
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

MauriceV

Het heeft even wat geduurt , de centerspeaker heb ik gister betaald en word nu opgestuurd . Hij zou eerst door de verkoper bezorgd worden maar we zijn elkaar misgelopen nopompom
Waarschijnlijk is hij er donderdag. Verkoper had moeite met versturen omdat hij bang was voor beschadiging van de speaker  :yes:

Hij over is de streep getrokken doordat ik hem een cursus inpakken aangeboden heb. Door mijn jarenlange ervaring als inpakpiet voor sinterklaas kon ik hem dit leren. :schater:

MauriceV

Eindelijk de centerspeaker is vanmiddag bezorgd , en vanavond eens geluisterd hoe het klinkt
Aangesloten en onder de tv geplaatst op de vloer.
Wat gelijk opvalt het geluid is meer aanwezig dynamischer, stemmen zijn meer aanwezig die hoor je duidelijker zijn meer op de voorgrond
Verschil is er duidelijk te horen als je de center uitzet, het is voor mij het verschil tussen er van genieten en niet niet
Een helicopter hoor je nu echt overvliegen in een film.
De kleine mordaunt short speakertjes heb ik als front op smal staan.
de elacs op smal en als surroundback
verder weet ik alleen niet hoe ik de elacs alleen op stereo kan krijgen zonder deze op speaker system B te zetten Alles is nu aangesloten op op A
De speaker afstanden heb ik met een meetlint uitgemeten tot de sweet-spot. alleen ik heb geen geluids db meter nopompom want dan is het geheel nog beter in te regelen maar tot nu toen ben ik tevreden.
Oh ja de mordautn shorts heb ik ook los naast de tv gezet (onaangesloten) maar dat is me veel te vol ze hangen nu netjes aan de muur.
Maar jullie hebben vast tips.