Marantz versterker SR 5300

Gestart door stern39, november 27, 2009, 13:27:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stern39

Ik ben ongever 10 jaar in het bezit van een Marantz versterker SR5300,sind 3 dagen geleden doet hij niets meer.
We hebben de laatste tijd bij het aan zetten v/d verserker een lichtelijke plof in de speakers gehoord.
als ik heb nu aan zet brand alleen het stanby lampje,maar schakeld niet door
Aangezien ik enig sind werkzaam ben in de electronica heb ik de versterker open gemaakt en wat voedingspanningen gemeten.
De voedings stekker die +/- 35 volt wisselspanning levert en vervolgens gelijk gericht wordt naar mijn eindtrap
heb ik losgekoppeld en vervolgens mijn versterker weer aangezet,en hij schakelde weer in.
Mijn vraag is eigenlijk,naar wat voor voorwaarde kijkt de versterker????
As er geen speakers aangesloten zijn gaat hij dan ook al de beveiliging in?
En als er 1 kanaal defect is schakelt hij dan ook niet in.
Misschien een beetje teveel gevraagd,maar misschien kunt u mijn op de goede weg helpen.


Groetjes Dick Feller

sattie

Idd hij kijkt of er een DC op de eindtrap staat en zodra de processor dat ziet zal hij in protectie gaan.
Je hebt de eindtrap los gekoppeld van de voeding spanning en nu schakelt hij wel dan in ?
Zo ja dan heb je een fout in de eindtrap, dat kan kan losse soldeerverbindingen of een defect in de eindtrap.
Dit kun je op de volgende manier meten.
Sluit alles weer aan, en dan tijdens het inschakelen zal hij effe inschakelen en na 5 sec weer uit gaan als hij protectie meet.
Je kunt dan op de connector van de speaker uitgangen voor de relais meten en daar moet ongeveer 0 v staan, als er eentje is waar een volt of 2 of hoger staat dan zal dat de defecte eindtrap zijn.

stern39

Bedankt alvast voor de reactie,heb nog even gekeken maar als alles aangesloten is en ik wil de versterker inschakelen gaat alleen mijn rode stanby lampje branden en voor de rest gebeurt er niets.
Druk ik vervolgens op een toets v/h bedienings paneel dan licht de display maar tiende van seconde op.
Pas als de voedings connector v/d eintrap af is,dan werken alle funkties weer normaal maar doet de versterker het uiteraart niet.
De gemeten spanning onbelast van ongeveer 37 volt wissel spanning is dan ook verdwenen bij het koppelen v/d stekker. (bij het onbelast meten op de punten waar deze 37 volt op komt te staan lijkt geen sluiting te zitten,dus mischien dan tock een slechte soldering!De 37 volt wisselspanning wordt door 2 gelijkricht bruggen gelijk gericht,dus volgens mij is het dan juist goed dat hij een gelijk spanning zal zien.
Dus die  seconde wordt moeilijk meten omdat hij dat niet eens haalt.

Ik zal u reactie nog even afwachten,Groetjes Dick.