SR7500 en SA7001 Aarden?

Gestart door cz79, september 05, 2010, 09:41:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cz79

Beste Forumleden,

ik ben nieuw op dit forum, sinds ik alle andere merken vaarwel heb gezegd en volledig ben overgestapt naar Marantz pompom
Ik ben in bezit van een SA7001 in combinatie met een SR7500 Receiver, en ik ben de laatste dagen druk bezig geweest een en ander aan te sluiten en goed af te stellen, dat is allemaal best aardig gelukt maar ik heb nu een vraag voor wat betreft het aarden van de Receiver en CD-speler: mag dit/kan dit?
Ik heb ergens in dit forum iets gelezen over een klasse II apparaat welke dus niet geaard mogen worden, gaat dit nu ook op voor deze twee apparaten?

Ook ben ik heel benieuwd of er mensen hier zijn die nog tips hebben voor het afstellen van de receiver, ik volg wel redelijk de handleiding maar er is niet gezegd dat daar alles in staat, dus tips and tricks zijn van harte welkom.

Vlearmoes

Het makkelijkst om te aarden is via de antenne

je kunt de metalen doos voorzien van een kabeltje naar de aarde van de stekkerdoos ernaast (als die is voorzien)   anders dan het aarde draadje naar je cv radiator

Alle componenten zijn verbonden met elkaar (ook de min) en de antenne (ook voorzien van min) geeft dan een mooie gelegen heid
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

cz79

Enkele andere topics gingen ook hierover, maar daar werd dus gesproken over ene klasse II apparaat welke dus noot geaard mogen worden aangezien een en ander van binnen al geïsoleerd/geaard is, als het beter is om te doen dan doe ik het, als het beter is om het in dit geval te laten dan doe ik het niet.

Je zou denken dat als het nodig was dat Marantz dan wel een geaarde 230v aansluiting had gemaakt toch?

Stadium III

Hier geen aarde bij de stopcontackten
Dus speel ongeaard en nergens geen last van
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Mexicaanse Hond

Jij dreunt alle storing er gewoon uit, natuurlijk.  :-D

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79

Ik heb allebei geaard via de aarde in mijn stopcontact en als ik het volume opendraaide ontstond er een duidelijk aanwezige ruis, dus aarde weer losgehaald en toen was de ruis weg.
In dit geval ga ik dus mijn SA7001 en SR7500 niet meer aarden.... nonono

Wel leuke test en toch weer iets wijzer geworden.

viceadmiraal61

dat aarden van geluids app heeft wel degelijk zin ..je begeleid alle hf.en andere rotzooi via de aarde weg
app zonder aarden geven bij aanraken een soort van tinteling in je vingers......
dus een draadje achter op de versterker schroefje los ...draad en weer vast..dan een stekker met randaarde
alleen de rand aarde verbinden en klaar is ..........
zie you tube  sts digital een hele video over dat onderwerp.. succes

Barrett

Hallo

Is het niet zo dat een dubbel geisoleerd apparaat niet geaard mag worden. Een accuphase heeft bv wel een geaarde aansluiting......maar dat heeft volgens mij met de engelse wetgeving te maken. Een SA7S1 heeft waarschijnlijk al een behoorlijk filter aan boord waarmee je al minder....of geen last hebt van een vervormde spanning.
Heb al gehoord dat als je een aparte audio groep hebt, al geen last meer hebt van vervuiling. Maar zonder netfilter helpt ook een aparte groep niet.

Misschien haal je juist de vervuiling via de aarde binnen :?

groeten
Mart

cz79

Dat is dus het grappige, de apparaten zijn dus beiden dubbel geisoleerd en als ik ze dan toch nog extern aard (ik heb je video bekeken, fritz!) via het stroomnet (dus aardedraden op een geaarde stekker onteren en in het stekkerblok) dan ontstaat er dus een goed hoorbare ruis wanneer ik het volume van de versterker opendraai.

Lijkt me in dit geval dus beter om niet extern te aarden (wat in principe ook niet nodig zou moeten zijn omdat de apparaten dus dubbel geisoleerd zijn).

Ik heb geen aparte audiogroep maar als de externe aarde van de apparatuur af is hoor ik helemaal niets, qua ruis dan  :schater:, het is wel een groep die amper gebruikt wordt, allicht dat dat ook scheelt.

renes59

#10
Natuurlijk hoor je geen extra ruis, als dat zo is gooi de apparaten maar in de vuilnisemmer.
Aarde is alleen voor de veiligheid.
Ik heb mijn set gewoon op die groep waar de keuken ook op zit. Dan hoor je af en toe een tik als de koelkast aanslaat. Daar wordt het geluid echt niet anders van, het beeld wordt niet minder diep, het zwart tussen de instrumenten wordt er niet grijs van en zo opeens is er geen scherp randje in het hoog.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

cz79

Wat ik eerder al zei, als ik de apparaten dus extra aard is er een toon hoorbaar (brom) wanneer ik het volume harder zet, wanneer ik die 'extra' aarde weghaal en gewoon de apparaten gebruikt zoals bedoeld is (zonder externe aarde want de apparaten zijn dubbel geisoleerd) dan hoor ik niets en is het heerlijk stil zonder bromtonen.
Ik denk dus niet dat het nodig is om de apparatuur in de vuilnisbak te gooien, lijkt me ook zonde want het werkt allemaal prima. :schater:

cz79

De laatste keer heb ik zowel de SACD speler als de HT AMP geaard, ik ga het nogmaals proberen met alleen een aarde aand de SACD speler mocht dit u wel slagen (lees: verschil in klank...) dan mak ik de kast open en maak er intern gewoon een aarde bij welke dan via de stekker en het stopcontact geaard wordt.

Bedankt voor de tip fritz!

dmeerpa

Citaat van: cz79 op september 29, 2010, 08:36:05
Wat ik eerder al zei, als ik de apparaten dus extra aard is er een toon hoorbaar (brom) wanneer ik het volume harder zet, wanneer ik die 'extra' aarde weghaal en gewoon de apparaten gebruikt zoals bedoeld is (zonder externe aarde want de apparaten zijn dubbel geisoleerd) dan hoor ik niets en is het heerlijk stil zonder bromtonen.
Ik denk dus niet dat het nodig is om de apparatuur in de vuilnisbak te gooien, lijkt me ook zonde want het werkt allemaal prima. :schater:

Misschien is je aarding niet in orde, en heb je een kleine lekstroom ? Heb je een differentieel schakelaar om je stroomkring steken ?
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

cz79

nee dat heb ik zeker niet, misschien creëer ik door de externe aarde zowel naar de versterker als de SACD een soort van aardlus en hoor ik zodoende die bromtoon.

De aarde naar dat stopcontact heb ik een tijdje geleden zel ferbij gelegd en is zeer zeker in orde.