MARANTZ 1060 op een Ouad 303 en ook nog de marantzPM200

Gestart door hasselblad, maart 28, 2010, 20:43:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hasselblad

Beste allemaal,

Op mijn zestiende in 1978  hoorde ik voor het eerst de Marantz 1060 op een goed stel boxen waarvan ik alleen nog weet dat de basspeakers wit waren.
Het geluid was ongelofelijk warm en diep vergeleken met de Philips bruine 18 watt versterker (met die zilveren  druktoetsen type 589) en de toen hippe  bijbehorende consumenten boxjes van mijn ouders
U begrijpt ik stond paf.
Na enig bewerken wist ik mijn vader te bewegen tot een de aanschaf van een een Marantz.
Het werd de SR4010 in 1979.
Ik zelf heb tot jaren terug nog veel plezier gehad van de Marantz 1530 en de oude sr4010.
Thans ben ik in het bezit van een  Quad 33 voorversterker en Quad 303 eindversterker + FM3 radio uit 1973.Gereviseerd door Armand van Ommeren te  Bavel. Mijn luidsprekers zijn de rechthoekige Magnasphere Lambda 5 zuilen van het Duitse Magnat uit 1989. Met die bollen waarin dubbele tweeters zitten. Deze zijn ook geheel gereviseerd en ik heb er zelfs reserve all-ribon speakers voor.
Het geheel geeft een indrukwekkend schoon geluid.

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een werkende Marantz 1060, uit maart 1976, 34 jaar oud.
Er was veel corrosie, aan de bovenkant onder kap, de trafo is geroest etc.
Dus waarschijnlijk heeft ze ooit in een vochtige schuurtje gestaan ofzo.
Enfin, nu weer glimmend en prut vrij.
Ik wil haar in de revisie doen alle nodige  Elco's laten  vervangen. Bias afgestellen. Dan als nieuw met een veel helderder geluid,hoop ik.
Zo wordt het weer een goede versterker welke ik als voorversterker ga gebruiken Quad 303 eindversterker.
Ik heb veel gelezen op het net over de ervaringen met de 1060 die tot mijn grote verbazing nog steeds erg geliefd is bij de kenners.
Ik zou er graag een houten huisje om hebben, heeft iemand die?
En zijn er mensen met ervaring met de 1060 als louter voorversterker?
En geeft die een ander geluid dan de bijvoorbeeld de neutrale Quad 303?

Verdere heb ik voor mijn 14-jarige zoon een Marantz PM200 gekocht.
Hij heeft het vynyl ondekt.Tezamen met twee Wharfdale DiamonIII boxjes van de kringloop voor dertig euro klinkt de Ipod en de Philips 312 electronic dc draaitafel meer dan goed.

update mei 2010

De marantz 1060 kwam door een totale revisie van audioklas de wit in Rozenburg Rotterdam als nieuw terug. Elco revisie,bias correctie en alles kraakt vrij  en schoon.
Dit is een heel goede versterker.En werkelijk dat zachte,gelige jaren zeventig geluid.Het middle filter is een pracht en goed filter. Geluid is "diep"  maar de ingebouwde versterker  overstuurt bij vol open, op mijn veel bezongen Quad303 ( mijn referentie)  komt er een pracht van een geluid uit. U weet dit is ook een pre-amp. Schitterend helder hoog en diepe bassen.

Dus derde generatie aan de Marantz

Groeten

H.

Jeroen

Citaat van: hasselblad op maart 28, 2010, 20:43:01
Ik zou er graag een houten huisje om hebben, heeft iemand die?
En zijn er mensen met ervaring met de 1060 als louter voorversterker?
En geeft die een ander geluid dan de bijvoorbeeld de neutrale Quad 303?



Mischien dit review eens lezen, lijkt wel veel op wat je eigenlijk al van plan bent.
http://av.hifi.nl/column.php?id=1

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

2285B

Heb hier nog een schema van een pm 200 liggen .Heb ik ook in je pakketje gedaan
Martin uit Denekamp

Nicowico

Nou, zó oud is die Marantz nou ook weer niet dat hij last heeft van erosie. Zal wel corrosie zijn. :yes:
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.