PM75

Gestart door hagra, mei 04, 2011, 01:50:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hagra

Hallo, ik ben Harry de Graaf en een nieuw lid van dit forum. Ik bezit een PM75 en sinds kort een CD75. Het digitale gedeelte van de PM75 doet het niet, althans ik krijg hem niet aan de praat., zowel optisch als coax.  Wanneer ik hem op digital schakel, dan brandt het lampje van 44.1 Khz wel. Iemand een idee. Ik wilde de CD75 als loopwerk gebruiken met de tda1541A van de pm75 als dac, maar helaas.
Iemand een idee?

Gr. Harry de Graaf

Cornelis1921

 hello Welkom en veel plezier van en op het forum toegewenst. Wat betreft jouw vraag, zou ik mij wenden (via een PM) tot onze huisreparateur HAL9000. Veel succes gewenst en de groeten van Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

De CD-75 heeft toch ook een TDA-1541, dus wat is de winst?
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op mei 04, 2011, 11:42:31
De CD-75 heeft toch ook een TDA-1541, dus wat is de winst?

De betere voeding in de PM ?

De chip op zich doet alleen maar 1 en 0 omzetten in een analoog signaal

Dat ik jouw dat moet uitleggen  :schater: over stroom

Ik zou ze beide aansluiten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

#4
Je krijgt wel extra jitter door de verbinding.
Ik denk dat de CD-75 analoog aangesloten misschien nog wel beter klinkt dan digitaal.
Stroom heb ik geen verstand van, dat weet je toch.  :-P
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

#5
Citaat van: f.luisteraar op mei 04, 2011, 12:40:31
Je krijgt wel extra jitter door de verbinding.
Ik denk dat de CD-75 analoog aangesloten misschien nog wel beter klinkt dan digitaal.
Stroom heb ik geen verstand van, dat weet je toch.  :-P

extra jitter ? gaarne uitleg je gebruikt maar 1 klok dus ook maar 1x maar niet hoorbare jitter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Weet je niet dat er zoiets als Google bestaat?  :wink: :schater:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op mei 04, 2011, 12:46:37
Weet je niet dat er zoiets als Google bestaat?  :schater:

ik voelde hem aankomen

1+


notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

staan 10 pagina's open over jitter


dus kom maar








ps:heb er geen kaas van gegeten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

even ter info  :angel:


jitter een ruisbijdrage geeft van  tJ * 2 * pi * F  * 1 Volt, waarin tJ de jitter in de tijd is en F de frequentie van het audio signaal. Om de waarde in dB te krijgen moet je 20 maal de logarithme nemen.




dus logisch zou Johan zeggen





makkelijk dat plakken en knippen  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

hagra

Bedankt voor jullie reacties. Overigens hen ik een Samsung LED tv en die wil ik digitaal gaan aansluiten via de toslink. Kan dit en zo ja dan moet de dac dus gerepareerd. Overigens is er een verschil tussen de tda1541 uit de Marantz cd 75 en de tda1541A uit de versterker?

gr. Harry

Mexicaanse Hond

#11
Volgens mij zit in beide dezelfde DAC, ik dacht de TDA 1541A, geen S1 of S2.

Als je de Samsung via de PM-75 wil laten lopen, dan zul je die inderdaad moeten laten repareren. Dan kun je trouwens alleen PCM converteren.

Dit is een goede site om het op te zoeken:

http://www.dutchaudioclassics.nl/
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

hagra

Dank, maar als ik naar de the complete dac-list kijk, dan is er verschil tussen b.v. de cd 75 en de cd 75 mk2 in het gebruik van de dac. De 1541 en 1541A wordt specifiek genoemd, dus is er ergens verschil, dit hoeft niet per se geluidsmatig te zijn maar er is verschil. Zie ook cd56 en cd60.
Gr. Harryr

JohnWx

ja klopt maar of we het horen ?


een goede DAC is meer als alleen maar de chip, er zijn geen slechte da converters wel het ontwerp van de gehele converter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

#14
De Philips TDA 1541 is inderdaad gevoelig voor de gebruikte elektronica eromheen. Dat is belangrijker dan welke uitvoering je hebt.
De verschillen bij de chip zitten 'm in de specificatietolerantie. De beste en duurste zijn de S1 en S2 uitvoeringen oftewel single crown en double crown.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541 corner/TDA1541.html
Goed stel oren, goed stel luidsprekers