Marantz Receiver bedienen via je PC toetsenbord

Gestart door dexter, april 10, 2008, 00:22:11

Vorige topic - Volgende topic

dexter

Aangezien mijn SR5600 op een onhandige plek staat en ik veel achter m'n PC zit, heb ik een tooltje geschreven waarmee ik de basisfuncties (volume, power, mute etc) direct vanaf m'n PC kan bedienen. De status van de receiver wordt netjes weergegeven als OSD op je PC beeldscherm.

Aangezien ik aanneem dat mogelijk wel meer mensen hierin geinteresseerd zijn, heb ik het tooltje op m'n website gezet voor andere Marantz gebruikers:
http://daniel.vvtp.tudelft.nl/marantzcontrol/

Heb je er wat aan? Of juist niet? Laat het me weten! Dan kan ik het tooltje in de toekomst uitbreiden...

dmeerpa

Leuk,

Ik had ook al zoiets in gedachten, maar wou een stap verder gaan. Ik heb nog een oude laptop met een defect LCD scherm, ik wou er een klein touch screen op aansluiten, en deze gebruiken voor de bediening van de receiver.

Ik vermoed zelfs dat je ook CD, DVD indien van marantz op deze manier kan sturen, je met enkel zorgen dat de oranje RCA interlink tussen je components is verbonden.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Toolke werkt niet, foutmelding bij het opstarten.

"The application has failed to start because MFC71D.dll was not found. Re-Installing the application may fix it"
Mfc71d.dll is een debug version van de mfc71.dll. Ik vermoed dat je een release versie zal moeten aanbieden.
Deze zal geen debug library nodig hebben. En deze staat reeds standaard op de PC.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dexter

Hmmm, was vergeten dat ik 'm idd gecompileerd had als debug versie.... zal 'm binnenkort wel een keertje opnieuw door de compiler heen halen :s

Voorlopig iig een nieuw zipje met de benodigde .dll's.

dexter

Citaat van: dmeerpa op april 10, 2008, 06:48:13
Ik vermoed zelfs dat je ook CD, DVD indien van marantz op deze manier kan sturen, je met enkel zorgen dat de oranje RCA interlink tussen je components is verbonden.

Hmmmm, daarover heb ik niks gelezen in de commandoset van m'n receiver. Ik zou dan nl iets van RC5 commando's moeten kunnen versturen.... maar helaas.

dmeerpa

Citaat van: dexter op april 11, 2008, 01:11:07
Hmmmm, daarover heb ik niks gelezen in de commandoset van m'n receiver. Ik zou dan nl iets van RC5 commando's moeten kunnen versturen.... maar helaas.

Ik ben inderdaad niet helemaal juist geweest.
De nieuwste DVD spelers hebben ook een RS232 poor, en deze kan je dus ook op die manier aansturen.

Ga naar us.marantz.com
Dan kies je een DVD speler, bijvoorbeeld de DV7001, dan kies je downloads, daar staat de DV7001 RS232c Control Codes.

Voor een CD speler vind ik die idd niet terug.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

Maurice

Ik maak deze even sticky, lijkt mij een leuke tool voor iedereen die een HT set heeft!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Echt knap gedaan hoor.  notworthy Ik begin als het ware weer de kriebels te krijgen om ook weer te programmeren, maar ik heb nog leren programmeren in het DOS tijdperk, en ben dus niet vertrouwd met het schrijven van toolkes onder windows.

ALs je me toelaat heb ik misschien wel nog wat ideetjes voor je toolke.
Zou het niet mogelijk zijn om gebruik te maken van verschillende .cfg files, bijvoorbeeld voor elk type receiver een andere .cfg, op deze manier zou je het toolke kunnen gebruiken voor alle type receivers. Mijn receiver heeft bijvoorbeeld ook nog THX, Source Direct. Ofwel een cfg file met daarin de surround modes, en hun mee te sturen code, op die manier kan eenvoudig met noodpad modes toegevoegd of verwijderd worden. En dan een cfg file voor de input selectie. Nu toon je de standaard inputs zoals op de remote vermeld staan. Nu als je je PC hebt aangesloten op de Aux1, een PS3 op de DSS en een digitale kabel decoder op de VCR, is het misschien wel leuker als we die benamingen in een config bestandje zelf kunnen wijzigen.

Ik kijk reeds uit naar je volgende versie van uw tool. hello
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dexter

Thanx!

Het is zeker een goed idee om meerdere receivers te ondersteunen via .cfg bestanden. Dat moet idd niet al te moeilijk zijn. Ik zal hier binnenkort een keer over nadenken hoe dit het best aan te pakken is. De huidige structuur leent zich hier erg slecht voor, dus ik zal eea wat verder moeten abstraheren.

Lijstje van toekomstige opties:
- Vrije instellingen voor veel meer receivers dmv .cfg bestand
- Vrije configuratie marantz commando's <=> toetsenbord / popup menu
- Bediening tuner incl OSD
- Vrij te definieren toetscombinaties voor aanroepen van bepaalde marantz commando's

dexter

Zijn er al mensen op dit forum die dit stukje software uit hebben geprobeerd? Ben benieuwd naar ervaringen, wensen etc...

Canule

Toch maar eens een paar db9 connectors van elektronia-onderdelen.nl bij gehaald en een restant van ~15m CAT6 van me werk (met cat5 is 44 meter max las ik op http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-232_specs.html)

Je programma werkt prima (windows7) kan hem alleen niet aanzetten, en terwijl ik dit typ bedenk ik me dat de eco modus aan staat clown1

Ik heb nog een bak vol met PIC microcontrolers en dit soort schermpjes(ook grafisch en touch) waar ik al lang niets meer mee doe.

Is kijken of ik mijn basis script (in basic) nog op kan halen en wat in elkaar kan draaien voor aan de muur(als thermostaat o.d)

Geef wel een update/post wanneer er voortgang in zit.