marantz 3250 reparatie.

Gestart door HAL9000, oktober 04, 2008, 16:14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb afgelopen donderdag in Eindhoven een heel marantz set gekocht. bestaande uit de 170Dc 3250 pre en de st600. ook zat er een Marantz Cd73 bij (mint) en een philips Cd 303 (eigenlijk eender marantz 73)
Ik Heb alle documentatie erbij gekregen.(de ST600 is zelden gebruikt!!)

Ik heb het set mogen beluisteren en alles werkte zover prima. op wat licht krakende potmetertjes etc na.
Echter toen ik vanochtend de 3250 voorversterker open maakte trof ik dit aan.

???? wat is dit??? knoeien..

Verbranden 56Ohm weerstanden (beveiligingsweerstanden)
Opisch is het niet iets verschrikkelijks, blijkbaar heeft meneer deze ooit ter reparatie aangeboden en diens reparateur heeft er een beetje een potje van gemaakt. Echter doet de versterker het prima.... (niet te geloven eigenlijk).
Ik ben maar begonnen met reviseren en schoonmaken.

bovenkant heeft veen aanslag van nicotine.

oude componenten, en hier en dar een vreemde transistor geplaatst tijdens reparatie.

voeding was ook een gescheurde weerstand te vinden bij de Negatieve transistor.
De transistor was niet defect, maar ik heb wel alle 9mm varianten verwijderd.


zo'n ''klein'' ''goedkoop'' voorversterkertje geeft toch veel rommel.


alles is gereviseerd met panasonic en nichicon (high current modellen)
Ik heb ook onsemi transistoren gebruikt.



Ik kan me kapot ergeren aan vieze printen....

deze glimmen zo hard, dat je letterlijk jezelf ziet zitten.  :-P

Ik heb ook dat idiote kabeltje weggehaald, en het print netjes doorgetrokken.



Ik heb de voorversterker getest op de scope bij 1KHz ,10kHZ, en 20KHz op volledig signaal; geen rimpel te zien  pompom pompom pompom pompom pompom

De 3250 klinkt aanzienlijk beter, met name veel voller en veel helderder in het hoog. alsof er een sluier is weggehaald van de speakers.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Huub

Ook al is dit topic oud, wellicht dat ik toch wat informatie kan inwinnen.
Al google-end naar marantz 3250 en 170DC kwam ik op dit forum terecht.
Ik ben de trotse bezitter van een set marantz3250/170 echter sinds enige tijd makeert er het een en ander aan.
En voordat ik dze set in handen geef van iemand om te repareren wil ik wel zeker weten dat deze persoon verstand van zaken heeft.

Uit jouw topic begrijp ik dat je er veel verstand van hebt.
Buiten het feit dat je je eigen apparatuur kunt repareren begrijp ik ook dat je dat niet voor iedereen doet.
Toch wil ik vragen of je ook apparatuur voor anderen herstelt en zo niet of je een betrouwbare reparateur kent, liefst met kennis van de Marantz set.

Ik heb hem al een kleine dertig jaar en ben er zuinig op.

Bij voorbaat dank,

mvg

Huub