Marantz 4400 topmodel (Scope)

Gestart door HAL9000, maart 16, 2007, 16:28:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

ik ben weer eens bezig geweest  :-P :-P. wanneer ben ik niet bezig :P
maar okee. ik heb 4400 topmodel van de quadro's van heel de wereld  8-) 8-) 8-)
daar ben ik zeer trots op.
aangezien de mijne een blauwe scope heeft ipv een groene.
(groene is 1974 tot 1975) blauwe (1975 1977) jonger dus.

ik heb ergens een advertentie waar staat dat dit echt d? receiver is van de tijd. (ga dadelijk even zoeken tussen de duizende plaatjes van marantz app)

het is een receiver van 30.1 kilo  :-o :-o.
met een vermogen van 2x125Watt of 4x50Watt. volgens marantz !!!
maar dan hang je hem aan de dummeyload (zijn wat weerstanden paralel en een Voltmeter:P:P)
dan meet je de effectieve spanning. (stabiel) tot aan de vehoogde destoratie.! (zie je op de scope)
voer je het in een formule. en dan krijg de de echte RMS wattage!.
hier kwam bij s.b marantz 65Volt eruit. dat is omgerekend 265Watt per stereo kanaal  :-( :-( :-( :roll:
volgens een andere man op het Amerikaanse forum audiokarma.org die de test had uitgevoerd kwam er 200Watt uit. en maar liefst 4x90watt op de quadro schakeling.
ik krijg binnekort het sansui topmodel de QRX8001. die KOMT niet eens in de BUURT van die vermogens..
ik heb ook het JVC topmodel gehad die gaf hoogstens 2x90watt rms op stereo. en zielig 4x35watt op quadro.



hier is de bovenkant. als je goed kijk zie je dat (beetje rechts in beeld) de voeding al onderhanden is geweest. ik heb het scope circuit ook vervangen. die MOSFets waren stuk (wanneer zijn Mosfets niet stuk??)...als ze het doen :P
je kan zien dat alles overdenkt is. kapje op kapje op kapje. heel veel afwerking zit in dit model



hier zie je het stereo linker kanaal ( of quadro front L en rear L)
je merkt op de er to1 pre-drivers in zitten.
en (To3) modellen eindtrappen. Ik heb gemerk dat als je deze combinatie hebt in een eindversterker. meestel een hele stabiele en tegerlijk een heel goed klinkende versterker hebt!.
de 1060 is helemaal To1 en To3 opgebouwd. zitten geen to220 torren in.!!
(To 220 zijn die zwarte grotere torren) bij de 4400 zijn er twee blauwe te zien op dat print en twee zwarten om-en-om.(drivers) die ronde To1 zijn de pre- drivers



dit zijn de eindtrappen To3 modellen van het type C1115 en de A746. van marantzsu!
Ik heb altijd een hekel als blijkt dat er een eindtrap defect is.
want het zijn eindtrappen van marantz ZELF! ik moet er dan een stel in zetten van Motorola en of onsemi.
marantz gebruikte vroeger. motorola toshiba en (hitachi in de oudere modellen).



hier zie je dat ik de elko's in de eindversterker printen heb vervangen.
ik heb nieuwe philips genomen en jamicon voor de kleintjes.
ik vind de 4400 fijn om te servicen. zoals je ziet zijn de eindversterkers steekprinten.



hier zie je hoe het erin hoort. het valt op hoe groot de eindversterkers eigenlijk zijn. als je de onderdelen teld.
een marantz 140 eindversterker kan hier niet aan tippen! klankmatig ook niet.
als je een versterker neemt van ook zeg 2x220Watt per kanaal.
een marantz 300Dc sm7 of 510M 500.
zal de 4400 in het midden staan.

300Dc-->sm7-->4400-->510M-->500
technisch zal de 510 winnen van allemaal schat ik. alhoewel de 500 ook niet mis is.



de onderkant.
Voller kan niet :P. veel kwantiteit heeft de receiver wel. kwaliteit ook dat blijkt uit zijn leeftijd, en de klank die eruit komt!



gereviseerd  hello

ik heb voor de lol eens het tantaal aan ??n stereo kanaal weg gehaald en elkos ervoor terug geplaats.
de andere kant zitten gewoon nog de tantaaltjes.
GEEN verschil in klank.
beide stereo kanalen klinken even warm. en vol. en hoog en het midden is bij elk hetzelfde.
Tantaal is een super elko. met alleen een groot nadeel. het kan niet tegen opdonders. en een keertje de spanning van de verkeerde kant kan ook niet. dan word het namelijk een stinkende hoop, met heel veel weerstand :P:P
maar de taak als elko zijnde is de spanning afvlakken. ik heb ook metingen verricht voor mijn studie.
hoe sneller een elko afvlakt en en de mate hoe de elko afvlakt
bepaalde de echte kwaliteit ervan.
tantaal vlak het snelst af (in de grote waarders) een condensator is nog sneller. maar dan zijn relatief kleine waarders tot 1 of 2uF 



en hier is ie dan.
spelend en wel (overgens de scope staat op stereo en het signaal is nogaal hard, dus wolk groot)
de output staat op de helft ietsjes verder. de buis is nog lekker fel. de voeding geeft nog prima spanning.  clown1 :wav:

er staat overgens een 4400 op Marktplaats bij de receiver sectie. meneer wilt er 699,- voor hebben geloof ik. Ik heb hem gevraagt waar, en hoelang hij dat exemplaar in zijn bezit had.
hij heeft de 4400 op ebay.de gekocht voor een schattige prijs van 950,- euro..... :-o :-o :-o :-D
frusty

ik heb overgens nu 6 marantz 4400 op mijn naam staan.
ik ben in onderhandeling met iemand die heeft een 4300 staan



klankmatig is deze receiver geweldig. deze klinkt beter dan het voor eind set 3300 250. de 250 is de oorzaak.
klinkt kaal. mijn broer heeft ook een 250 (orgineel ) en die vind het ook niet warm klinken.
de eigenaar van retro audio. heeft er ook een staan (wil er overgens 700+ voor hebben indien verkoop) en die vond hem ook niet vol en warm..
Ik heb muziek nummers waar ze veel synthesizer in gebruiken. en alleen bij dit model voel je de 20Hz uit je woofers komen (ik speel op b&w dm6). ik houd ervan als muziek met softere klappen speelt.
inplaats van disco geknal.. ik moet zeggen de DM6 spelen bijna overall heel strak en helder af.
maar de 4400 klinkt toch net even iets beter.

de 2270 klinkt kaal (met nieuwe MKP filters in de pre ) oude of nieuwe het heeft geen effect gehad!

byebye




Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

erwin

weer een mooi revisieverhaal,knap hoor hoe je dit allemaal kunt onderhouden.
wou dat ik een beetje meer kennis hier in had ,lijkt me een kei leuke hobby.
die 4400 wil ik wel eens beluisteren als die zo goed is.

erwin
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

erwin

daar hou ik je terzijnertijd aan,komt goed.
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Erg mooi dingetje om te zien. Ben er eigenlijk al wel over uit, voor de slaapkamer wil ik ook een oldie!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude