nukkige luidsprekeraansluiting op mijn PM8000

Gestart door Sirius, juli 20, 2010, 19:05:36

Vorige topic - Volgende topic

Sirius

Beste

Graag uw wijze raad bij volgend probleem:

Sinds de laatste grote kuis van mijn hifi-installatie-kast (stof=de vijand voor mij (heb allergie) en mijn marantz) zijn er onderbrekingen en elektrische storingen op het rechterkanaal.

Bij het begeleiden van de kabels, kwestie van deze netjes op hun plaats te krijgen, tijdens het terugplaatsen van de versterker in de kast begonnen elektrische storingen zich voor te doen op het rechterkanaal. Ik kon de oorzaak van de storing traceren naar één van de luidsprekeraansluitingen op de versterker. Toen ik aan die luidsprekeraansluiting trok was er merkbaar meer storing dan de reeds lichte continue storing. Bij de andere aansluitingsposten was dit niet het geval. Daarna gaf ik serieuze tik op die aansluitingspost waarna de beveiliging van de versterker in werking trad en de boel uitschakelde en vervolgens opnieuw opstartte. Wellicht was dat iets teveel van het "goede".

Mijn vermoeden is dat de luidsprekerkabel (ik werk niet met spades noch banaanstekkers) contact maakt met het achterpaneel (de versterker is niet geaard). Normaalgezien kan dit niet aangezien de kabel mooi geïsoleerd zit in de aansluitingspost op de versterker. Mijn vermoeden is echter dat die aansluitingspost beschadigd is vanbinnen door het vorige keer wellicht te hard aan te spannen. De aansluitingsposten op mijn versterker zijn redelijk stug. Mogelijks is er hierdoor iets gebroken vanbinnen waardoor er contact met het achterpaneel gemaakt wordt en de kring van gelijkstroom over de luidsprekerkabels onderbroken wordt. Dit kijk ik morgen hoe dan ook na.

Mijn vraag is echter, mocht dit inderdaad het geval zijn: Kunnen de aansluitingsposten makkelijk vervangen worden? Kan ik ergens reserve aansluitingsposten verkrijgen? Kan mijn marantz-dealer me dit bezorgen? Waar moet ik op letten mocht ik dit DIY-project kunnen ondernemen?

Het lijkt een banaal probleem maar het lijkt me toch redelijk essentieel dit opgelost te krijgen. Een continue storing is immers geen mooi geluid!

Had iemand anders dit reeds voor met hetzelfde of ander marantz-toestel?

Alvast bedankt medefan.

Sirius

Die zal binnen moeten voor reparatie.

Wellicht is er een van de verbindingen naar luidspreker aansluitingen bijna door. Kon ik niet zien. Laat ik over aan de technische onderlegde personen.

Hopelijk kunnen ze dit oplossen en valt de rekening mee.