Dipool nog van deze tijd?

Gestart door Martin, september 10, 2010, 16:26:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin

Hoi,

Ik zit een beetje te dagdromen om m'n hele speakerset weg te doen van mijn HT en nieuwe te kopen.

Voor een 7.2 opstelling ( die ik nu ook heb ) zou het kunnen met de huidige geluidsformaten nog handig zijn om voor de zij-kant en achter-kant in totaal 4 dipool speakers te plaatsen en voor gewoon 2 vloerstaanders en een centerspeaker. De subwoofers die ik nu heb hou ik gewoon.

Ik weet niet precies wat dipool speakers precies met het geluid doet?

Ik gebruik nu 4 vloerstaanders maar aan de achterzijde is het eigenlijk net te krap.

groet Martin.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

johanegg

hey

volgens mij is dipool nog wel van deze tijd maar, met de ervaring die ik heb, niet optimaal bij 7.2 opstellingen. Aangezien dipool speakers meer op reflectie van geluid gaan werken wordt het volgens mij snel een zeer onzuivere bedoening. Vergelijk het met een kerk zonder mensen en met mensen. De enige speakers die nog dipool kunnen zijn, in dergelijke opstelling, zijn de rearspeakers.
Voor de front en center zou ik toch wel gaan naar een kwalitatief klassieke speaker die een mooi en zuiver bereik heeft.

Gr

Johan

Martin

Hoi Johan, bedankt voor je reactie.

Dus jij zegt als ik alleen in de rear dipool zou gebruiken en de zijspeakers en frontspeakers gewone speakers zou het wel kunnen.

In feite kan dit ook, ik heb achter mij net te weinig ruimte om goede vloerstaanders te kunnen plaatsen.

Ik dacht dat dipool in het begin van de dolby prologic tijdperk bedoelt was.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

johanegg

Martin

Als je ziet dat zowel Bose als Yamaha de laatste tijd gokken op de dipooltechniek met hun surroundprojectoren, die enkel aan het scherm worden geplaatst, dan denk ik dat we de komende jaren nog veel van dipoolspeakers gaan horen.

Kunnen gaat altijd, optimaal weet ik niet. Ik denk dat je eerst moet kijken waar je naartoe wil met de frontspeakers en de rest daar dan op afstemmen. Trouwens goede speakeres moeten niet altijd groot of diep te zijn.

Gr

Johan

Marvin