SC-80 te warm?

Gestart door Lennart, april 01, 2010, 12:08:16

Vorige topic - Volgende topic

Lennart

Hallo ,

Ik ben sinds kort in het bezit van een SC- en SM-80. Wat me opvalt is de de voorversterker erg warm wordt.
Ik verwacht eigenlijk dat een eindversterker warm zou worden. Hij staat niet in een kast, maar er staat wel een cd-speler boven op.

Is dit nou normaal dat hij naar verloop van tijd toch behoorlijk warm wordt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet

Marvin

waarschijnlijk wel, mits het ding extreem heet wordt zal dit gewoon de bedrijfstemperatuur zijn.

HAL9000

Lennart, dat is het probleem van die dingen.
De eindtrappen erin Dus de voorversterker zelf en de phono stage. Staan in klasse A geschakeld.
Die transistortjes hoorden eigenlijk meer koeling te krijgen. Dit is letterlijk een rekenfout door marantz japan geweest.  Er is namelijk een formule waarmee je de energie berekend die omgezet word in warmte. Hieruit krijg je ook hoe groot de koeling moet zijn om een 100% goed gedimensioneerde schakeling te creëren. Dit is niet gedaan.

Gaat ± 5 jaar mee. Daarna scheuren de transistoren kapot, niet te vergeten de verbrande bindingen en defecte elko's door de hitte.

Ik heb deze al 2 keer onder me handen gehad. Ik plaats zo goed mogelijk koelhuizen op de transistoren. Maar het allemaal maar krapjes..
De Sm80 heb ik niks slechts over te zeggen!  prima apparaat en verschrikkelijk veel vermogen ook.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lennart

Hallo Hal9000,

Dat is niet echt goed nieuws.
Volgens de vorige eigenaar is de voorversterker 2 jaar geleden gereviseerd, elco's en caps? vervangen.
Nou zegt mij dit allemaal niet zoveel, ben niet echt een elektro-man.

Maar na 3 jaar zou dit dus weer opnieuw moeten? Kan ik ook iets aanpassen om de koeling te verbeteren?

Groet,

Lennart

HAL9000

Lennart,

Ik plaats even twee foto's
Dit is hoe het door marantz is gemakt, de bruine cilinder vormige dingen zijn elko's en zijn absoluut defect.

Ik heb nieuwe transistoren geplaatst en elko's

Ik had destijds de koelhuisjes besteld, deze zitten er nog niet op.

als je dat zelf wilt doen kan dat.. echter moet je goed oppassen dat je niet de transistor krom trekt (print scheurt)

4 X U vormige huisjes die je bij kan knippen met een tang, 4x schroefjes+moertjes en wat koelpasta.

Dat kan je ook bij de phono stage doen.

Jon

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lennart

Ik zal dit weekend eens een kijkje nemen aan de binnenkant, zal hier wel een foto posten.

Groet,

Lennart