Verschil tussen geluid van HD uitzending en digitale uitzending ??!

Gestart door Dominee, december 02, 2010, 14:41:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dominee

Hallo,

Ik ben Dennis, ik zit hier net op het forum.

Ik ben de eigenaar van een model 1030 versterker + model 104 tuner.

En sinds een paar dagen ook van een NR 1501 AV Receiver.

Over de laatste, vraag ik me na van alles afgesteld te hebben nog iets af.

Als ik een digitale uitzending bekijk, kan ik het volume regelen met m'n HUMAX iHDR-5050c.
Maar als ik vervolgens naar Ned 1,2 of 3 zap(die in HD uitzenden), kan ik het volume niet meer met de Humax regelen.
Dan moet ik weer het volume regelen via de AV receiver.
Is dit normaal of heb ik ergens een instelling verkeerd staan??

Van de receiver naar de tv loopt een hdmi kabel, en de Humax zit met een hdmi kabel in de dss hdmi ingang op de NR 1501.


Heb het halve internet afgezocht en het niet kunnen vinden, hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Dennis

Vlearmoes

Hoi Dennis welkom hier  pompom

Ik heb een vergelijkbare setup

en ben rechtstreeks met de hdmi van humax naar tv gegaan
voor het geluid van de humax een optisch kabeltje naar de reciever

het voordeel hiervan is dat je rechtstreeks beeld hebt met uitstekende kwaliteit
voor het geluid kun je dan kiezen   een mooie film via versterker   en iets gewoons gewoon van de tv
ook de kinderen hoeven dan niet via de versterker te luisteren naar die akelige sponsbob  :-D

natuurlijk in beide apparaten aangeven wat de bedoeling is


Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Hoi dennis

Wat je aangeeft heb ik ook je kunt met de humax de DD uitzendingen niet regelen kwa volume
Andere uitzedingen die dit niet hebben kan het wel
Leer er mee leven zijn volgens mijn geen updates voor
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MauriceV

Hier ook een Panasonic lcd tv en humax 5000 deze laatste heb ik ook via hdmi rechtstreeks op de tv aangesloten. Als ik tv kijk en ook  wil luisteren via de sr 7200, heb ik deze optisch aangesloten, hdmi zit er niet op. nopompom

Dominee

Bedankt voor de reactie's, ik denk dat ik er maar mee leer leven.
Ben wel blij dat ik weet dat het geen instelling is, scheelt me zoeken!

Ik zit tussen programma's door en ook vaak gewoon, naar muziek zenders te kijken.
Vind het dan wel makkelijk als de versterker al mee doet, en ik alleen nog het volume hoef te regelen.
i.p.v. Als ik een goed nummer hoor, de versterker aan te zetten en de juiste ingang te kiezen.

Heb wel een optische kabel gekocht tegelijk met m'n receiver, voor tussen de humax en de receiver.
Maar denk dat ik die of voorlopig in de verpakking laat zitten, of gewoon terug breng!

fred3543

Humax rechtreeks op de Tv geeft hier het beste resultaat - optisch naar de Sr6004 voor DD geluid.
volume regelen met de humax is niet echt handig - tenzij je de Ab van de 5050 voor alles gebruikt?
sr 6004 - bd 5004 - humaxhd5050c - panasonic Tx P42v20e - MA Silver RX6 - Klipsch surround+sub

Dominee

Gebruik de Humax afstandsbediening wel voor alles, en vindt het wel handig.

Ik kijk wel even of ik er zo mee kan leven, en anders kan ik altijd nog de optische kabel er tussen doen.
En de Humax weer aan de tv hangen!

Neem aan dat als ik dat zo aansluit, ik ook de Humax(maar dan alleen voor geluid) kan selecteren op de NR1501 doormiddel van de DSS knop.
Maar dan in plaats van hdmi in het menu te selecteren, optisch moet instellen??!

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

Je zou ook de hd zenders zo in kunnen stellen dat deze geen ander geluidsspoor weergeven dan een regulier kanaal.
Probleem opgelost lijkt me...
Ander bijkomend, klein, probleem is dat discovery-hd geen echt 5.1 geluid meer geeft via de receiver...

Perfect_audio

Citaat van: marvin op december 03, 2010, 15:51:42
Je zou ook de hd zenders zo in kunnen stellen dat deze geen ander geluidsspoor weergeven dan een regulier kanaal.
Probleem opgelost lijkt me...
Ander bijkomend, klein, probleem is dat discovery-hd geen echt 5.1 geluid meer geeft via de receiver...

Ja, het juiste geluidsspoor kiezen is belangrijk, echter...
De NL HD zenders hebben alléén een DD signaal en dat kan door de satontvanger niet in volume gewijzigd worden. Andere zenders bieden ook nog een PCM signaal, soms in meerdere talen en dat kan weer wel gewijzigd worden.
Overigens kan het DD signaal van alles zijn, stereo of 5.1 of een fout gecodeerd signaal zoals ik af en toe bemerk.
Ik heb het nu zo gedaan: indien mogelijk DD kiezen en de zenders met PCM of analoog de volume van satontvanger op 100% zetten. Het volume van de TV staat op 0%. Je regelt dan alle geluidsniveaus via de versterker.  Het verschil in volumesterkte tussen de diverse kanalen (signalen) is dan ook redelijk overeenkomstig.
En zonder versterker kun je dan nog altijd het volume van de TV aanzetten.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

Ook met ned 1 2 3 hd kan ik kiezen tussen dd5.1 (wat gewoon stereo is) en dd2.0.
Ik kijk via Ziggo.

Dominee

Even een update:

Ik heb inmiddels op de Humax de instelling Audio-prioriteit aangepast van Dolby naar PCM.

En nu kan ik op alle kanalen, dus ook de HD kanalen het volume regelen met de Humax afstandsbediening.

M'n NR 1501 staat op volume 50.

Ben eigenlijk alleen nog op zoek naar een lijst met code's waar je de afstandsbediening kan programmeren, zodat je de tv en humax ook met de Marantz afstandsbediening kan bedienen!
Of kan je dat alleen op de ingewikkelde manier die in de handleiding staat, waarbij je de code moet achterhalen door middel van het knipperen van de ledjes??


Allemaal bedankt voor het mee denken!!

Zo ik ga weer even  HB